Annons
Gammal 2018-03-18, 17:10
cango

ztenlund skrev: Någon har justerat trådtiteln dock, för även i den stod det primes tidigare. Jag ser en viss komik i det hela med tanke på vad trådstartaren ibland brukar skriva om andras kunskaper i det svenska språket och sin egen bakgrund.
Jo, jag så det också, men det var inte på grund av tråden i sig jag undrade. Det dök upp i en sökning jag gjorde för att se vad man brukar använda för benämningar, och just i denna var dessa tre jag raddade upp. Därav min undring.
Gammal 2018-03-18, 17:14
ztenlund

cango skrev: Jo, jag så det också, men det var inte på grund av tråden i sig jag undrade. Det dök upp i en sökning jag gjorde för att se vad man brukar använda för benämningar, och just i denna var dessa tre jag raddade upp. Därav min undring.
Man brukar väl säga fast objektiv, men ska man vara helt korrekt är det snarare ett objektiv med fast brännvidd.
Gammal 2018-03-18, 17:41
fotobollfoto

ztenlund skrev: Man brukar väl säga fast objektiv, men ska man vara helt korrekt är det snarare ett objektiv med fast brännvidd.
Ordet prime har jag tolkat som objektiv med fast brännvidd och i den övre kvartilen av kvalitet. Inte alla med fast brännvidd alltså.

Men där har jag misstagit mig.

Prime har dock två olika betydelser läste jag mig till nu.
Antingen 1) objektiv med fast brännvidd, eller 2) det primära objektivet i en kombination. Alltså exempelvis det objektiv som man har monterat en närbildslins på.

Det senare fallet har ingen vettig plats i svenskan eftersom vi säger objektiv om objektivet och lins om försättslinsen. Istället för prime lens and lens.
Gammal 2018-03-19, 01:22
PMD

iSolen.se skrev: Eftersom reglaget heter exponering skrev jag det och jag tror ingen har något problem att förstå skillnaden. (Ska inte återuppta debatten om huruvida iso ingår eller ej) .
Den felaktiga terminologin beror förmodligen på att Thomas Knoll inte är fotograf.
Gammal 2018-03-19, 01:24
PMD

fotobollfoto skrev: Att ”skjuta några bilder med kameran” har väl använts i foto-svenska genom tiderna?
Nej, det tror jag inte. Jag hörde eller läste inte något i den stilen avseende fotografering när jag växte upp fotografiskt på 1970-talet, och inte under efterföljande decennier heller såvitt jag minns. Det är en mer sentida påfund.

Liknelsen mellan kamerans och vapnets avtryckare är inte långt borta.
Kameran har en utlösarknapp som utlöser slutaren.
Gammal 2018-03-19, 07:23
fotobollfoto

PMD skrev: [...]
Kameran har en utlösarknapp som utlöser slutaren.
Men inte ovanligt att den kallas avtryckare.
Kameror laddades med film.
Vissa hade utbytbara magasin.
Film i kassett kallades patron.
Som tillbehör kunde man köpa pistolgrepp.

Synonymer till ”kameraskott”: http://sv.dsynonym.com/kameraskott

Användning av ”kameraskott” 1957. https://www.hembygd.se/askim/files/2012/04/1957-1.pdf

Senast redigerad av fotobollfoto den 2018-03-19 klockan 07:44.
Gammal 2018-03-19, 08:58
Lars Smålänning

Denna fråga i Microsoft Windows är inte särskilt ful, men besynnerlig:
"Vill du ta bort den här mappen permanent?

Men jag vill verkligen inte hålla på att ta bort en mapp permanent. Jag har annat att göra. Bättre vore:
Vill du ta bort den här mappen slutgiltigt?
Gammal 2018-03-19, 10:49
mankepanke

Lins
Jag blir galen när folk kallar objektiv lins! Linserna sitter inuti objektivet!
Gammal 2018-03-19, 10:52
mankepanke

Lars Smålänning skrev: Vi har sedan länge haft motsatserna hård - mjuk resp. skarp - oskarp. Men nu har det blivit allt vanligare att, i stället för oskarp, använda ordet mjuk. Motsatsen till skarp skulle alltså vara mjuk! Vilken fördel tror man sig uppnå med detta språkbruk?
En "mjuk lins" i stället för ett "oskarpt objektiv" - jag ryser i hela kroppen...
Gammal 2018-03-19, 11:05
mankepanke

alfin skrev: Svenska måste vara ett av de minst talade språken i världen. Det bor runt 10 miljoner människor i hela landet, ungefär som en kinesisk landsbygdsstad. Mångfald brukar hyllas i Sverige, men när det gäller språket, verkar enfald vara normen. Bra att vi tar upp internationella uttryck som berikar vårt språk. Även i fotografiska sammanhang.
Det är fel. Av världens ca 5000-6000 språk kvalar svenskan in bland de 100 största. Däremot är det ju givetvis så att vi måste låna in ord, det har vi alltid gjort, men i många fall finns det redan passande svenska ord och att då försöka låta fin (cool?) genom att ta ett engelskt i stället är bara fånigt - även när jag själv gör det... Ibland blir det dessutom rent felaktigt - som när ordet "lins" används i stället för objektiv. Ordet har redan en annan betydelse på svenska så resultatet blir bara förvirrande.
Gammal 2018-03-19, 12:02
EJM68

acke skrev: Vi vägrar att croppa!
Jag tycker att begreppet cropkamera är ganska talande. Finns någon bra svensk benämning?
Gammal 2018-03-19, 15:14
PMD

fotobollfoto skrev: Men inte ovanligt att den kallas avtryckare.
Vad sägs om ordet trådavtryckare? Hm, sällsynt, tror jag. ;-)
Gammal 2018-03-19, 15:17
PMD

Obs! Onödigt ord
EJM68 skrev: Jag tycker att begreppet cropkamera är ganska talande. Finns någon bra svensk benämning?
Till att börja med är begreppet "crop camera" tämligen förvirrat. Beskär bilden gör man efter att ha tagit bilden och behandlar den på något sätt (i en dator eller en förstoringsapparat). Inte innan man har tagit bilden, vilket är en konnotation man kan få av "crop camera".

Så någon översättning behövs inte eftersom ordet är onödigt.
Gammal 2018-03-19, 16:52
mapem

PMD skrev: Till att börja med är begreppet "crop camera" tämligen förvirrat. Beskär bilden gör man efter att ha tagit bilden och behandlar den på något sätt (i en dator eller en förstoringsapparat). Inte innan man har tagit bilden, vilket är en konnotation man kan få av "crop camera".

Så någon översättning behövs inte eftersom ordet är onödigt.
Beskuren kamera låter väl fint. :-)

Uttrycket härstammar från de digitala spegelreflexkamerornas barndom då det var väldigt dyrt att sätta in sensorer med fullt småbildsformat (om de ens fanns då)
Med aps-c- eller h-sensorer blev bilderna beskurna i förhållande till den filmruta objektiven var konstruerade för (och fotograferna var vana vid). Sen dess har mycket hänt och uttrycket har blivit obsolet men lever ändå kvar obegripligt nog..
Gammal 2018-03-19, 16:52
alfin

mankepanke skrev: Det är fel. Av världens ca 5000-6000 språk kvalar svenskan in bland de 100 största. Däremot är det ju givetvis så att vi måste låna in ord, det har vi alltid gjort, men i många fall finns det redan passande svenska ord och att då försöka låta fin (cool?) genom att ta ett engelskt i stället är bara fånigt - även när jag själv gör det... Ibland blir det dessutom rent felaktigt - som när ordet "lins" används i stället för objektiv. Ordet har redan en annan betydelse på svenska så resultatet blir bara förvirrande.
Nej då, men du gör fel som blandar in världens alla makrospråk. Bara arabiskan består väl av uppåt 30 olika makrospråk. Engelska talas av runt 400 miljoner människor som modersmål (tredje störst efter Kinesiska och Spanska) och av ytterligare drygt en 1 miljard människor som andraspråk. Att ett litet oansenligt språk som svenskan lånar in ord från engelskan är därmed bara naturligt. Och att det redan finns ett ord för något betyder inte med nödvändighet att det inte kan finnas ytterligare uttryck som betyder samma sak. För övrigt ser jag inga problem med att kalla ett objektiv för lins. Fundera istället på hur ordet objektiv kom att beskriva det engelska uttrycket lens. Syftar det på att det avbildar ett objekt eller är avbildningen objektiv? Rätt fånigt ord för en samling slipade glasbitar!
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:24.

Tether Tools Case Air