Annons

Lightroom har tappat mapparna i C-disken

Produkter
(logga in för att koppla)

Karuzzell

Aktiv medlem
Jag har haft en del problem med både datorn och Lightroom. I förra veckan kunde jag inte starta datorn. Igår fick jag hjälp och då passade vi på, att sätta in en extra intern hårddisk, dit vi bl.a. kopierade samtliga bilder, som jag hade på C-disken. Observera, att inga bilder flyttades eller raderades för att jag skulle kunna hitta dem på deras nya plats i Lightroom. När jag idag öppnade Lightroom finns inte C alls med i mappstrukturen. (Alla bilder finns alltså kvar på hårddisken/ -diskarna men syns inte i Lightroom.) De enda mappar, som syns i Lightroompanelen är E-disken (intern) och en urtagen enhet, där filerna är försedda med frågetecken. C mappen är försvunnen.
Vad göra? Det rör sig om tiotusentals bildfiler, så jag hoppas verkligen inte att jag förlorat allt arbete med dem. Är det nu jag ska använda backupen på Lightroom? Hur gör man? Försökte öppna Lightroom med hjälp av senaste backupen (1 vecka gammal) men får samma resultat.
Nu börjar jag bli riktigt desperat och hoppas på hjälp.

PS Inga problem vid inkoppling av den nämnda externa hårddisken.
Det är C disken som saknas.
Med vänlig hälsning
Eva
 

bluethroat

Ny medlem
Lokalisera mappar

Jag har haft en del problem med både datorn och Lightroom. I förra veckan kunde jag inte starta datorn. Igår fick jag hjälp och då passade vi på, att sätta in en extra intern hårddisk, dit vi bl.a. kopierade samtliga bilder, som jag hade på C-disken. Observera, att inga bilder flyttades eller raderades för att jag skulle kunna hitta dem på deras nya plats i Lightroom. När jag idag öppnade Lightroom finns inte C alls med i mappstrukturen. (Alla bilder finns alltså kvar på hårddisken/ -diskarna men syns inte i Lightroom.) De enda mappar, som syns i Lightroompanelen är E-disken (intern) och en urtagen enhet, där filerna är försedda med frågetecken. C mappen är försvunnen.
Vad göra? Det rör sig om tiotusentals bildfiler, så jag hoppas verkligen inte att jag förlorat allt arbete med dem. Är det nu jag ska använda backupen på Lightroom? Hur gör man? Försökte öppna Lightroom med hjälp av senaste backupen (1 vecka gammal) men får samma resultat.
Nu börjar jag bli riktigt desperat och hoppas på hjälp.

PS Inga problem vid inkoppling av den nämnda externa hårddisken.
Det är C disken som saknas.
Med vänlig hälsning
Eva
Jag tror du kan högerklicka på din mapp med alla filer och klicka på sök efter saknade mappar. Då borde du kunna välja den nya disken där dina mappar finns och allt ska förhoppningsvis vara som vanligt sen.
 

AFJ

Aktiv medlem
Jag förstår inte riktigt hur det ser ut för dig.

Kan du i utforskaren se C-disken?

Kan du i utforskaren se dina bildmappar på C-disken?

När du startar Lightroom, är verkligen mappstrukturen på C helt borta? Eller menar du att mapparna finns där men att du inte kan se några bilder eller att bilderna är markerade med fråge-tecken?

Du nämner E-disken. Är detta den nya disk du satte in?

Du kan tydligen se E-disken i Lightroom, vika bilder är det du ser där och när importerade du dem?
 

Karuzzell

Aktiv medlem
Tack för era svar! Jag vet inte om ni missförstod mig eller om det är jag, som inte förstår.
Jag tror i alla fall, att jag hittat förklaringen och att skadan inte är så stor som jag först befarade. Problemet var, att jag helt saknade C-disken i Lightrooms panel när jag fick igång datorn igen. Att hitta bildfilerna på C-disken eller på den nya disken var inga problem men jag ville ha med det arbete jag lagt ner på filerna i den här katalogen. Den enda förklaring jag kan hitta är, att jag av misstag kastat bort mappen i ett tidigare skede och att det hela inte hade något med den nya hårddisken eller de kopierade bildfilerna att göra, vilket det ju rimligen inte borde ha. Jag använder sällan mappstrukturen Lightroom och kan därför ha missat misstaget tidigare men eftersom jag nu skulle stämma av mappstrukturer och sökvägar upptäckte jag det.
För att ändå förklara ytterligare: C-diskens bilder (mestadels gamla) kopierades till en ny hårddisk, som infogats i datorn. Vi kallade den O. Förutom C-disken finns en intern E-disk, som jag också har bilder på. Dessutom har jag externa hårdiskar, som för tillfället är urkopplade men allt verkade funka när jag testade.
För att komplicera det hela ytterligare, så har jag två versioner av Lightroom. När jag köpte Lr 6 i våras, hade jag inte tid att lära mig hur jag skulle flytta över kataloguppgifterna från 3:an till 6:an, så jag behöll min gamla version av Ligthroom, som jag jobbat med parallellt. Just nu betyder det i alla fall, att det mesta fanns kvar på 3:an, vilket var en räddning men det är troligen inte optimalt med 2 versioner. En del av de gamla bildera hade jag importerat också till 6:an och det är dessa jag saknar. Jag har utan att lyckas försökt ta in den gamla katalogen i 6:ans men kan leva med att ha båda versionerna ett tag till. Det har inte högsta prioritet just nu.

Nu håller jag på, att ändra Lightrooms sökvägar till de flyttade bilderna och försöker samtidigt 'sanera' bland mina bilder i ett arkiv, som är tämligen rörigt. För stunden gäller min största fråga, varför jag inte lyckas ta bort bilder på hårddisken via Lightroom. Arkivet är stort och många bilder skulle med lätthet kunna undvaras. Jag har också lagt ner en massa tid under det gångna året på att rensa. Det är bara det, att medan bilderna försvunnit från Lightroom när jag tagit bort dem därifrån, så har jag upptäckt, att många av dem finns kvar på hårddisken. När jag nu försöker rensa upprepas det gång på gång. Jag markerar den bortvalda bilden med x (eller använder alternativet Ta bort bild) och väljer att ta bort bilderna från disk. Bilderna försvinner från Lightroom men när jag kollar hårddisken ligger de kvar där. Det betyder, både att jag under året lagt ner massor av tid i onödan och vad värre är, att hårddisken fyllts på men inget eller i alla fall inte allt rensats bort. Nu vet jag heller inte hur jag ska avgöra vilka bilder, som eg. är bortsorterade (med möda). Eftersom jag nu går genom mapparna en och en i samband med att jag ändrar sökvägarna i Lightroom, för att inte tappa bort något, hade det ju varit bra om jag kunde röja lite samtidigt. Men det går alltså trögt. Ibland funkar det men lika ofta ligger bildfilerna kvar. Än så länge har det handlat om gamla jpg-filer men när jag kommer till årets rawfiler blir det värre. Dels för att det är än mer viktigt att gallra och dels för att det är svårt att se i utforskaren vad som inte borde finnas kvar, om jag inte vill sitta och jämföra filbeteckningarna...
Jag har nu sett, att några av mapparna varit markerade som skrivskyddade , vilket jag klickat bort men det hjälper inte. Det går att ta bort filerna direkt från mapparna i Utforskaren men det är ett ogörligt arbete, eftersom jag då måste dubbelchecka mot Lightroom hela tiden. Sorteringsfunktionen är en av Lightrooms tillgångar, som jag inte vill vara utan.

Det här är ju en helt annan fråga än den ursprungliga men jag hoppas på hjälp ändå.

Med vänlig hälsning
Eva
 

AFJ

Aktiv medlem
Det här är ju en helt annan fråga än den ursprungliga men jag hoppas på hjälp ändå.

Med vänlig hälsning
Eva
Jag ser att du inte fått några svar.
Den här typen av problem dyker ju upp då och då - någon har fått oordning bland sina bilder och i Lightroom.

Anledningen till att du inte får några mer tips är nog att det är så oerhört svårt att hjälpa på "distans". Ger man ett råd är risken uppenbar att man missförstått och att situationen förvärras.

Inte mycket till hjälp, men kanske en förklaring till tystnaden...
 

Ventures

Aktiv medlem
Där du säger "ta bort bild" väljer du alternativet "ta bort från hårddisk" då eller bara "ta bort"? Det förra ska radera originalfilen från hårddisken medan det senare bara tar bort bilden (och redigeringarna) från Lr-katalogen.
 

AFJ

Aktiv medlem
Hon skriver

...och väljer att ta bort bilderna från disk..

Så det borde förstås leda till att bilderna försvinner även från disken.
 

Karuzzell

Aktiv medlem
Jag ser att du inte fått några svar.
Den här typen av problem dyker ju upp då och då - någon har fått oordning bland sina bilder och i Lightroom.

Anledningen till att du inte får några mer tips är nog att det är så oerhört svårt att hjälpa på "distans". Ger man ett råd är risken uppenbar att man missförstått och att situationen förvärras.

Inte mycket till hjälp, men kanske en förklaring till tystnaden...
Jag tackar för ditt engagemang och förstår, att man kanske inte kan svara på något, som egentligen är många frågor på en gång. Nu betar jag av mina flyttade mappar och återkommer med mina frågor i en ny tråd med en fråga åt gången....
Men kanske kan du ändå svara på en annan fråga. Vi valde, att flytta mina bildmappar utanför Lightroom. vilket inte rekommenderas och nu betalar jag priset när alla sökvägar måste korrigeras. Men när jag försökt flytta mappar inne i Lr har jag fått en fråga, som fått mig att backa. Frågan är om jag vill fortsätta, fast jag inte kan ångra mig och dessutom riskerar att inte kunna komma åt de ändringar jag tidigare gjort. Då ringer en massa varningsklockor för mig. Betyder en sådan flytt, att jag inte kan backa till min första import av bilden? Vad händer om jag inser, att jag kunnat göra mycket mer av bildfilen eller ens önskar beskära den på annat sätt än jag gjort? Missförstår jag?
Tack igen och jag kommer säkert att återkomma...
Med vänlig hälsning
Eva
 

Karuzzell

Aktiv medlem
Där du säger "ta bort bild" väljer du alternativet "ta bort från hårddisk" då eller bara "ta bort"? Det förra ska radera originalfilen från hårddisken medan det senare bara tar bort bilden (och redigeringarna) från Lr-katalogen.
Som Anders redan sagt: Jag väljer alternativet 'Ta bort från disk´.... Men faktum kvarstår, att originalfilerna inte raderas i hårddisken.

Med vänlig hälsning
Eva
 

AFJ

Aktiv medlem
Vi valde, att flytta mina bildmappar utanför Lightroom. vilket inte rekommenderas och nu betalar jag priset när alla sökvägar måste korrigeras.
Det går att flytta även utifrån. Detta kan vara att föredra om man skall flytta stora mängder bilder från en disk till en annan tex. Det förutsätter dock att man har lite koll på hur LR fungerar och efter flytten "kopplar ihop" bildreferenserna.

Är man ovan med LR eller bara skall flytta något hundratal bilder så är det klart bättre att flytta inifrån programmet.

Men när jag försökt flytta mappar inne i Lr har jag fått en fråga, som fått mig att backa. Frågan är om jag vill fortsätta, fast jag inte kan ångra mig och dessutom riskerar att inte kunna komma åt de ändringar jag tidigare gjort. Då ringer en massa varningsklockor för mig. Betyder en sådan flytt, att jag inte kan backa till min första import av bilden? Vad händer om jag inser, att jag kunnat göra mycket mer av bildfilen eller ens önskar beskära den på annat sätt än jag gjort? Missförstår jag?
Jag får också denna varning när jag flyttar bilder. Har dock aldrig (trots 8 års användning av programmet) läst så noga! :) Gjorde det nu och jag håller med, varningstexten är lite avskräckande och jag förstår faktiskt inte andra hälften av meningen. Men jag har aldrig råkat ut för några problem när jag flyttat bilder. Du kan ju alltid prova med ett lite antal bilder som inte är av så stor vikt och se att det fungerar som du vill.
 

AFJ

Aktiv medlem
Vilket det alltså inte alltid gör.
Eva
Detta har jag ingen förklaring till.

Det kan inte vara så att du har fotat i både JPG och RAW men bara importerat den ena. När du sedan raderar den ena så ligger den andra förstås kvar och du upplever det då som om bilden inte raderats?

Gissar bara...
 
ANNONS