Annons

Analaog framkallning

Produkter
(logga in för att koppla)

Baunsgaard

Ny medlem
Hej alla!
Har skaffat en mellanformats analog. Har kört digitalt men vill nu förverkliga en gammal längtan att framkalla själv.

Så min fråga är, vad behöver jag ha för kit? Vart kan man hitta "start kit" och bra tips på bok eller liknade för att lära sig?
 

Niklas Groop

Aktiv medlem
En bra början är att gå till http://www.photax.se och klicka in dig på "Film, Kemi och mörkrum" uppe till vänster och där hittar du en nedladdningsbar pdf som heter "En hobby för dig". Där står allt man behöver veta för att komma igång. Photax har även allt du behöver köpa för att starta.

Mvh Niklas
 

pullman

Aktiv medlem
Jag hittade en en ståltank med stålspiraler (35 och 120) på motsvarande Blocket.

Plastspiraler måste (tydligen, har jag förstått) vara snustorra inför varje laddning, vilket skapar problem om man vill framkalla flera filmer. Med stålspiralen räcker det att kvickt torka av dem (kan t o m strunta i det och ändå lyckas ladda filmen utan problem).

Den kemi jag köpte var 1L HC-110 (framkallare), 1L Ilfotol, 1L Rapid Fixer, 500ml Ilfostop och 1L Ilford Washaid.

Sen fyra plasttillbringare att mixa de olika grejerna i, en digital termometer, några små mätglas av plast (1cl, 3cl och 10cl). Jag upptäckte att det är lättare att dosera framkallaren med en plastspruta (finns i olika storlekar på eBay för väldigt lite pengar).

Sen behövs nåt att öppna filmerna med, tex konservöppnaren på en schweizisk armékniv eller en kapsylöppnare. Och en sax att klippa av filmen från spolen.

Jag framkallar bara så mer grejer behövs inte. Om man vill föra över filmen till spiralen i dagsljus behövs en changing bag. Men det är enklare i ett mörkt rum förstås.
 

PMD

Aktiv medlem
Plastspiraler är oftast lättare att ladda. De brukar ha en mekanik som gör att filmen bara kan matas in i spiralen och inte ut.

Du har nog rätt i att de fungerar sämre om de är fuktiga eftersom filmen lättare kan fastna då.

Stålspiraler kräver en del övning innan man kan ladda dem i mörker utan att se vad man gör. De laddas inifrån och ut.

Stålspiraler har fördelen att de är tunnare och inte hindrar framkallningsvätskan att spolas runt filmen lika mycket som plastspiraler.

Jag började med plastspiral när jag skulle lära mig framkalla (för ungefär hundra år sen, känns det som) men gick efter ett tag över till stålspiral.

En ståltank är oftast mindre än en plasttank också, så det går åt lite mindre vätska. Dessutom är det lättare att hålla en ståltank vid rätt temperatur.
 

afe

Aktiv medlem
Ståltank och stålspiraler är bättre som sagt, men ack så många rullar det tog innan jag fick till det :)
 

PMD

Aktiv medlem
Det lönar sig garanterat att offra en oexponerad rulle att öva på.

Öva många gånger i ljus, och öva sen många gånger i mörker tills det sitter.
 

Baunsgaard

Ny medlem
Har nu framkallat min första 120-film!!
Gissels vilken glädje! Visste att jag skulle bli fast i denna konst!
Känslan att få plocka fram sin bild, att granska den är underbart. Så ikväll ska nästa film tas fram. Köpte begagnad förstoringsapparat på blocket med tillhörande baljor mm. Och kemin köpte jag på Penthax ( eller vad det nu hette) så nu efter helgen ska jag få över mina bilder på papper!!

P.s köpt mig en "ny" analog kamera (35mm) så nu ska det plåtas
 
ANNONS