Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Galleri FS - Galleriet som är öppet dygnet runt

Produkter
(logga in för att koppla)

raderadmedlem

Avslutat medlemskap
Akta David!!

"Nice-to-have todolistan" kann spränga FS into kilobytes:)
Jag tycker FS skall gå åt andra hället:
Nice-to-be-without.....
Städa i grupper, interesser, kritiker, skolor....låt oss hitta bilder!!!

Men, God Jul endå, hälsar Erik J
 

matnyttige

Aktiv medlem
Tycker ändå det är en miss att bilderna inte blir anonyma då man lägger upp dem för bedömning.

Vem är eller har varit jury i "Veckans bild"?
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Hur menar du att det skulle fungera för att bli anonymt? Att en medlem i juryn känner igen en bildstil kan vi ju aldrig stoppa.

Veckans bild har haft ett antal olika värdar. Alla är hemliga.

I Galleri FS agerar alla som fått med en bild jury. Sen finns det fem stycken som agerar som värdar och som tar det slutliga beslutet.
 

matnyttige

Aktiv medlem
elmfeldt skrev:
Hur menar du att det skulle fungera för att bli anonymt? Att en medlem i juryn känner igen en bildstil kan vi ju aldrig stoppa.
Jag kanske har fel men om man vill ha med någon bild i Galleri FS så måste man samtidigtlägga upp den i sitt album och då kan väl folk se via ens profil eller via bildkritik se vems bild det är. Har jag fel där?
 

ann elisabeth

Aktiv medlem
Jamen, när vi tittar på bilderna i slussen så bryr vi oss inte om att försöka spåra var dom kommer ifrån. Vi bara tittar och tycker. Vi sitter ju inte heller hela dagarna och gör detta. Varför ska nån vara så rädd att bilderna ska kunna spåras? En och annan bild känns igen och jag har faktiskt sagt ja till några bilder som jag sett förr utan att jag egentligen visste vems bild det var. Vi är ju så många här på f.s. Varför sån hysteri?
 

matnyttige

Aktiv medlem
ann elisabeth skrev:
Jamen, när vi tittar på bilderna i slussen så bryr vi oss inte om att försöka spåra var dom kommer ifrån. Vi bara tittar och tycker. Vi sitter ju inte heller hela dagarna och gör detta. Varför ska nån vara så rädd att bilderna ska kunna spåras? En och annan bild känns igen och jag har faktiskt sagt ja till några bilder som jag sett förr utan att jag egentligen visste vems bild det var. Vi är ju så många här på f.s. Varför sån hysteri?
Det är väl ingen hysteri. Men av alla FS tusen pooler, fisförnämda sällskap, kompisklubbar och hatobjekt så verkar det helt omöjligt att få en bild bedömd helt fri från vem som tagit bilden eller vilken uttrustning fotografen har. Är det ett så stort problem att man MÅSTE kunna följa o se vem som tagit bilden om någon ska ge en kommentar? Varför är man så rädd för att göra bilden anonym ett lite tag tills den Allsmäktige har valt bilden eller ej?

Sedan vad VI "höjdare" bedömmer i slussen verkar ju vara av sekundär betydelse.

Smaka på den du!
 

Makten

Aktiv medlem
ann elisabeth skrev:
Ja, alla som har en bild i galleriet har ju varit i samma sits och det överlever man fint.
Förstår egentligen inte problemet riktigt.
Nä, man behöver ju egentligen inte någon sådan pool alls, om vi nu ska tala om problem. FS är Sveriges största fotoforum, och jag tycker att man kan kräva lite vettig funktionalitet och service, eller? Det är ganska mycket olika saker som verkar ligga på hög som det aldrig blir något av tyvärr. Och ofta är det saker som antagligen inte alls tar särskilt lång tid att fixa. Jag tror att problemet är att herrarna som driver sidan inte vill sitta med den på fritiden, vilket man ju kan förstå. Men då kanske man bör leta upp någon som vill pula och fixa lite. Bara en sån sak som att om man anmäler en tråd som ligger i fel forum så händer det inget på flera dagar ibland. Såna skitsaker kan man låta utvalda medlemmar hålla koll på, så att redaktionen kan göra viktigare saker. Hur många "forumvärdar" finns det till exempel? Två?? Själv sitter jag vid datorn väldigt mycket och är moderator på två forum, helt gratis. Det måste ju finnas hur mycket folk som helst som är villiga att hjälpa till.

Många bäckar små av störande detaljer blir till sist en stor å av problem.

Tillägg: Nu bryr jag mig inte nämnvärt om Galleri FS, utan det är en principfråga om hur Fotosidan fungerar i sin helhet. Småknas här, småknas där.
 

nonno

Aktiv medlem
Rent allmänt är det kanske en återkommande brist att saker som "sjösätts" här på FS görs utan att vara ordentligt genomtänkta och därför riskerar mycket att bli halvmesyrer istället för att bli det där som skulle kunna lyfta FS. Positiva åtgärder tenderar att falla platt.
Det här är bara en liten utvikning från sakfrågan, nu åter till kärnfrågan.
/Nonno
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
matnyttige skrev:
Det är väl ingen hysteri. Men av alla FS tusen pooler, fisförnämda sällskap, kompisklubbar och hatobjekt så verkar det helt omöjligt att få en bild bedömd helt fri från vem som tagit bilden eller vilken uttrustning fotografen har. Är det ett så stort problem att man MÅSTE kunna följa o se vem som tagit bilden om någon ska ge en kommentar? Varför är man så rädd för att göra bilden anonym ett lite tag tills den Allsmäktige har valt bilden eller ej?

Sedan vad VI "höjdare" bedömmer i slussen verkar ju vara av sekundär betydelse.

Smaka på den du!
Saker och ting kan alltid förbättras. När vi först la ut så hade vi inte med titeln eftersom den i sig kanske skulle kunna vara identifierande, men sen la vi tillbaka den eftersom vi insåg att bildtiteln kan vara en viktigt del när man bedömer. Då tänkte vi inte att man skulle vara så beräknande att man skulle leta rätt på bilden via titeln och sen gå tillbaka och rösta. Jag har inte 100 koll på om bilden syns i albumen (som med vanlig poolning) eller om det är som i tävlingsalbum. Återkommer om det.
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Makten skrev:
Nä, man behöver ju egentligen inte någon sådan pool alls, om vi nu ska tala om problem. FS är Sveriges största fotoforum, och jag tycker att man kan kräva lite vettig funktionalitet och service, eller? Det är ganska mycket olika saker som verkar ligga på hög som det aldrig blir något av tyvärr. Och ofta är det saker som antagligen inte alls tar särskilt lång tid att fixa. Jag tror att problemet är att herrarna som driver sidan inte vill sitta med den på fritiden, vilket man ju kan förstå. Men då kanske man bör leta upp någon som vill pula och fixa lite. Bara en sån sak som att om man anmäler en tråd som ligger i fel forum så händer det inget på flera dagar ibland. Såna skitsaker kan man låta utvalda medlemmar hålla koll på, så att redaktionen kan göra viktigare saker. Hur många "forumvärdar" finns det till exempel? Två?? Själv sitter jag vid datorn väldigt mycket och är moderator på två forum, helt gratis. Det måste ju finnas hur mycket folk som helst som är villiga att hjälpa till.

Många bäckar små av störande detaljer blir till sist en stor å av problem.

Tillägg: Nu bryr jag mig inte nämnvärt om Galleri FS, utan det är en principfråga om hur Fotosidan fungerar i sin helhet. Småknas här, småknas där.
Ja ibland så tar det en stund innan vi agerar på forumrapporter. Upplevda småknas här och där får du nog leva med (även om rena fel är sällsynt). Det är en komplex plattform med många funktioner, som i det stora fungerar väldigt väl, och hyfsat vettig funktionalitet skulle jag nog vilja säga finnas. Sen finns det ju önskade förbättringar och det skall inte förväxlas med knas. Sen kan jag lova att vi inte enbart kör FS 09 - 17 :)
 

dJb

Aktiv medlem
Jag måste nog säga att jag tycker inflödet av bilder är lite väl stort. I dag när jag kollade så var det säkert ett trettiotal bilder i "slussen". Det blir lätt lite slentrian i betraktandet och röstningen.
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Det ligger lite för många bilder i slussen just nu pga av julhelgen. Vi brukar försöka hålla ner antalet bilder för att det skall vara överblickbart och hanterbart. Sen är det inget tvång att vara aktiv hela tiden eller rösta mer än man har lust med. Vi tackar alla som engagerar sig.
 

Nellub

Avslutat medlemskap
Bildtitlar ?

När jag första gången läste om Galleri FS blev jag glad över att det fanns ett forum som dom "bästa" bilderna skulle bli bedömmda av en "jury".
Döm om förvåning när jag refuserades med en motivering som lyder "Urkass titel".
Jag kan hålla med om att titeln på vissa bilder kan vara en hjälp till att tolka bilden med den ska absolut aldrig vara en orsak till att bilden är dålig.
Förövrigt så tycker jag att "juryn" gör ett bra jobb.
 
ANNONS