Annons

Hej hjälp mig med objektiv, tack!

Produkter
(logga in för att koppla)

heydee

Medlem
Hej!
Idag har jag en Canon eos600D med två objektiv som följde med kameran, vilka ni gärna får förklara för mig vad det är för objektiv så jag använder dem rätt

Det är en EF75-300 mm f/4-5.6 III och ett EFS 18-55 mm MACRO 0.25/0.8ft

Jag har hittills använt macron, fotar mest mina barn, jag tycker mycket om bilderna jag får när jag fotar nära, men nu börjar barnen vara så stora så bilderna blir mest oskarpa då barnen är inte så stilla någon mer.

Så, jag behöver hjälp! Vilket objektiv ska jag ha? :) Jag fotar som sagt mest barnen.
Gärna max 1000 lappen men shoot med alla era förslag!

Jag använder också ett linsskydd kenko digital filter mc uv 58 mm, så om det inte fungerar med objektivet behöver jag tips om andra skydd =)

TACK!
 

Miklen

Avslutat medlemskap
Max tusenlappen så är det ju begagnat eller en 50mm 1.8 som gäller skulle jag tippa på.

Att dom rör sig löser man ju inte med ett annat objektiv möjligtvis då ett något ljusstarkare men brukar inte göra mirakel, öka upp ISO och kör med kortare slutartider så blir det skarpt.

För övrigt är canons 50mm väldigt prisvärd.
 

heydee

Medlem
Max tusenlappen så är det ju begagnat eller en 50mm 1.8 som gäller skulle jag tippa på.

Att dom rör sig löser man ju inte med ett annat objektiv möjligtvis då ett något ljusstarkare men brukar inte göra mirakel, öka upp ISO och kör med kortare slutartider så blir det skarpt.

För övrigt är canons 50mm väldigt prisvärd.
Hej!
Jag är nybörjare så jag kan inte så mycket :) kör på autoprogram just nu och det blir ju inte så toppen alla gånger.
Tänkte mer på om det gör någon skillnad med ett objektiv med bildstabilisator i.
Priset får ligga högre också men har önskemål om ett prisvärt val.
Ska testa ditt tips! Tackar!
 

henke.lind

Medlem
Hej!
Jag är nybörjare så jag kan inte så mycket :) kör på autoprogram just nu och det blir ju inte så toppen alla gånger.
Tänkte mer på om det gör någon skillnad med ett objektiv med bildstabilisator i.
Priset får ligga högre också men har önskemål om ett prisvärt val.
Ska testa ditt tips! Tackar!
Lär dig manuella inställningar istället, kolla på de bilder du gillar och se vad du hade för slutartid (brukar stå som 1/något sekund, vilket bländarstorlek f/något, ISO 100 tillexempel. Sedan knappar du in dessa i manuell M läge på ratten programval. Testa lite olika ISO inställninar, bländarinställningar och slutartider och helt plötsligt så hittar du rätt.

Lycka till :)
 

jonas.akesson

Aktiv medlem
EF 50 mm 1,8

Ta med kameran till butiken och be om att få prova ett 50 mm 1,8. Det är perfekt för det du vill uppnå. Nackdelen med objektivet är att du måste förflytta dig om du vill komma närmare det du tar kort på, därav mitt råd att testa i butiken. Till en början kan det kännas lite ovant/konstigt men när du ser resultatet och skärpan i bilderna kommer du bli helnöjd.
 

Wiking 1

Aktiv medlem
Heidi, du behöver inte något nytt objektiv, det löser inte ditt problem. Ladda ner manualen till din kamera eller plocka ur den ur garderoben där du lade den när du köpte din utrustning.

Du behöver lära dig använda slutarprioritet och förstå hur slutartiden påverkar dina bilder. På sidan 94 kan du läsa dig till hur du skall gå tillväga. Prova med båda dina objektiv, och ge inte upp därför att rätt som det är så ramlar polletten ner och då får du en sådan där aha upplevelse.

http://gdlp01.c-wss.com/gds/4/0300008104/03/EOS_600D_Instruction_Manual_SV.pdf
 

jonas.akesson

Aktiv medlem
Heidi, du behöver inte något nytt objektiv, det löser inte ditt problem. Ladda ner manualen till din kamera eller plocka ur den ur garderoben där du lade den när du köpte din utrustning.

Du behöver lära dig använda slutarprioritet och förstå hur slutartiden påverkar dina bilder. På sidan 94 kan du läsa dig till hur du skall gå tillväga. Prova med båda dina objektiv, och ge inte upp därför att rätt som det är så ramlar polletten ner och då får du en sådan där aha upplevelse.

http://gdlp01.c-wss.com/gds/4/0300008104/03/EOS_600D_Instruction_Manual_SV.pdf
Mm iofs helt sant. Lär dig jobba med det du har först. Sen är det aldrig fel med ett 50 mm 1,8. Men ett nytt objektiv "löser" inte det du behöver, kunskap :)
 

heydee

Medlem
tack för att ni skriver och försöker hjälpa mig!
så mina objektiv kan fungera bra med rörliga barn? det är inte skräp objektiv? :) började fundera om det var det, för att jag får bra bilder inzoomat och när de är stilla.

ja så fort jag får grepp på inställningarna tror jag säkert att jag får kanonbilder, har tänkt ta tag i att förstå annat än auto, men funderade om jag kan ta en genväg med en bildstabilisator, då mina goungar tar mycket av min tid :)

sen vet jag ju inte om det finns bättre objektiv anpassat till barn, så lika att fråga om jag har helt fel objektiv för det.
 

Wiking 1

Aktiv medlem
Ja dina objektiv duger absolut till det du vill åstadkomma. Du kan köpa en hel säck med nya objektiv, men om du inte lär dig den utrustning du redan har så lär inte säcken hjälpa heller. Kanske har du någon du känner som håller på med fotografering som praktiskt kan visa dig hur du går tillväga?

Utrustningen du har är ju redan betald, det är bara att knäppa bilder och testa. Läs på lite och gör några försöka, jag lovar dig att det blir bättre för varje gång/dag/vecka.
 

heydee

Medlem
Ja dina objektiv duger absolut till det du vill åstadkomma. Du kan köpa en hel säck med nya objektiv, men om du inte lär dig den utrustning du redan har så lär inte säcken hjälpa heller. Kanske har du någon du känner som håller på med fotografering som praktiskt kan visa dig hur du går tillväga?

Utrustningen du har är ju redan betald, det är bara att knäppa bilder och testa. Läs på lite och gör några försöka, jag lovar dig att det blir bättre för varje gång/dag/vecka.
jag ska läsa på och prova, vill aldrig mer gå tillbaka till en digitalkamera igen! ;) :)
 

Fredrik183

Aktiv medlem
Vad har du för ljusstyrka på det 18-55 mm objektiv du brukar använda? Ljusstyrka 3,5 är vanligt på dessa.

Ljusstyrkan är viktig om det är svagt ljus, tex inomhus. Du säger att du får oskarpa bilder nu sedan barnen blivit större och rörligare, är det inomhus du vill fota dem? Inomhus är ljusstyrka 3,5 lite ljussvag, då skall du nog gå på ett objektiv med ljusstyrka 2 eller lägre (lägre siffra är ljusstarkare).

Ett 50 mm objektiv med ljusstyrka 1,8 är i och för sig ljusstarkt, men bildvinkeln blir ganska snäv inomhus, då är tex 35 mm bättre. Ett 35 eller 50 mm objektiv (så kallade fasta objektiv) går inte zooma som de objektiv du har nu. Ställ in ditt 18-55 mm-objektiv på 35 eller 50 mm så ser du vilken bildvinkel du får och om det blir bra för dina behov.

Mitt råd är att först börja lista ut vilken brännvidd du behöver, sedan titta i plånboken och så köpa ett objektiv du tror blir bra för din ekonomi med den brännvidd du provat passar och den ljusstyrka du anser dig ha råd med. Generellt kan man säga att det är ljusstyrkan som kostar.

Bildstabiliseringen fungerar om barnen är stilla, men inte om de rör på sig. Stabiliseringen kompenserar bara för kamerans rörelser, inte för barnens egna rörelser.
 

Frisk

Aktiv medlem
Är det kanske en blixt du behöver?

Jag har själv relativt ljusstarka objektiv, det löser väl till viss del problemen med rörelseoskärpa, men ett ljusstarkt objektiv har ju dessutom väldigt kort skärpedjup, ibland är det ju kul att ha viss skärpa över hela bilden och inte bara ansiktet på EN person. Jag saknar själv blixt idag (mer än den inbyggda) så har inte så mycket praktisk egen erfarenhet kring det, men även blixt adderar ju nya utmaningar. Börja med att lär dig kameran lite bättre, Innebär inställningarna för att få en lagom exponerad bild, utan rörelseoskärpa i, för högt ISO-värde för att få en tillräckligt brusfri bild kanske nästa steg är en blixt.

Sannolikt kan du få till de bilder du vill med den utrustning du har, eventuellt tänjer det på någon gräns till vad som är optimalt, för högt iso, för låg exponering, eller för stor/liten bländare. När du får till bilderna som du önskar är det dags att börja fundera på om det är någon utrustning du behöver komplettera eller byta ut.


Om det känn för mycket att gå in på mer manuella inställningar direkt kansek det finns något sport-läge eller så som ställer in kameran mer passande för situationen? Därifrån kan du ju också inspereras till utgångslägen för vad som blir bra i manuellt läge.
 

reboot81

Aktiv medlem
Kan hålla med Ingemar om att du behöver bemästra slutarprioritet på kameran, vilket du lär dig fort, tex på moderskeppet.se eller via annan "fotoskola" online. Sen prövar du dig fram, tar bilder på barnen med olika slutartider och skapar dig en uppfattning om hur snabb slutartid du mpate ha för att få skarpa bilder på de små. Säg att 1/500 är gränsen, då har du bländare och ISO att jobba med. Med 18-55 är största bländare 3,5, kvar då har du bara ISO som du får prova dig fram med. Det är an avvägning av dessa tre som gör en korrekt exponerad bild.
Glöm dock inte att du kan påverka ljuset hemma - när du fotar så tänd lite extra lampor, dra undan gardiner osv. Eller så tänder du kamerans lampa - blixten!
50mm tycker jag du kan köpa direkt, ny för 900 eller beg för mindre än så. Men sen bör du vänta med fler och dyrare investeringar tills du kan såpass att du vet vad du vill ha!
Lycka till och se till att få kläm på grunderna!
 

Fredrik183

Aktiv medlem
Det kloka rådet är ju som givits att lära dig kameran innan du funderar på nya grejor för att lösa problem du ändå kommer att få brottas med även med ljusstarkare optik. Som sagts kan du nog ta många fina bilder med det du redan har om du använder det rätt.

Sportläget är inget dumt förslag för att snabbt komma igång, men för att få optimalt resultat är det tråkiga rådet att lära dig tekniken bakom en bra exponering: exponeringstid, bländare och ISO och hur de relaterar till varandra. Exponeringskompensation är också mycket bra att känna till.

M-läget kan du lämna därhän om du inte har ett speciellt intresse för kamerainställningar och en fabless för att ratta på kameran i tid och otid.

Kanske en titt här kan vara en början? Laborera och studera bilderna noga så ser du skillnaden, det finns också en kort beskrivning av det viktigaste bakom kameratekniken om du scrollar ner sidan: http://camerasim.com/apps/camera-simulator/
 
Senast ändrad:

Miklen

Avslutat medlemskap
Hej!
Jag är nybörjare så jag kan inte så mycket :) kör på autoprogram just nu och det blir ju inte så toppen alla gånger.
Tänkte mer på om det gör någon skillnad med ett objektiv med bildstabilisator i.
Priset får ligga högre också men har önskemål om ett prisvärt val.
Ska testa ditt tips! Tackar!
Ne kameran kör ju då inställningar för att få rätt exponering vilket i dåligt ljus resulterar i störst bländare (lägst F-värde) och lång slutartid då kommer det bli suddigt.

Bildstabilisator hjälper som någon annan skrev inte på rörliga objekt, det blir snarare värre då kameran kommer försöka kompensera för rörelserna och det blir pannkaka av alltihop.

På ett 50mm i F1.8 läget blir skärpedjupet vääääldigt kort så att kunna ha 1.8, 2.8 osv hjälper ju inte alltid om man inte bara vill fota nästippen på 1 barn ex, resten kommer inte i skärpa.
 
ANNONS