Annons

BMPCC- Bra första val?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jakob S.S

Ny medlem
Tjenare!

Jag vill ge mig in i film världen och börja skapa vackra videor med trevlig landskap, musikvideor till mina vänner och generellt uppgradera bra över min nuvarande mobilkamera LG G3. Jag har spenderat mycket tid och möda på att luska ut vilken kamera som skulle passa mig bäst och tror jag kommit fram till att BMPCC'n har allt som behövs för en nybörjarfilmskapare. Men eftersom jag är en nybörjare så skulle uppskattar jag alla tips och trix jag kan få. Är det någon som har en liknande kamera och kan ge mig lite råd eller någon som skulle vilja rekommendera en annan?

Jag är också förövrigt lite osäker på vilken lins jag bör välja, har tittat in mig på Rokinon 12mm, dock som verkar som en bra, inte för dyr, första lins. Är förövrigt Amazon bra att köpa ifrån när det kommer till linser och kameror?

Alla kommentarer uppskattas! Tack på förhand.
 

Walski

Aktiv medlem
Tjenare!

Jag vill ge mig in i film världen och börja skapa vackra videor med trevlig landskap, musikvideor till mina vänner och generellt uppgradera bra över min nuvarande mobilkamera LG G3. Jag har spenderat mycket tid och möda på att luska ut vilken kamera som skulle passa mig bäst och tror jag kommit fram till att BMPCC'n har allt som behövs för en nybörjarfilmskapare. Men eftersom jag är en nybörjare så skulle uppskattar jag alla tips och trix jag kan få. Är det någon som har en liknande kamera och kan ge mig lite råd eller någon som skulle vilja rekommendera en annan?

Jag är också förövrigt lite osäker på vilken lins jag bör välja, har tittat in mig på Rokinon 12mm, dock som verkar som en bra, inte för dyr, första lins. Är förövrigt Amazon bra att köpa ifrån när det kommer till linser och kameror?

Alla kommentarer uppskattas! Tack på förhand.
Jag har inte testat BMPCC, men jag tror inte riktigt den passar nybörjarfilmskaparen. Visst är bildkvaliteten fantastisk, men den har ganska många nackdelar som kanske gör att man tröttnar:
- Dålig batteritid, har läst om mellan 20 och 60 minuter inspelning per batteri.
- Relativt dålig skärm.
- Jättetunga filer, på grund av råformatet. Ingen nackdel i sig men det kan upplevas som en nackdel.
- Ganska dyr.

Jag tror att en Panasonic GH är ett bättre val. GH2 borde gå att få rätt billigt nu, och är inte pengar något problem så är ju 3 och 4 än bättre.

Youtubekanalen Indy Mogul har recenserat både GH2, 3 och BMPCC som du kanske vill spana in.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Bara luskar lite om du har tänkt hela vägen eller inte och det verkar du ha gjort
Alltså en BMPCC är ett mycket seriöst alternativ.
Gissar att den kräver att man jobbar eftertänksamt med varje enskild scen.

Mitt råd är att du kontaktar Lobbamobba, Mattias Bju... ngnting och frågar lite.
Han har i alla fall haft en o filmar seriöst.
Han har filmat med lite allt möjligt och gjort filmer som illustrerar grading o raw hantering.
 
ANNONS