Annons

Canon 6D N, utan WiFi och GPS

Produkter
(logga in för att koppla)

Shooter66

Medlem
Oj tur man var inne å handlade igår idag är rean på objektivet borta funderade på att vänta tills efter nyår men ibland ska man väl ha lite tur
 

eskil23

Aktiv medlem
WiFi och GPS är, i mitt tycke, specialfunktioner som de flesta inte har någon användning av, men som kan vara viktigt i vissa fall.

WiFi är nödvändigt om man fotograferar med fotomast, dvs ett 6-8 meter högt stativ som används för att slippa störande objekt i förgrunden och för att få ett perspektiv med bättre överblick. Har man inte WiFi då så fotar man i blindo.

GPS lagrar koordinaterna för var man tog bilden i bildens EXIF-block. Bra att ha ifall man i efterhand vill veta var man tog bilden. Jag har ingen GPS i min kamera så jag geokodar de flesta av mina bilder för hand. Jag tror inte att jag skulle bli överdrivet hjälpt av GPS eftersom jag brukar tycka att motivets position är viktigare än kamerans.
 

aksello

Aktiv medlem
Jag har lusläst allt dom jag kunde hitta och jag tror att det blir ett inköp av denna för mig.
Jag gör mest landskap och timelapse samt en hel del långa exponeringar.

Jag ser bara fördelar gentemot t.ex. 5D m3.
Mycket billigare, ca 14K!
Mindre till storleken och lättare
Bättre omfång
Bättre isohantering
större tonomfång vid autofokus +/-3ev

Nackdelar (personliga)
SD, jag har typ 8 CF kort.
färre knappar
ingen RAW video ut som 5dm3 har
mindre väderskyddad
lite mindre upplösning
färre autofokuspunkter, som jag inte bryr mig om egentligen.

Kolla länkarna:
http://blog.planet5d.com/2012/12/the-high-iso-battle-of-the-full-frame-heavy-weights-canon-6d-vs-canon-5d-mark-iii/

http://snapsort.com/compare/Canon-EOS-5D-Mark-III-vs-Canon-EOS-6D


Frågan är om någon vill köpa 50mm 1,8 och wacombordet av mig? Jag har ju redan sånt.
 

afe

Aktiv medlem
Du ser bara fördelar, och räknar ändå upp fler nackdelar än fördelar? Hur får du ihop det?
 

aksello

Aktiv medlem
Nackdelarna är ändå saker som jag ser som kan gå med på medan fördelarna är generella. Nu är det betalad iaf. Vill någon köpa en 50mm 1,8 i kartong så finns den för 500:-
 

touchofred

Aktiv medlem
WiFi och GPS är, i mitt tycke, specialfunktioner som de flesta inte har någon användning av, men som kan vara viktigt i vissa fall.

WiFi är nödvändigt om man fotograferar med fotomast, dvs ett 6-8 meter högt stativ som används för att slippa störande objekt i förgrunden och för att få ett perspektiv med bättre överblick. Har man inte WiFi då så fotar man i blindo.

GPS lagrar koordinaterna för var man tog bilden i bildens EXIF-block. Bra att ha ifall man i efterhand vill veta var man tog bilden. Jag har ingen GPS i min kamera så jag geokodar de flesta av mina bilder för hand. Jag tror inte att jag skulle bli överdrivet hjälpt av GPS eftersom jag brukar tycka att motivets position är viktigare än kamerans.
Tack för inputen.

Andvänder varken WiFi eller GPS i min nuvarande 700D.
Dels för att den inte har WiFi, men GPS har den.
Som sagt så är jag bara en hobbyfotograf, så dessa funktioner är nog inget jag kommer att använda.
 

Pott

Aktiv medlem
EOS 6Dn + Wacom Intuos pro M för 10kkr = extremt prisvärt

Jag har väntat i många år på att köpa en fullformats digitalkamera under 10 000 kr. Plötsligt händer det tack vare n-modellen av 6D och så slänger de in en ritplatta värd 3500kr på köpet dessutom!

Wifi och gps använder jag nästan aldrig på min kompaktkamera som har funktionaliteten.

http://www.canon.se/fotopromo
 

apersson850

Aktiv medlem
Jag använder nästan alltid GPS när jag fotograferar med mina kameror. Det är synnerligen smidigt att kunna se var bilderna är tagna. Dessutom får man då möjlighet till den omvända funktionen, alltså att i datorn hitta bilderna som är tagna på en viss plats, oavsett om jag tog dem med ett eller ett annat kamerahus och vid olika tillfällen.

Jag har säkert investerat mer än 5000 bara för att få GPS till mina kameror, som inte har det inbyggt.

För inte så länge sedan dokumenterade jag fotografiskt i samband med ett jobb i England. Jag körde med kameran och min dator inloggade i kundens gästnätverk. För varje bild jag tog sändes en liten (minsta möjliga) jpeg via FTP till datorn. Så snart jag upphörde att fotografera kunde jag gå till datorn och e-maila de bilder jag tyckte var intressanta till mina kollegor här hemma. De låg ju redan i datorn då, i lagom storlek för att skicka. En fullstor jpeg sparades på det andra minneskortet i kameran, om den skulle behövas senare.
 

aksello

Aktiv medlem
Det finns ju gps enheter som man kan köpa till, canons egna kostar ca 2.000 på ebay. Den kan man flytta och sätta på en annan kamera om man skulle vilja. Flera funktioner för mindre pengar.

Fast jag skulle inte ta med den, den väger för mycket.
 

Shabiano

Medlem
6d (N) skillnad ör inte bara wi-fi och gos

Hej, (N) versionen är den kinesiska, nordkoreansk versionen. Att cyberphoto, rajala etc tog in den som "begränsade" exemplar beror på antingen parallell import, eller att det har kommit ett begränsad "parti" till Sverige, har varit i Hongkong några ggr i år och skaffat mig ett kontakt (mr Yip på echophoto) han är typ rankad som den ärligaste fotohandlare i hela HK han gav mig möjlighet att testa båda och förklarade att den "kommunistiska" versionen av 6d är sämre tätad, slutaren skall inte Helle klara av lika många exponeringar som den riktiga 6d. Sen talade han om för mig att produkter till just dessa länder är inte den samma som till övriga, och när sånna 6d (N) hamnar utanför Kina, Nordkorea, Iran, Kuba och alla andra länder som inte tillåter wi-fi/gps får man vara försiktig eftersom det kan handla om parallelt import el ett gäng billiga måndagsex som Canon måste bli av med.
 

Shabiano

Medlem
Ja, lite sund förnuft ska man ha, är skillnad för GPS och wi-fi verkligen 4-5000kr? Är detta den enda skillnad? Nu kan det vara att själva Canon Sverige har importerat den från huvudfabriken men som sagt detta stora prisskillnad beror på mer än wi-fi och gps, dessa två billiga komponenter kan verkligen inte vara värda dessa pengar. Canon Sverige kan t.o.m har kunnat köpa den från Systerbolaget Canon Kina t.ex. Grövre blir det ifall det är en annan "officiell" Canon leverantör i Sverige som har kört parallelt import och då kan d bli jobbigare
 

JanneOskar

Aktiv medlem
Shit, hoppas det du säger i inte stämmer.
Har precis fått min 6D(N) och är imponerad över bildkvaliten och ISO-egenskaperna.

Hur troligt är det att Canon gör omaket att ha göra ha alternativa komponenter på en kameramodell?
Att ta bort funktioner är en sak, att byta ut komponenter känns mindre troligt (och roligt).
Skulle vara intressant med ett uttalande från CyberPhoto eller generalagenten i Sverige.
 

Shabiano

Medlem
Håller med !
Eller så är det någon som jobbar för Cyberphoto eller Scandinavian, som försöker att få oss att köpa en dyrare modellen. LOL
Och just därför tar man in en billigare modell? Hehehe när jag jobbar inte pt någon av dessa. Vill säga att min kontakt i HK hade större vinst marginal på 6d (N) än på den japansk importerade (N) hade han tagit från Shenzhen 45 min tåg från Hongkong för 4.000kr och sålde för 7. Sist vi träffades hade han slutat sälja N versionen han sa (jag är en seriös fotohandlare och kan inte ha skot i min sortiment)
 

Shabiano

Medlem
Har precis fått min 6D(N) och är imponerad över bildkvaliten och ISO-egenskaperna.

Hur troligt är det att Canon gör omaket att ha göra ha alternativa komponenter på en kameramodell?
Att ta bort funktioner är en sak, att byta ut komponenter känns mindre troligt (och roligt).
Skulle vara intressant med ett uttalande från CyberPhoto eller generalagenten i Sverige.
Ja tabort är en sak. Vet inte ifall dem byter ut komponenter. Sen får man se om kvalitets kontroll av den kinesiska 6d är samma som den riktiga och som sagt är wi-fi och gps värda 4-5000kr? Min farsa har en lur med wi-fi och gps som kostar 1.000kr ny och går dessutom att ringa! Så Canon wi-fi och gps måste vara något helt unik. Jag har faktiskt jobbat inom tillverknings bransch och vet att samma produkt kan se annorlunda beroende på i vilket land den ska säljas. Exemple kretskortet i den riktiga 6d har resistorer och kretsar från en japansk leverantör och kostar 100kr (exempel) sen till (N) versionen har man valt att köpa resistorer av kretsar från en kinesis företag som ligger i norra Kina och kostar 1 krona. På specifikationer är det samma komponenter men alla vet att med elektronik komponenter räcker inte med specifikationer bara. Det är kvalitet på komponenter som gäller och tro mig inom tillverkningsbranch detta är super vanligt även i Sverige. Åk en Scania buss i en u-land och det tar inte lång tid att märka att det är inte samma som våra svenska Scania även om det är samma modell och år.
 

aksello

Aktiv medlem
Jag håller ändå tummarna. I värsta fall får man reklamera. På hemsidorna står set helt klart "exakt samma utan gps och wifi" skulle inte det stämma så har du lurats.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Hur troligt är det att Canon gör omaket att ha göra ha alternativa komponenter på en kameramodell?
Att ta bort funktioner är en sak, att byta ut komponenter känns mindre troligt (och roligt).
Anledningen till de olika versionerna är väl att det inte här tillåtet med wifi i alla länder? Sen kanske det behövs en modell som man kan prispress på vissa marknader.

Att Canon skulle ha olika komponenter i övrigt låter osannolikt i mina öron.

Försäljningen av kameror har sjunkit drastiskt, även systemkameror. Det innebär en hård kamp om kunderna. Canons strategi verkar vara att ha fler modeller istället för sänka priserna. 6D kom som en billigare alternativ till 5D Mark III. 6Dn är ett billigare alternativ till 6D. Sen boostar Canon ibland med kampanjer där de bundlar tillbehör eller ger cashback.
 
ANNONS