Annons

Vilken kamera ska jag välja

Produkter
(logga in för att koppla)

Bergvan

Ny medlem
Hej!

Jag ska nu köpa en ny kamera och behöver tips/råd med vilken modell jag ska välja.

Min kunskapsnivå? Jag är en nybörjare, har fotat lite fram och tillbaka i ca 1år med en Nikon D5100.
Vad kommer kameran användas till? Min tanke är att ha en kamera som är okej att filma samt fota med. Jag kommer att göra en del B-rolls med kameran, så det lär bli en del slowmotion. Jag skulle också vilja ha en kamera med vinkelbar skärm med plats för mic. När jag fotar är det mestadels bilder i naturen.
Budget? Ca 10.000kr.

Har kollat på en M50 samt 77D, vet inte alls om någon av dessa skulle funka för det jag ska utföra eller om det finns bättre alternativ som jag ska köra på.

Jag har som sagt inte mycket kunskap inom detta området, så jag har garanterat glömt att förklara något.

Tack på förhand! :)
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Att råda någon om vilken kamera de skall välja är alltid svårt.

Frågan är om det är en dSLR du skall ha eller en spegellös kamera. En mindre spegellös kamera har större chans att få följa med.

Jag har både en Canon 5D MIV och en drös L-objektiv. Den får följa med när jag har behov av FF eller riktigt snabb följande fokus.

Fast oftast väljer jag en Fuji X-T2 eller X-H1 med IBIS stabilisering.

Båda dessa är bra på video och har ger mycket bra bilder som håller att skrivas ut i A2. När jag tittar på utskrifter i A2 jag gjort, kan jag inte säga om bilden togs med Fuji eller med min Canon.

Som objektiv skulle jag välja 18-55/2,8-4 OIS. Skulle definitivt köpa begagnat.
En begagnad X-T2 med standardzoomen 18-55 kan du nog få för runt 10 000 kr.

Kameror sjunker som bojstenar i pris numera och Canon samt Nikon har kört upp sina priser ordentligt. Sony är förstås också bra men deras objektiv är dyra.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Instämmer - köp begagnat. I den prisklassen finns inte 4K hos Canon men full HD duger väl?

Vad gäller filmning ligger Panasonic långt fram. En beg GH4 borde du kunna få för 4-5 tusen och ett beg 14-140 (vidvinkel till långt tele) hamnar på ca 2000-3000kr beg beroende på version.vill du ha något ljusstarkare till kan du köpa till det.
 

johanjajja

Aktiv medlem
Kolla Fuji xt2

Jag ska nu köpa en ny kamera och behöver tips/råd med vilken modell jag ska välja.

Min kunskapsnivå? Jag är en nybörjare, har fotat lite fram och tillbaka i ca 1år med en Nikon D5100.
Vad kommer kameran användas till? Min tanke är att ha en kamera som är okej att filma samt fota med. Jag kommer att göra en del B-rolls med kameran, så det lär bli en del slowmotion. Jag skulle också vilja ha en kamera med vinkelbar skärm med plats för mic. När jag fotar är det mestadels bilder i naturen.
Budget? Ca 10.000kr.

Har kollat på en M50 samt 77D, vet inte alls om någon av dessa skulle funka för det jag ska utföra eller om det finns bättre alternativ som jag ska köra på.

Jag har som sagt inte mycket kunskap inom detta området, så jag har garanterat glömt att förklara något.

Tack på förhand! :)[/QUOTE]
 

PMD

Aktiv medlem
När jag fotar är det mestadels bilder i naturen.
Vilken slags bilder vill du kunna ta i naturen? Landskapsbilder? Vilda djur? Flygande fåglar?

När det gäller råd du får här så bör du tänka på att de flesta kommer att rekommendera det märke (och kameramodell) de själva har, vilket inte nödvändigtvis är det bästa för dig.
 

Leica-M-gubben

Aktiv medlem
När det gäller råd du får här så bör du tänka på att de flesta kommer att rekommendera det märke (och kameramodell) de själva har, vilket inte nödvändigtvis är det bästa för dig.
Bättre då studera tester på internet gjorda av testnördar med erfarenhet av att testa flera märken/produkter.
 
ANNONS