Annons

Damm på sensorn - officiell tråd

c2h5oh2

Ny medlem
Verkar vara damm på bildsensorn och att det bara visas på ena objektivet.... Måste köpa en "blåsa" med filter i, vet någon vart man får tag i en sådan!??!
 

punchline82

Aktiv medlem
hur göra rent sensorn?

har en d300s och det har kommit in lite damm i kamerahuset.
har inte tid eller pengar till att lämna in den på service.
har några sensor svabbar tillhanda och tänkte göra det själv, men hur svårt är de?
hur hårt ska man trycka med svabben mot sensorn?
samt kommer det bli blöta fläckar som man måste torka bort efteråt med topps eller liknande?
väldigt tacksam för hjälp på denna.

mvh
 

Isse_biggles

Aktiv medlem
Nu har jag skummat igenom dessa 42 sidor :) Dock så har jag försökt finna någon förklaring på google hur "glasskivan" framför sensorn är uppbyggd. Är det bara en skyddande "glasskiva"? Eller är det en glasskiva som är antireflexbehandlad? Jag läste här i något inlägg om en tunn metallfilm. Någon som kan ge mig ett tips på vart man kan få svar i detta?

Det är mer för att själv kunna ta ställning till det om man skall ge sig på det eller ej.

En annan tanke som slog mig, är borstarna olika lätta att få som "statiskt" laddade, borde inte dammet i så fall lättare "fastna" på borsten istället för att bara ( vispas omkring) på skivan? (förutsatt att vi pratar om en ren glasskiva över sensorn).
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Vissa kameror har AA filtrets beläggning på utsidan av glaset. Detta består i princip av titanium-oxid och lite hemligt jox. Många kameror har det på insidan av AA filtrets glasskiva.
Photographic solutions som tillverkar Eclipse har en bra sida om vilken kamera som har vad.
Vad det gäller borstar och rengöring så fungerar det för det mesta. En riktig Visible Dust borste har klart bättre effekt än en vanlig pensel med nylonhår. Tro mig jag har provat båda. Dessutom är Visibel Dust mycket lättare att använda. Priset för denna plastgrunka är hutlöst i förhållande till vad den måste kosta i produktionskostnad men den löser ett stort problem på ett bra sätt.
Sedan är det inte allt som går att lösa med en borste eller skaksensorer samt borstar.
Vattenpartiklar eller pollen finns ofta i vår luft och dessa är endera våta och skapar en fläck eller klibbiga och sätter sig fast.
Så ibland måste man ta fram rengöringsvätska och en sensor swab (sensormopp på svenska) för att få rent.
En åtgärd som inte är särskilt dramatisk.
 

The_SuedeII

Aktiv medlem
AA-filtret består av en lithiumniobat-bas, och du kommer aldrig åt någon av dessa ytor när du rengör sensorn i en "normal" kamera. I ordning från sensorn och vidare framåt mot objektivet består ett filterpaket oftast av:

ett lager vertikalt dubbelbrytande LiNbO3 (AA, vertikal verkan) - med AR-behandlad baksida
fasplatta, tar bort polariseringen som första lager AA orsakar
ett lager horisontellt dubbelbrytande (AA, horisontell verkan)
IR-absoberande glas
UV-absorberande glas med IR-reflekterande yta

Det du "rengör" är alltså ett spegelskikt som är väldigt likt en antireflex-behandling (den IR-reflekterande ytan), men med lagertjocklekar som är specellt anpassade till att reflektera IR, och fungera som en antireflex-yta för synligt ljus. Denna antireflex-yta är ofta lika hård som en normal antireflex-behandling, dvs nästan lika svår att repa som ett UV-fiter eller en frontlins på ett objektiv.
 

Isse_biggles

Aktiv medlem
AA-filtret består av en lithiumniobat-bas, och du kommer aldrig åt någon av dessa ytor när du rengör sensorn i en "normal" kamera. I ordning från sensorn och vidare framåt mot objektivet består ett filterpaket oftast av:

ett lager vertikalt dubbelbrytande LiNbO3 (AA, vertikal verkan) - med AR-behandlad baksida
fasplatta, tar bort polariseringen som första lager AA orsakar
ett lager horisontellt dubbelbrytande (AA, horisontell verkan)
IR-absoberande glas
UV-absorberande glas med IR-reflekterande yta

Det du "rengör" är alltså ett spegelskikt som är väldigt likt en antireflex-behandling (den IR-reflekterande ytan), men med lagertjocklekar som är specellt anpassade till att reflektera IR, och fungera som en antireflex-yta för synligt ljus. Denna antireflex-yta är ofta lika hård som en normal antireflex-behandling, dvs nästan lika svår att repa som ett UV-fiter eller en frontlins på ett objektiv.
OK, tack!

För de som vill veta, så resonerar jag lite såhär. Min tumme sitter nog antagligen på samma plats på handen som hos dem man lämnar in den hos. Antagligen så tar man nog till en större försiktigthet för att inte "våga" göra fel då man inte har några försäkringar bakom sig (som en fackman har), ifall oturen är framme. Samtidigt så tror jag inte att det skulle vara någon långsiktig lösning gällande marknadsföring om det inte gick att göra sensorglaset rent från damm. Frågan är då, vilken mirakelutrustning har dessa fackmen, antagligen något av de produkter som även vi kan inskaffa oss. Kring dessa egna ressonemang så kommer jag tillhöra den skaran som löser det på egen hand. Hoppas man inte blir utfryst nu (ifrån detta superba forum) pga det ovannämnd. :)
 

Walle

Aktiv medlem
Och jag går fortfarande omkring i min lilla bubbla och behöver mycket, mycket, sällan rengöra något alls i kameran. Sedan jag skrev mitt senaste inlägg i den här tråden har det fortfarande inte varit nödvändigt med rengöring. Stackars alla er med så skarp syn..
 

krämskaft

Aktiv medlem
Jag har en D300 som jag köpte begagnad för 2,5 år sedan. Den är nu uppe i 35.000 exponeringar och jag störs av några större dammpluppar på sensorn som jag inte får bort med proffsblåsa. Ska ta och läsa helat tråden så hittar jag nog lösning på det.

Men, en av plupparna och den som oftast stör på fotona, det är en vit plupp som ser cirkulär och mycket ljus ut med en betydligt mörkare ring runtom (se bifogad fil med högkontrastbild där man också ser en himla massa vanliga dammpluppar). Någon som kan tipsa om vad detta är och vad man gör åt det? Jag är rädd att det är några pixel som antingen pajat eller att de blivit överkänsliga av någon orsak.
 

Bilagor

gorse

Aktiv medlem
Jag skulle gissa på att det suttit ett damm där, det har bildats en skitring runt dammkornet pga lite kondens eller liknande. Sen har damkornet trillat bort och kvar är skitringen. Borde gå bort med en våtspatel.
 

krämskaft

Aktiv medlem
Jag skulle gissa på att det suttit ett damm där, det har bildats en skitring runt dammkornet pga lite kondens eller liknande. Sen har damkornet trillat bort och kvar är skitringen. Borde gå bort med en våtspatel.
OK, hoppas det. Ska prova.
Det syns kanske inte så bra på bilden men varför skulle det i så fall bli helvitt innanför smutsringen?
 

iSolen.se

Guest
Jag har en D300 som jag köpte begagnad för 2,5 år sedan. Den är nu uppe i 35.000 exponeringar och jag störs av några större dammpluppar på sensorn som jag inte får bort med proffsblåsa. Ska ta och läsa helat tråden så hittar jag nog lösning på det.

Men, en av plupparna och den som oftast stör på fotona, det är en vit plupp som ser cirkulär och mycket ljus ut med en betydligt mörkare ring runtom (se bifogad fil med högkontrastbild där man också ser en himla massa vanliga dammpluppar). Någon som kan tipsa om vad detta är och vad man gör åt det? Jag är rädd att det är några pixel som antingen pajat eller att de blivit överkänsliga av någon orsak.
Torkad vätskefläck.

Varför lämnar du inte in kameran (om du inte vill köra med spatel)? 150kr max, så får du perfekt ren sensor. Så där kan du ju inte ha det.
 

krämskaft

Aktiv medlem
Ibland blir man glad! Fotoaffärn här i Sundsvall http://www.fotoaffarn.se/ hjälpte mig. När det inte gick att blåsa rent sensorn ens med tryckluft tog de en spatel, en såndär man köper i ett rengöringskit, utan rengöringsvätska och drog över sensorn säker 10 ggr vertikalt och horisontellt. I stort sett alla pluppar försvann - åtminstone de största blafforna och även dendär vita som såg ut som en vätskedroppe. Och 100 kr skulle de ha för besväret.

Underbart att det finns sådana ställen fortfarande!

Nästa gång det behövs ska jag våga mig på själv att köra med spatel men utan rengöringsvätska.

Jag är skeptisk till rengöringsvätska eftersom jag inte kan hitta vad exakt det är för soppa. Enligt Cyberphoto är deras rengöringsvätska fri från alkohol. Varför nu det ska vara bra. Alkohol är ju inte ett så starkt lösningsmedel, är blandbart med vatten och skadar/löser inte polymerer (plast etc). Borde funka ju. Undrar alltså vad det är i Cyberpotos soppa om det inte är alkohol? Googlar man däremot på rengöringsvätska hittade i alla fall jag att det är ren metanol, dvs ren alkohol (kunde man i alla fall förr köpa i en färgaffär för 120 kr för en femlitersdunk).
 

Pagajviftaren

Aktiv medlem
Ibland blir man glad! Fotoaffärn här i Sundsvall http://www.fotoaffarn.se/ hjälpte mig. När det inte gick att blåsa rent sensorn ens med tryckluft tog de en spatel, en såndär man köper i ett rengöringskit, utan rengöringsvätska och drog över sensorn säker 10 ggr vertikalt och horisontellt. I stort sett alla pluppar försvann - åtminstone de största blafforna och även dendär vita som såg ut som en vätskedroppe. Och 100 kr skulle de ha för besväret.
.....
Var den torr, eller förpreparerad och i engångsförpackning?
 
ANNONS