Annons

17-40/4l usm eller 70-200 f/4

Produkter
(logga in för att koppla)

perholm

Medlem
Hej går i tankarna om vilket objektiv jag skall välja till min canon 70d och skulle behöva lite hjälp från folk med mer kunskap. Det jag kommer att fotografera är natur\djur\byggnader

Har läst en del om båda och 200an lutar det mer mot men ialfall dem jag kollar på är
canon zoom lens ef 17-40/4l usm
CANON EF 70-200mm F/4L USM

vet att det är två helt olika modeller men vad är mer prisvärt?

hoppas någon själ där ute kan ge mig lite råd :) har testat 17-40 objektivet några dar nu men vet inte om det känns rätt för mig
 

Shabiano

Medlem
Hej! Har ägd båda objektiv, tycker att 17-40 är en ok vidvinkel objektiv på en FF kamera, på en 70d (crop) blir den normalzoom, för det pengar (även beg. Priset) hittar du mycke bättre normalzoomar till din 70d, bland annat Canon 17-55mm f2,8 IS USM som är både ljustarkare, skarpare.
Eller sigma 18-35mm f1,8 som är den skarpaste och ljustarkaste normalzoom man kan hitta till en crop kamera. Grabbarna på Digitalrev gör en grym review på den och t.o.m en direkt head to head med Canon 17-40mm

Länken till Digitalrev review.
http://youtu.be/2shCLt84IHo
 

perholm

Medlem
tack för svaret Shabiano
Hur nöjd var/är du med 200 objektivet? Kollat många resensioner på det och tror det kan passa mitt område bättre men kollar samtidigt efter ett annat alternativ så ska kolla på det du tipsa om =)
 

Shabiano

Medlem
tack för svaret Shabiano
Hur nöjd var/är du med 200 objektivet? Kollat många resensioner på det och tror det kan passa mitt område bättre men kollar samtidigt efter ett annat alternativ så ska kolla på det du tipsa om =)
Hej igen, jo den är bra faktisk, uppgraderade sen till IS versionen och helt ärlig så såg jag inte skillnad så mycket, många pratar om att den skulle vara skarpare osv. men 70-200 är en riktig bra telezoom, fina färger/kontrast, den är bra till stillastående djur, men djur som springer tycker jag att en snabbare (f2,8) 70-200mm gör jobbet bättre, men Canons 2,8 versioner kostar minst det dubbla, tamron har en jätte fin 70-200mm f2,8 som är lite dyrare än 70-200mm f4, sen har tamrons "macro" med 95cm närgräns vilket är betydligt kortare än canons version. i följande länk kör cyberphoto en jämförelse med sigmas och canons (med IS). http://www.cyberphoto.se/info.php?article=T70200C

vill bara citera cyberphoto "Längst ner bland testbilderna ser du en jämförelse mellan Canons 70-200/4 L IS som är ett mycket skarpt objektiv, (men får stryk av Tamronen)"

Har faktiskt testat tamrons (min kusin äggen en) och den är mycket skarpare, Ljusstarkare och med snyggare Bokeh än min Canon, man känner sig dum när man har betalat det dubbla för ett sämre glugg, men red-ring mainstream är ju stark när man ska argumentera ett köpt.

tillbaka till 17-40mm du sa att du vill fota arkitektur och landskap? i videon jag skickade såg man när Kai just fotar på byggande i HK och Canons går på råstryk mot sigman.
 

perholm

Medlem
Hej igen, jo den är bra faktisk, uppgraderade sen till IS versionen och helt ärlig så såg jag inte skillnad så mycket, många pratar om att den skulle vara skarpare osv. men 70-200 är en riktig bra telezoom, fina färger/kontrast, den är bra till stillastående djur, men djur som springer tycker jag att en snabbare (f2,8) 70-200mm gör jobbet bättre, men Canons 2,8 versioner kostar minst det dubbla, tamron har en jätte fin 70-200mm f2,8 som är lite dyrare än 70-200mm f4, sen har tamrons "macro" med 95cm närgräns vilket är betydligt kortare än canons version. i följande länk kör cyberphoto en jämförelse med sigmas och canons (med IS). http://www.cyberphoto.se/info.php?article=T70200C

vill bara citera cyberphoto "Längst ner bland testbilderna ser du en jämförelse mellan Canons 70-200/4 L IS som är ett mycket skarpt objektiv, (men får stryk av Tamronen)"

Har faktiskt testat tamrons (min kusin äggen en) och den är mycket skarpare, Ljusstarkare och med snyggare Bokeh än min Canon, man känner sig dum när man har betalat det dubbla för ett sämre glugg, men red-ring mainstream är ju stark när man ska argumentera ett köpt.

tillbaka till 17-40mm du sa att du vill fota arkitektur och landskap? i videon jag skickade såg man när Kai just fotar på byggande i HK och Canons går på råstryk mot sigman.
Tack! Perfekt svar! Han bara snabb kolla innan jag skulle iväg så skall kolla upp tamaronen och kolla närmare på 17-40n han resenserade! Tack igen att
Jag har mer och bolla tankarna med:)
 

perholm

Medlem
Fan satt och kollade runt på tuben igår och snöade in mig på
TAMRON SP DI II VC 70-300/4-5,6 CANON

men antar att det inte är samma klass som CANON EF 70-200mm F/4L USM

Det som tilltalar mig på tamronen är bildstabilisatorn som den har
 
ANNONS