Annons
Gammal 2018-11-01, 17:35
martinot

light skrev: Vad jag förstått av svaren så här långt så skulle ssd + grafikkortet innebära en farthöjning för mig.
Nja. Du har nog läst fel då gällande grafikkort (iaf. det jag kommenterat).
Gammal 2018-11-01, 17:42
Erik Normark

joakim d skrev: Då ser du saker som jag inte ser. I beskrivningen står det 2x usb 3.1 och 2x usb 3.0.

Du förstår väl ändå att jag pratar om den PC som länkades till i inlägget innan och inte Mac Mini?
Nej, det missade jag :)
Gammal 2018-11-01, 17:43
martinot

bjorso skrev: Apple är säkert mer intresserade av Iphone och iPad än av datorer?
Jo, så är det tyvärr idag (började min Applebana redan med Apple //+).

Finns nog en anledning att de bytt namn från Apple Computer Inc. till enbart Apple Inc.

bjorso skrev: FCPX finns bara till Mac och byte till PC? Nej tack! iMac Pro och kommande MacPro är utom räckhåll ekonomiskt.
Jo, Apple är duktiga på att både ta fram fina prylar, och även att ta riktigt bra betalt av sina kunder (tyvärr).
Gammal 2018-11-01, 19:23
martinot

solhasse skrev: Nya mac minin är fruktansvärt överprisat för vad man får.
Windows har blivit mycket enklare med Windows 10, drivrutiner osv är inget man längre behöver tänka på.

https://www.power.se/dator-och-surfp...f-dt/p-864605/

Denna är prisvärd, kommer med:
Intel Core i7-8550U (4 kärnor, 8 trådar)
16GB (8GB DDR4 x 2)
512 GB SSD
Intel HD Graphics 620
2x USB 3.1, 2x USB3.0
Windows 10
Jag hade föreslagit följande dator för TS enligt dennes beskrivning och krav:

https://www.dustinhome.se/product/50...uc-coffee-lake
https://www.dustinhome.se/product/5011078856/970-evo
https://www.dustinhome.se/product/5010970000/vengeance
https://www.dustinhome.se/product/50...64-bit-sve-oem

För ca 10 papp så får TS en helt underbart presterande stationär dator optimerad för bla. fotoredigering i Lr, C1Pro, ON1, etc.

Intel NUC Coffee Lake I5-8259U med Thunderbolt 3
32 GB RAM
500 GB SSD

Alternativt nedan Mac Mini om man vill gå på Applespåret.

Bägge ger liknandre prestanda och lika bra alternativ. Perfekt för TS.

https://www.apple.com/se/shop/buy-ma...ocessor-128gb#

Välj 512 GB SSD och 32 GB RAM så är du hyfsat framtidssäker.

Bägge kan kompletteras med NAS (eller extern disk över TB3 eller USB3) för lagring/arkivering av bilder.
Bifogade miniatyrer
Klicka på bilden för en större version

Namn:	NUC.jpg
Visningar:	77
Storlek:	31.7 KB
ID:	146803  

Klicka på bilden för en större version

Namn:	mac mini.jpg
Visningar:	60
Storlek:	24.4 KB
ID:	146804  

Gammal 2018-11-01, 20:13
jag&bilden

Eftersom att minin har 4st TBT3/USB-C så reducerar man behovet av en större intern disk samtidigt som man får möjlighet ansluta ypperligt snabba externa raid-lösningar, Capturekort, grafikkort etc.

Och endast 1000,- för 10GBit ethernet är för bra för att inte köpa.

Ja den är dyr men egentligen prisvärd om man har planer på att nyttja vad den erbjuder.
Kommer man inte att nyttja all högpresterande i/o så minskar prisvärdheten.
Gammal 2018-11-01, 20:27
martinot

Skulle röstat på en NAS-lösning (det väldigt många fotografer kör på), och då håller jag med om att 10 GB ethernet är ett bra tillval. Bra rekommendation. Kör på det.

256 GB fungerar för det mesta rätt fint för OS och appar idag, men om ett antal år kanske inte lika gott om plats (även om bildarkiven är på NAS eller andra externa diskar).

Skulle alltså inte rekommendera att gå på en mindre SSD än 500 GB för en "fotomaskin" om man vill ha hyfsat framtidssäker lösning.

Hos Intel så kan man byta, så kanske inte lika kritiskt om man är så "snål" och går för en liten 250GB disk, men är osäker på om det går att byta senare hos Apple.
Gammal 2018-11-02, 12:36
PMD

martinot skrev: Skulle röstat på en NAS-lösning
Om man är flera som ska använda samma data så är det förstås det bästa, men om man är ensam användare så kan man lika gärna (eller hellre) ha en lokal extern disk.
Gammal 2018-11-02, 12:45
martinot

PMD skrev: Om man är flera som ska använda samma data så är det förstås det bästa, men om man är ensam användare så kan man lika gärna (eller hellre) ha en lokal extern disk.
Jag är ensam användare (i princip) av mina bilder, men så enormt smidigt att kunna komma åt allt från alla typer av enheter; MacBookPro (där jag kör Lr och främst redigerar), Surface Pro (när jag vill redigera med penna, och redigeringsbackup till Mac:en), min stationära dator, min HTPC (NUC kopplad till TV), mina Xbox (spelkonsoller och som mediaspelare över hela huset, 6 st. totalt), min jobbdator (Surface Pro även där, fast nyare), min soff/surfdator (Surface Go), min iPad, iPad Mini, och mina två mobiltelefoner.

Allt trådlöst och smidigt över husets olika WiFi-nät och även fasta RJ45:or (främst vid alla TV för mediaenheter och spelkonsoller, men används även för larm, WiFI-extenders, husautomatisering, övervakningskameror, etc.)

Hade varit osmidigt att få till men en "gammeldags" lösning som disk ansluten lokalt med tråd till en enda klient (till server och NAS går det som sagt fint).

Nej, för vettiga huslösningar så hävdar jag att NAS/hemserver är det enda vettiga att statsa på för flexiblitetens och åtkomstens skull.

Så grymt mycket mer smidigt och befriande!
Gammal 2018-11-02, 13:25
PMD

Du är sålunda inte ensam användare eftersom du är flera användare. :-)

Man bör dock tänka på att en NAS är ytterligare en maskin som man måste konfigurera, underhålla och backuppa.

Konsument-NASar brukar dessutom vara ganska inflexibla och inte kunna så mycket. Jag hade en WD-NAS igång ett tag, men inte numera. Om jag ska sätta upp en fileserver igen så tänker jag ha en riktig dator (med någon sorts un*x) som går att konfigurera bra.

Men visst, om man tror att en NAS underlättar livet så köper man förstås en sådan. Mitt påpekande handlade bara om att man bör fundera på om man verkligen behöver en innan man köper en.
Gammal 2018-11-02, 14:01
martinot

Det bör man alltid göra (fundera vad man behöver, innan man köper något).

Själv så har jag en liten serverdator, men de flesta jag känner kör en SynologyNAS (eller liknande). Enkelt och relativt billigt (iaf de som tar max 2 eller 4 diskar).

Backup måste man ha oavsett var man laggar sina filer hemma, så inget unikt för NAS/serverlösning.
Gammal 2018-11-02, 14:02
light

Tack Martin för tips med länkar! Nu är inte jag någon tekniknörd så jag drar mig helst från att plocka ihop "grejer" utan vill nog helst ha allt klappat och klart i ett "paket" så att säga. Och då tror jag Apple med sin lilla låda ligger rätt bra till. Men jag är inte låst, utan skulle nog också kunna tänka mig att gå tillbaka till pc, som jag en gång i tiden hade. Men allra först tänker jag avvakta och se vad recensenterna ger för betyg åt den nya mac minin.

Det jag funderar på just nu är vilka fördelar i praktiken 10gb ethernet skulle innebära och vad man bör tänka på när det gäller den saken?
Gammal 2018-11-02, 14:05
PMD

martinot skrev: Backup måste man ha oavsett var man laggar sina filer hemma, så inget unikt för NAS/serverlösning.
Inte unikt, men det bli en extra maskin att backa upp. Att inte lagra data överhuvudtaget på någon annan disk än NAS:ens tror jag inte är realistiskt för de flesta.
Gammal 2018-11-02, 14:06
PMD

light skrev: Det jag funderar på just nu är vilka fördelar i praktiken 10gb ethernet skulle innebära och vad man bör tänka på när det gäller den saken?
Det gör att du kan få rätt bra fart på dataöverföringen mellan din dator och en NAS (om du har/skaffar en sådan). Men det kräver förstås att du har sladdnät (kanske uppenbart).
Gammal 2018-11-02, 14:22
light

PMD skrev: Det gör att du kan få rätt bra fart på dataöverföringen mellan din dator och en NAS (om du har/skaffar en sådan). Men det kräver förstås att du har sladdnät (kanske uppenbart).
Aha, på så vis, ja då är det knappast aktuellt för min del.

För mig med ganska enkla behov så verkar trots allt grundkonfigurationen med nya mac mini ligga väl till, fast med 16 gb ram. Synd att priset snabbt rusar iväg om man skulle välja 32gb.
Gammal 2018-11-02, 14:25
Homy

Ja, nya Mac Mini är en dyr affär. Enda anledningen att köpa den är väl om man redan har en bra stor skärm och mus och tangentbord. Om du kan tänka dig en iMac är den mer prisvärd.

Jag satte själv ihop en Mac Mini med standardprocessorn 3,6 GHz i3, 16 GB RAM och 512 GB SSD och det kostar 16 595 kr.

En iMac 21,5" Retina, 3,5 GHz i5, 16 GB RAM, 1 TB HDD och mus & tangentbord kostar 17695 kr.

För 1100 kr mer får du bättre processor, 21,5" retinaskärm, Radeon Pro 555 med 2 GB grafikminne och mus & tangentbord som kostar 2545 kr extra med Mac Mini. Har du redan skärm kan du koppla den också till iMac.

Senast redigerad av Homy den 2018-11-02 klockan 14:51.
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:49.

Tether Tools Case Air