Annons

Hur konvertera till IR-kamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

ACfotoamatör

Aktiv medlem
Jag har börjat så smått att prova på IR-fotografering och har förstått att man kan konvertera sin kamera så man slipper använda externa filter. Jag har en gammal Nikon D40 inslängd i garderoben och fick en fundering om man kunde konvertera denna.

Jag är total nybörjare på IR-fotografering, och jag är bara en simpel amatör på vanligt foto, men jag vill gärna testa nya saker och lära mig mer, så nu är det detta jag undrar över för tillfället. Jag har ingen aning om hur det går till vid en konvertering, eller vad det kostar att få detta gjort.

Är det någon här som vet?
 

eskil23

Aktiv medlem
En konvertering går till så att man tar bort IR-filtret som sitter framför sensorn. Jag har för mig att antialias-filtret och förmågan till automatisk dammborttagning försvinner samtidigt. Det brukar kosta några tusenlappar att konvertera en kamera.
 

ACfotoamatör

Aktiv medlem
Tack för snabbt svar

Jag får nog fundera lite på om det är värt priset att göra detta på en så gammal kamera som en d40. Den är ju knappt värd någonting längre. Men det skulle vara suveränt att kunna ha en konverterad kamera. Ja, det återstår att tänka på.

Tack för att du svarade så fort!
 

Bessel

Aktiv medlem
Så här gör man med en D70:
http://www.astrosurf.com/buil/d70/ircut.htm

EDIT: Äldre kameror släpper in ganska mycket IR till sensorn. Jag tog en del handhållna IR-bilder med min D70 (okonverterad) och ett vanligt R72-filter. Det lär gå ännu bättre med D100, som är snudd på gratis nu. Största problemet är objektiven, som naturligtvis är designade för synligt ljus och kan ge en del fula "hotspots" av IR. Kitobjektivet 18-70mm verkar vara rätt hyfsat.
 

PeterWem

Aktiv medlem
http://www.lifepixel.com/ Du kan ladda ned råfiler och leka med dem.
Finns ingen guide till D40, men man kan skicka in och välja om man vill ha fullspektra (Nikon fångar upp UV-ljus bra med glas av kristall) eller om man vill ha ett IRfilter framför sensorn. Själv kör jag med en 1000D och fullspektra. Jag använder ett IR-filter framför objektivet och Live View för att kunna fokusera.
 

ACfotoamatör

Aktiv medlem
Jag har för en stund sedan skickat en fråga till Nikon om de gör denna konvertering och i så fall var kostnaden mer exakt ligger. Har ni några förslag på andra ställen som kan vara mer prisvärda att använda sig av?

/A-C
 

de98lip

Medlem
Jag har börjat så smått att prova på IR-fotografering och har förstått att man kan konvertera sin kamera så man slipper använda externa filter. Jag har en gammal Nikon D40 inslängd i garderoben och fick en fundering om man kunde konvertera denna.

Jag är total nybörjare på IR-fotografering, och jag är bara en simpel amatör på vanligt foto, men jag vill gärna testa nya saker och lära mig mer, så nu är det detta jag undrar över för tillfället. Jag har ingen aning om hur det går till vid en konvertering, eller vad det kostar att få detta gjort.

Är det någon här som vet?
Har själv funderat på att göra detta, men det har ej blivit av. Finns en firma i Tyskland som gör konverteringen.
http://www.optic-makario.de/?page_id=93
 

Excessus

Aktiv medlem
Finns nån snubbe på Svenska fotoklubben på Facebook som nyss konverterat sin kamera i USA. Han tom använder den till bröllop. Kolla upp honom. Tror inte han är medlem här dock.
 

de98lip

Medlem
Kolarivision i USA har jag tänkt använda mig av när det blir aktuellt. Firman verkar väldigt kompetent, på deras hemsida finns mycket info om IR-fotografering. 250 $ kostar en konvertering.

http://kolarivision.com/filterchoices.html

Berätta gärna hur det har gått om du gör en konvertering!
Jag kollade med tullverket för något år sedan och fick detta svar:

"Inom Eu tillkommer ingen tull. Däremot från USA
Att reparera eller bearbeta en vara kallas för en passiv förädling och kräver tillstånd.

Som privatperson räcker det att du ansöker om passiv förädling på importdeklarationen när din vara kommer tillbaka.

Du måste tala om för transportören (till exempel Posten) att detta är en import efter reparation/berbetning och ge dem en kopia av inlämningskvittot du fick när du skickade ut varan.
Du behöver en faktura eller liknande från företaget som reparerar/konverterar där det framgår. Med hjälp av dessa kan transportören göra en importdeklaration med ansökan om passiv förädling.
Du får betala tull på bearbetningskostnaden , samt moms på den + tullavgift. Tullavgiften är 4.2% moms 25%

Är det som företagare måste du ansöka om tillstånd i förväg se länk med mer info"
 

ACfotoamatör

Aktiv medlem
Det låter inte riktigt som ett alternativ för mig att skicka till USA, annars var det ett bra tips. Det är mest krånglet med det, samt tullen och momsen som gör att jag drar mig för detta. Hade man sluppit det hade det varit en annan sak.

Just för stunden har jag inte ekonomisk möjlighet att skicka iväg den, men jag har som mål att göra det någon gång framöver och lovar att berätta om det då!

Skriv gärna mer i tråden här om ni har något att tillägga. Det är alltid intressant och lärorikt!

/Ann-Charlotte
 
ANNONS