Annons

Spara RAW filen till JPEG (dålig kvalité?)

Produkter
(logga in för att koppla)

Idrus

Aktiv medlem
Hej!

Jag fotar i RAW nu och undrar varför bilden blir dålig när man sparar den i JPEG efteråt och laddar upp den på en sida. Det går ju inte att ladda upp RAW filer så hur ska man göra? Vad är det jag gör fel?

MVH Ida
 

bildsten

Aktiv medlem
Hej!

Jag fotar i RAW nu och undrar varför bilden blir dålig när man sparar den i JPEG efteråt och laddar upp den på en sida. Det går ju inte att ladda upp RAW filer så hur ska man göra? Vad är det jag gör fel?

MVH Ida
På vilket sätt blir den dålig? Och i så fall, jämfört med vad?

Är det färg och kontrast som inte motsvarar förväntningarna så beror det antingen på att bilden inte redigerats riktigt eller att färghanteringen inte stämmer, alltså det där med Adobe RGB och sRgb. Det finns massor av trådar om det senare här på FS, bla en som är aktuell nu. Jag kan också rekommendera en passande kurs hos Moderskeppet.

Ett annat råd för att råda bot på det akuta problemet kan vara att ställa in kameran på sRGB och så att den producerar både en raw och en jpg, många kameror kan det. Jpg-filen kan du använda genast (behöver bara samplas ner och skärpas) och rawfilen sparar du och redigerar när du lärt dej mera om hur det fungerar.

Är det dålig skärpa så beror det på att när du samplat om bilden, dvs reducerat bildens storlek uttryckt i pixlar, så att den får plats på den yta du har till förfogande, inte har skärpt den lagom mycket.
 

Twilice

Aktiv medlem
Använder du nikonViewNX? Jag har haft samma problem, särskilt med att färgkanalerna flyttar på sig. Ser ut ungefär som att röd hamnar en pixel åt vänster och blå hamnar en pixel åt höger eller hur det var.

Sen ändrades vitbalansen och sånt, mycket konstigt. Så efter det har jag börjat ta mer bilder i jpeg direkt. Men man kan ändra i kameran direkt från raw till jpeg, då var det inga problem.

Men det kanske inte är det som är ditt problem, utan att det blir brusigt?
 

Renet

Aktiv medlem
Använder du nikonViewNX? Jag har haft samma problem, särskilt med att färgkanalerna flyttar på sig. Ser ut ungefär som att röd hamnar en pixel åt vänster och blå hamnar en pixel åt höger eller hur det var.

Sen ändrades vitbalansen och sånt, mycket konstigt. Så efter det har jag börjat ta mer bilder i jpeg direkt. Men man kan ändra i kameran direkt från raw till jpeg, då var det inga problem.

Men det kanske inte är det som är ditt problem, utan att det blir brusigt?
Mjukvara från Nikon är väldigt klyddigt och med buggar. Försök att spara i JPG med alla andra program utan NIKON. T.ex. min ViewNX lagt till bruset på RAW bilder. Vitbalansen stämmer inte faktiskt mot olika redigeringsprogram. Det verkar vara något klydd med värde i EXIF data.
 

jdandanell

Aktiv medlem
Hej!

Jag fotar i RAW nu och undrar varför bilden blir dålig när man sparar den i JPEG efteråt och laddar upp den på en sida. Det går ju inte att ladda upp RAW filer så hur ska man göra? Vad är det jag gör fel?

MVH Ida
Får man fråga varför du fotograferar i raw?
Tycker du att kamerans jpg's inte är tillräckligt bra?

Det är en ärlig fråga och jag söker inte bråk, att plåta jpg skulle spara dig en hel del huvudbry verkar det som.
 
ANNONS