Annons

MacBook Pro 13" Touch Bar

Produkter
(logga in för att koppla)

antonlilja

Medlem
Hej!

Jag funderar på en ny dator och då en laptop då jag vill ha en dator som är vass till bildbearbetning men även funkar bra till studierna och kan hänga med under dagarna.

Vad tror ni om denna?
http://www.apple.com/se_edu_117739/shop/buy-mac/macbook-pro?product=MLH12KS/A&step=config#

Självklart är priset en ganska stor aspekt men det känns okej om jag får en bra dator för det.

Vad tror ni om att välja till ett 16GB RAM?

Tacksam om ni kan dela med er om era tankar!

//Anton
 

antonlilja

Medlem
Inget problem

Tänk på att den nya Macbook Pro inte har kortläsare eller USB-portar. Det kanske inte är ett problem för dig.

En skojig video om detta:
https://www.youtube.com/watch?v=-XSC_UG5_kU

Casey Neistats kommentar:
https://www.youtube.com/watch?v=7QpJ_VDbIPA

Använder för det mesta CF kort så jag använder resan en extern kortläsare.

Usb c ska ju tydligen vara framtiden men tills tiden kommit ikapp så få man leva med några adapters.

Tack för din input!
 

martinot

Aktiv medlem
Hej!

Jag funderar på en ny dator och då en laptop då jag vill ha en dator som är vass till bildbearbetning men även funkar bra till studierna och kan hänga med under dagarna.

Vad tror ni om denna?
http://www.apple.com/se_edu_117739/shop/buy-mac/macbook-pro?product=MLH12KS/A&step=config#

Självklart är priset en ganska stor aspekt men det känns okej om jag får en bra dator för det.

Vad tror ni om att välja till ett 16GB RAM?

Tacksam om ni kan dela med er om era tankar!

//Anton
Länken fungerar inte.

Jo, köp en med 16Gb RAM och 1Tb SSD. Är inte absolut nödvändigt, men mycket smidigt och datorn "håller" längre (tror att det numera tyvärr inte går att byta eller uppgradera senare).

Sedan gillar jag normalt 15"-versionen av MBP bättre (så skulle nog personligen hellre satsa på den för lite mer skärmyta när man är på resande fot, men det är ju lite av en smaksak och budgetfråga).
 

antonlilja

Medlem
Länken fungerar inte.

Jo, köp en med 16Gb RAM och 1Tb SSD. Är inte absolut nödvändigt, men mycket smidigt och datorn "håller" längre (tror att det numera tyvärr inte går att byta eller uppgradera senare).

Sedan gillar jag normalt 15"-versionen av MBP bättre (så skulle nog personligen hellre satsa på den för lite mer skärmyta när man är på resande fot, men det är ju lite av en smaksak och budgetfråga).

Tack för rådet. Kör nog på 16GB ram, får se hur jag gör med SSD minnet...

Förstår fördelarna med 15" men jag tror att det får bli en 13" och sedan en ny eizo skärm för hemmabruk.

Tack!
 

martinot

Aktiv medlem
Tack för rådet. Kör nog på 16GB ram, får se hur jag gör med SSD minnet...

Förstår fördelarna med 15" men jag tror att det får bli en 13" och sedan en ny eizo skärm för hemmabruk.

Tack!
Klarar du dig prestandamässigt utan fyrkärnig i7 och dedikerad grafik (det senare är inte lika viktigt för just Lr) så kan 13":arn vara ett dugligt och helt OK alternativ, och ibland tom smidigare om man reser mycket.

Perfekt att ha en bra skärm hemma som en tex ifrån Eizo. Då har du en riktigt fin kombo (även till en stationär iMac så måste man också köpa till detta, även om man har en stor inbyggd skärm - så där tycker iaf jag att en bärbar vinner).
 

antonlilja

Medlem
Klarar du dig prestandamässigt utan fyrkärnig i7 och dedikerad grafik (det senare är inte lika viktigt för just Lr) så kan 13":arn vara ett dugligt och helt OK alternativ, och ibland tom smidigare om man reser mycket.

Perfekt att ha en bra skärm hemma som en tex ifrån Eizo. Då har du en riktigt fin kombo (även till en stationär iMac så måste man också köpa till detta, även om man har en stor inbyggd skärm - så där tycker iaf jag att en bärbar vinner).

Hur bra tror du att en 2,9 GHz dubbelkärnig Intel Core i5-processor skulle leverera i photoshop och lightroom? Räcker det eller krävs det mer för att få en hyfsad prestanda. Som du kanske förstår är jag inte jätt insatt i de tekniska detaljerna.
 

martinot

Aktiv medlem
Hur bra tror du att en 2,9 GHz dubbelkärnig Intel Core i5-processor skulle leverera i photoshop och lightroom? Räcker det eller krävs det mer för att få en hyfsad prestanda. Som du kanske förstår är jag inte jätt insatt i de tekniska detaljerna.
Det kommer oftast att fungera helt OK. Inga stora problem normalt.

Sedan kan vissa filter och justeringar gå snabbare med fyra kärnor, men det beror på den enskilda funktionen/koden bakom hur väl multitrådad den är (dvs hur väl den kan ta vara på flera tillgängliga kärnor eller exekveringsenheter samtidigt).

Jag själv föredrar fyrkärniga maskiner för Lr, men för det mesta så kommer det att fungera helt OK även med tvåkärniga.

Sedan är prestandan även beroende på andra saker som klockfrekvens och IPC (antalet instruktioner per sekund) som just aktuella processorkärnor klarar (stor skillnad emellan processorer med olika effekter/energitarget).

Det bästa är om du kan låna eller testa en liknande maskin med ungefär samma processor (skiljer inte så mycket emellan Mac och PC på CPU-sidan, så går bra att testa även en PC med liknande processormodell och klockfrekvens). Då kan du bestämma direkt själv vad som är värt.

Du får i Lr i snitt långt ifrån dubbelt så mycket prestanda med dubbla antalet kärnor - är mest exportfunktioner/uppskärpning som är bra multitrådat och som skalar hyfsat linjärt med fler kärnor. Många övriga funktioner har Adobe inte kodat riktigt lika väl, och skalar därför inte alls lika bra (dvs du får lite mindre nytta av flera ytterligare kärnor).

Finns även ett gäng tester av Lr på nätet som är enkla att Googla fram (om man riktigt vill nörda ner sig - annars är det som sagt bara att testa och avgöra själv).
 
ANNONS