Annons

Lightroom förstör RAW-bilder? (vit rektangel)

Produkter
(logga in för att koppla)

Star2

Avslutat medlemskap
Lightroom? förstör RAW-bilder:

Efter import av 400 raw-bilder (från kamera till LR3) var det 2 st som blev korrupta, den ena var helt vit och den andra hade en vit rektangel i ena hörnet. Inga bildändringar förutom omdöpning av filnamnet gjordes vid importen.

Då överfördes bilderna från kameran direkt till windows -> bilderna ok.
Sedan importerade jag på nytt enbart de bilderna från kamera till LR -> bilderna ok.
Så uppenbarligen hände något vid första importen till Lightroom.

Någon mer här som råkat ut för detta?

Anm: hittade en gammal adobe-tråd från 2008 ang detta problem men de kom aldrig fram till någon lösning förutom diverse teorier om hårdvarufel (naturligtvis)
 

robert nordin

Aktiv medlem
Lightroom? förstör RAW-bilder:

Efter import av 400 raw-bilder (från kamera till LR3) var det 2 st som blev korrupta, den ena var helt vit och den andra hade en vit rektangel i ena hörnet. Inga bildändringar förutom omdöpning av filnamnet gjordes vid importen.
Vilken version av LR3 har du? Till Den senaste varianten heter 3.4.1.
 

cocuyo

Avslutat medlemskap
Lightroom? förstör RAW-bilder:

Efter import av 400 raw-bilder (från kamera till LR3) var det 2 st som blev korrupta, den ena var helt vit och den andra hade en vit rektangel i ena hörnet. Inga bildändringar förutom omdöpning av filnamnet gjordes vid importen.

Då överfördes bilderna från kameran direkt till windows -> bilderna ok.
Sedan importerade jag på nytt enbart de bilderna från kamera till LR -> bilderna ok.
Så uppenbarligen hände något vid första importen till Lightroom.

Någon mer här som råkat ut för detta?

Anm: hittade en gammal adobe-tråd från 2008 ang detta problem men de kom aldrig fram till någon lösning förutom diverse teorier om hårdvarufel (naturligtvis)
Inte underligt om man misstänker hårdvarufel, men felet kan också ligga i Windows.

Lightroom överför inte några filer; Lightroom ligger inte på den nivån i operativsystemet.

Lightroom beställer ett jobb från operativsystemet (Windows), och operativsystemet har av någon orsak inte klarat att göra jobbet. Det kan vara ett hårdvarufel, och det måste i så fall också vara ett fel i operativsystemet, som inte upptäcker hårdvarufelet och rapporterar det med någon form av utmatning; du borde ha fått ett felmeddelande.

Jag har varit med om liknande saker förr med filöverföringar i Windows, så jag är inte förvånad, men det är möjligt att det fanns ett hårdvarufel, som kan ha varit tillfälligt. Mest sannolikt är att data lästes men inte skrevs korrekt, kanske för att en buffer var helt fylld och resten hamnade i bithavet, men det kan man inte se om man inte buggar av det precis när det händer. Om det händer när en viss datamängd överskrids så är det mest sannolikt att det är ett fel i Windows.
 

Star2

Avslutat medlemskap
Inte underligt om man misstänker hårdvarufel, men felet kan också ligga i Windows....
Att jag lutar åt LR beror på att problemet inte uppstod förrän jag började använda LR.

Robert:
det är version 3.4.1, alla senaste uppdateringar är installerade.
 

jaan v

Aktiv medlem
Man undrar om det inte finns någon form av felmeddelande loggat, som skulle kunna bidra till klarhets erhållande.
 

cocuyo

Avslutat medlemskap
Att jag lutar åt LR beror på att problemet inte uppstod förrän jag började använda LR.
Jo, jag förstår det, men Lightroom överför inte några bilder. Det är operativsystemet som överför filer. Lightroom talar bara om för operativsystemet vilka filer som ska överföras och vart de ska föras över. Sedan är det Windows som sköter filhanteringen. Något annat tillåts inte i ett operativsystem. Lightroom har inte något inflytande över innehållet i det som förs över.

Däremot kan problemet mycket väl hänga ihop med att mängden data var stor, och att Windows har någon bugg som gör att systemet inte klarar av att hantera så mycket. Det är mer relevant att du talar om vilken version av Windows du har. När jag först råkade ut för samma problem användes Windows NT version 4. Jag skulle föra över hela innehållet i en server till en hårddisk, och Windows avslutade operationen glatt och villigt efter mindre än en minut utan något felmeddelande. Bara ett fåtal av mapparna hade kopierats.
 

Star2

Avslutat medlemskap
...Lightroom har inte något inflytande över innehållet i det som förs över.

Däremot kan problemet mycket väl hänga ihop med att mängden data var stor, och att Windows har någon bugg som gör att systemet inte klarar av att hantera så mycket. Det är mer relevant att du talar om vilken version av Windows du har. När jag först råkade ut för samma problem användes Windows NT version 4. Jag skulle föra över hela innehållet i en server till en hårddisk, och Windows avslutade operationen glatt och villigt efter mindre än en minut utan något felmeddelande. Bara ett fåtal av mapparna hade kopierats.
Ja, Lightroom (och alla andra program som hanterar filer) använder OS och BIOS rutiner för att kopiera/ändra/döpa om filer osv.

Du utgår från att LR endast Kopierar filer när import görs. Även om jag i importen inte valde några ändringar av bilddata osv så går LR ändå igenom bilddatat för varje bild (skapa förhandsvisning osv). Vem vet, LR kanske rutinmässigt gör någon smärre ändring i varje filheader? och den rutinen är inte 100% buggfri? (inga program är förresten 100% buggfria)

Jag har win7 pro, uppdaterad förstås, har överfört betydligt större mängder data tidigare via OSer utan problem. (WinNT var väl 15 år sedan den var aktuell?)

Men hursomhelst, när jag skulle skriva detta inlägg vid lunch blev det ett längre strömavbrott (det händer inte ofta). Nu var det inget strömavbrott när importen gjordes, men kanske ett omärkligt mikroavbrott gav datorn några hickningar?
Man får väl vara lite extra uppmärksam i fortsättningen. Problemet är också att när filer blir korrupta kanske det inte alltid märks omedelbart i form av stora vita rektanglar...
 

jaan v

Aktiv medlem
Jag utgår ifrån att även w7 loggar sina aktiviteter, någon som vet mer om windows kan säkert berätta var och hur du får tillgång till dessa.

Lite googlande gav detta:

Open Event Viewer by clicking the Start button , clicking Control Panel, clicking System and Security, clicking Administrative Tools, and then double-clicking Event Viewer.* If you're prompted for an administrator password or confirmation, type the password or provide confirmation.
 
Senast ändrad:

Star2

Avslutat medlemskap
Jag utgår ifrån att även w7 loggar sina aktiviteter....
Lightroom verkar iaf inte ha någon egen logg. Kollade i några av windows loggar: application log m.m, men där tycktes inte finnas några misstänkta data.
Jag får upprepa importen några ggr och se vad som händer.
 

j2^

Aktiv medlem
och BIOS rutiner för att kopiera/ändra/döpa om filer osv.
Nja.. det var väl en femton(?) år sen man slutade använda BIOS-vektorer för detta (Det går liksom inte att göra när systemet går i Protected mode, vilket ju varit standard på alla 32-bitarsplattformar).

Jaja, off topic. :=)
 

Star2

Avslutat medlemskap
Nja.. det var väl en femton(?) år sen man slutade använda BIOS-vektorer...
det var tänkt för nostalgiker :)

Angående lightroom så blev det en (1) korrupt fil av 400, vid 3 av 5 importer. Inte samma fil. Även om det bara är 1 av 400 så är det 1 för mycket. Så oavsett om det är hårdvaran, OS eller LR så ska det fixas.
Edit: dump på korrupt fil:
 

Bilagor

Senast ändrad:

j2^

Aktiv medlem
det var tänkt för nostalgiker :)

Angående lightroom så blev det en (1) korrupt fil av 400, vid 3 av 5 importer. Inte samma fil. Även om det bara är 1 av 400 så är det 1 för mycket. Så oavsett om det är hårdvaran, OS eller LR så ska det fixas.
Edit: dump på korrupt fil:
Min röst ligger på minnesfel.
 

Lars Smålänning

Aktiv medlem
Jag hade förr, innan jag skaffat LR, den typ av skador som Star2 visade i går kl 23:18. Det var enstaka bilder, kanske ca 1% av det totala antalet, som var skadade på detta sätt.
Mina misstankar om orsaken riktades främst mot ett av mina CF-kort och en kortläsare. Sedan förra sommaren avstår jag från att använda detta kort och denna kortläsare och har på så sätt sluppit problemet.
 

atotowi

Aktiv medlem
det var tänkt för nostalgiker :)

Angående lightroom så blev det en (1) korrupt fil av 400, vid 3 av 5 importer. Inte samma fil. Även om det bara är 1 av 400 så är det 1 för mycket. Så oavsett om det är hårdvaran, OS eller LR så ska det fixas.
Edit: dump på korrupt fil:
Jag har haft samma problem oxå och det har alltid varit relaterat till minneskort som inte fungerat som det ska...
 

Star2

Avslutat medlemskap
Jag hade förr, innan jag skaffat LR, den typ av skador som Star2 visade i går kl 23:18. Det var enstaka bilder, kanske ca 1% av det totala antalet, som var skadade på detta sätt.
Mina misstankar om orsaken riktades främst mot ett av mina CF-kort och en kortläsare. Sedan förra sommaren avstår jag från att använda detta kort och denna kortläsare och har på så sätt sluppit problemet.
Detta gäller också ett cf-kort (compact flash), 16GB, 60Mbit/s, sandisk extreme.
Vilket program använde du före LR, då du hade de skadorna?

Men: nu har 4 importer gjorts (från samma kort/kamera) utan problem till macversionen av LR, vilket antyder att problemet ligger på den andra datorn eller LR winversionen.
 

Lars Smålänning

Aktiv medlem
Star2: "Vilket program använde du före LR, då du hade de skadorna?"
Skadorna visade sig i både Canons ZoomBrowser och Adobes PS Bridge.
 
ANNONS