Annons

Extern blixt

Produkter
(logga in för att koppla)

Cecilia76

Avslutat medlemskap
Är nybörjare och har nyligen fått en extern blixt. Den fungerar även som slavblixt när den inte är på kameran. Nu vill jag ta en bild i ett mörkt rum där endast den avplockade externa blixten ska lysa upp. Problemet är att jag inte kan "stänga av" den interna blixten vilket gör att den lyser upp hela rummet, inte som jag tänkt. Vad kan jag göra?
 

apersson850

Aktiv medlem
Nä, en optisk slav måste ju ha en annan blixt att trigga från, så där går det inte att stänga av blixten på kameran. Däremot går det med ett trådlöst blixtsystem, fast det också är optiskt, av den typ som exempelvis Canon har.
 

jaanK

Aktiv medlem
Det beror på!
Vad för kamera, vilken blixt?

Är det en "dum" slav kan du använda
radio
eller
IR sändare
(eller om du kör nikon, IR-filter framför inbyggda blixten)

Självklart kör du i så fall på så låg effekt som funkar på den
inbyggda blixten



Om det är någon smart TTL lösning
så kanske du kan stänga av den inbyggda blixten
så den bara styr den externa och inte bidrar med exponeringsljus.
(in och grotta i manualen)

Sen kan man använda kabel (mer eller mindre enkelt beroende på om blixt/kamera har synkutgång)
 

Cecilia76

Avslutat medlemskap
JAg använder en Nikon D60 och blixten är en Nissin Di622. Vad menade jaanK med att man kunde ha ett IR-filter framför den interna blixten?
 

Torparfarsan

Avslutat medlemskap
IR-filtret tar bort det synliga ljuset men släpper genom det infraröda som då triggar blixten utan att påverka exponeringen.
 

Vaselek

Medlem
Jag lånar tråden lite.

Jag är också ute efter en radiosändare till min externa blixt men jag hittar ingen som verkar vara kompatibel med Metz.

Är det någon här som använder Metz blixtar och kör med nått liknande som funkar.

Jag har en Canon EOS 350D.

Tack på förhand./ Micke
 
ANNONS