Annons

X-T20 eller X-E3

Produkter
(logga in för att koppla)

Jacobssons

Aktiv medlem
Ni som haft möjlighet att testa de båda längre än "bara ett besök i fotobutiken"...

Står och velar mellan X-T20 och X-E3. Vet de grundläggande skillnaderna:

- Utseende
- Tilt på displayen på 20:an
- Touchdisplay på 20:an (bra / dåligt?)
- Joystick på E3:an (bra / dåligt?)
- Inbyggd blixt på 20:an (ingår som tillbehöer till E3)
- Blåtand på X-E3
- En ratt mer (PASM) på 20:an

Men hur är det med EVF osv? Samma storlek? Hur är det för oss glasögonbärare som väljer att inte köpa X-T2, utan vill ha de mindre kamerorna - vilken är bäst där (och kan man byta mussla på något vis?)

Läste i något forum att man mätt att E3 hade lite högre brusnivåer. Kan det stämma? Trodde de var samma.

Något annat man bör tänkta på. Några stora för eller nackdelar mellan de båda som jag inte har tänkt på? Ska iväg och klämma lite på kamerorna någon dag, och vill gärna ha med era åsikter i bakhuvudet.


Tack!
 

ztenlund

Aktiv medlem
X-E3 har ju också pekskärm. Däremot så har den inte något klassiskt fyrvägskors, men som sagt en AF-joystick.
 

light

Aktiv medlem
Det kan tyckas som en detalj, men kan vara nog så viktig - på X-E3 sitter sökaren längst till vänster. För min personliga del värderar jag det rätt högt.
 

howlingsun

Medlem
Jag valde X-E3, men det är inte ett enkelt val. Bilderna kommer bli exakt lika, det är samma innanmäte i båda kameror. I början hade X-E3 några fler fördelar då den kom ut senare, och hade en nyare mjukvara, men detta är sedan dess rättats till med uppdateringar för X-T20.

Båda kamerors EVF har samma tekniska specifikationer.

X-E3 fördelar
+ Mer kompakt i höjdled vilket är viktigt för mig då jag ville främst ha en kompakt kamera ibland tillsammans med XF 27 pannkaksobjektivet.
+ Joystick, jag har fortfarande svårt att sätta fokuspunkt med pekskärmen.
+ GPS geotagging via bluetooth (Appen + bluetooth känns för övrigt lite kantigt att använda)

X-T20 fördelar
+ Tiltskärm som jag saknar rätt ofta. Detta är nästan så att jag ångrar mig pga detta.
+ Ratt för att välja mode (sv?) X-E3 har en knapp som är lite dryg.
+ Inbyggd blixt (X-E3 har en löstagbar som följer med)
+ Fyrvägs knappar för navigera menyer. X-E3 avänder joysticken vilket ibland är fippligt.

Om du verkligen värderar kompaktheten med X-E3 så skulle jag välja den, X-E3 + 27mm får plats i en ficka och är lätt att ha med sig dagligen. Bortsätt från detta så tycker jag att X-T20 verkar lite mer praktisk att använda.
 

Jacobssons

Aktiv medlem
Tusen tack.

Lutar åt en X-T20 mycket på grund av skärmen. Funderar på ett 23mm f2 till denna samt en enkel kitzoom. Hur är den förresten? XC 16-50..?
 

snap01

Aktiv medlem
För att krångla till det hela ännu mer har du sett nya fuji x-T100? liten o ruskigt billig, funderar själv på att köpa den som komplement till mina andra fuji x kameror, annars är det rea på X-T2 så den kommer ner på priser som nästan matchar X-T20 o X-E3.
 

Jacobssons

Aktiv medlem
För att krångla till det hela ännu mer har du sett nya fuji x-T100? liten o ruskigt billig, funderar själv på att köpa den som komplement till mina andra fuji x kameror, annars är det rea på X-T2 så den kommer ner på priser som nästan matchar X-T20 o X-E3.
Hej!

Ja, fast den är lite stor. Men helt klart trevlig! Har kollat X-T100 med, men den skiljer ju verkligen inte mkt från X-T20 i pris. Men har faktiskt inte klämt på den ännu. Hajjade till lite när jag såg att den skjöt 4K med 15fps - men å andra sidan, ska man främst fota eller nöjer sig med Full HD, så är ju den fin. Saknar dock vissa filmsimuleringar.

=)
 

howlingsun

Medlem
Hittade den här jämförelsevideon på tuben:

https://www.youtube.com/watch?v=zm06VJB7k6c

Vilka saker av det som skiljer har åtgärdats från Fujifilm i X-T20?

- Mindre fokuspunkt?
- Infon i EVF'en följer med när du skjuter på höjden?
- Highlight alert?
- Histogram i videoläget?

- Andra saker?

=)
Det var AF algorithmer och fler touch funktioner jag tänkte på.
http://www.fujifilm.com/support/digital_cameras/software/firmware/x/xt20/history.html
 

Jacobssons

Aktiv medlem
Valet äro gjort. Vill ha något smidigt, och bryr mig inte enormt mycket om stor EVF eller vädertålighet. En X-T20 blir perfekt för mig. Samma trevliga sensor. Kan möjligen sakna 1/8000 men det går ju att lösa på annat vis.

=)
 

Jacobssons

Aktiv medlem
Så...

Några tips på halfcase eller annat? Billigare batterier? Något annat photohack med denna kamera som ni vill dela som kan vara värt att veta när jag fått den? Behöver nån go rem att ha snett över bröstet med (inte hänga runt nacken). =)
 
ANNONS