Annons

Någon som kan hjälpa mig?

Produkter
(logga in för att koppla)

ankehn

Ny medlem
Jag har i uppgift att ändra dpi i en inscannad bild, utan att ändra storleken på bilden (antal byte).
Jag jobbar i CS3 och lyckas inte... Kan du hjälpa mig?
 

eV1Te

Aktiv medlem
Gå in under Image Size, ändra DPI inställningen och kryssa ur rutan som säger Resample Image.
 

ankehn

Ny medlem
funkar inte

Trodde jag också - men min bild går från 23 MB till 89- och jag skuklle behålla samma storlek.
Den får bära iväg i yta och upplösning, meninte i KB eller MB)
 

pellepiano

Aktiv medlem
Det beror ju helt på i vilket format bilden är i, och om du sparar i samma format.

Men jag undrar vad som är meningen med övningen, ser inte nån fördel att kunna spara om en bild till samma filstorlek.
 

Lena W

Aktiv medlem
Är det inte så att övningen går ut på att bara byta pixlar per tum?

Gå in på Ctrl+Alt+I, klicka bort Ändra bildupplösning för att sedan ändra antal pixlar per tum.

Hoppas jag förstod dig rätt...

//L
 

Mr Flash

Aktiv medlem
För att förtydliga lite här; tror du förväxlar filstorlek och pixeldimensioner här. Pixel dimensioner anger hur många bildpunkter/pixlar bilden är uppbyggd av. Gå in under Bild/Bildstorlek, överst i det fönstret ser du pixeldimensionerna i bred och höjd. Under det har du dokumentstorlek där du kan se hur stor bilden blir om du skriver ut den med Photoshop, du ser också vilken DPI upplösning bilden har. DPI står för ”Dots Per Inch” och anger hur många pixlar per tum bilden har vid utskrift. DPI är ENDAST relevant vid utskrift oavsett vad många påstår.

Vad jag tror din övning går ut på är att sänka utskrifts upplösningen (DPI) utan att ändra pixeldimensionerna, dvs att inte ta bort eller lägga till pixlar. Det gör du genom att klicka bort "Ändra bildupplösning” som finns längst ned i fönstret. Nu är pixeldimensionerna låsta, så om du nu försöker ändra DPI så ser du att antalet pixlar inte förändras. Däremot förändras utskriftsstorleken av bilden. För att förtydliga lite; multiplicerar du utskriftsstorleken (dokumentstorlek) i tum med DPI upplösningen får du antalet pixlar.

Det här kan tyckas lite förvirrande, men är egentligen rätt enkelt… det är dock hyfsat svårt att förklara : ), speciellt i text form… Hoppas du hänger med på hur jag menar, annars får du fråga vidare…
 
ANNONS