Annons
Gammal 2017-10-03, 22:46
EJM68

Rokkorfiles har mycket information om Minoltas manuella spegelreflexer. http://www.rokkorfiles.com/Advertising/XG-M.pdf
Gammal 2017-10-04, 10:15
Googleye

Tack till er alla! Ser fram emot o tesköra den
Gammal 2017-10-17, 15:50
Christer H

Analogt
Som du säger så handlar det mest om känsla. Å andra sidan vill du väl krama ur bästa kvalitet, inom rimliga gränser. Då skulle jag hellre satsa på en analog mellanformatare och scanna med en bra flatbäddscannar med negativhållare. Även en gammal Epson 4990 fungerar. Överkomligt idag. Sedan skulle jag i motsats till vad de flesta tycks anse, köra med en 100 ASA-film.
Gammal 2019-03-12, 20:51
Canalog

MrKarisma skrev: Glöm inte heller att det går att handla mycket billig och bra film och tillbehör på macodirect i Tyskland. :)
”Daylight robbery”
Alldeles nyss, på väg hem så slank jag in i stans sista fotoaffär...lite bråttom att få tag i en 135-rulle FP4+ , 24 exp eftersom skidskytte-VM: et pågår för fullt här i Östersund...och jag hade ingen rulle kvar på lager.

Jo dom råkade ha en rulle kvar...så jag köpte den. Upp med kortet, projsade medan jag pratade i telefon inne i butiken...fort iväg...

Hemma såg jag prislappen för denna enda rulle: Kr 139:- !! My goodness!

Ok, jag får verkligen skylla mig själv, när jag såg att Cyberphoto tar 49:- /st plus frakt för den rullen....att jag inte hamstrat fr Umeå förut.!!

Mina bilder, ännu ej exponerade, kommer följaktligen att bli ytterst värdefulla!
Mvh
/B
Gammal 2019-03-12, 21:20
apersson850

Ventures skrev: Ett enklare sätt är att tejpa över displayen på digitalkameran så slipper man trassla med film och skanner. Det där Tri-x kornet kan man säkert åstadkomma med en plugin till lightroom.
F6 (och F5) är ju som en någorlunda modern DSLR i handhavandet fast utan display.

Om det inte är mörkrumsjobbet eller att ha en fysisk filmremsa i handen som man vill åt kan man också ställa digitalkameran i m-läge och bara gå efter en centrumvägd ljusmätare som visar om man ligger över- eller under i exponering. Autofokus och autoiso avstängda förstås. Då har man motsvarande funktion som en enklare kamera, typ Nikon FM. Sedan kan man vänta några veckor innan man tittar på resultatet. Mer mystiskt är inte analogfoto. ;)
Vettigaste inlägget i den här tråden. Hittills.
Canon EOS 1V är också en mycket kompetent kamera för kemisk bildlagring på film. Elektroniken i den är däremot till största delen digital.
Gammal 2019-03-12, 22:09
jonasfj
Avslutat medlemskap

Jag skulle satsa på en Canon AE-1 eller Nikon FE. Du borde kunna få ett hus och ett 50mm objektiv för några hundralappar.

Vill du fota färg eller svartvitt?

Färgfilm är enklare. Bara att lämna in. Portra 160/400/800 är kanon. Överexponera för vackra mättade färger!

Vill du fota svartvitt är det nästan ett måste att framkalla själv. Det finns två typer av filmer att välja mellan, konventionella (t.ex. FP4+, HP5+, Tri-X) eller med dopade, platta korn (Delta 100/400, TMAX 100/400 osv). De senare har lite finare korn. Annars ser alla svartvita filmer likadant ut så du kan välja vilken som helst. Hemligheten är att alltid använda samma film och lära sig hur man framkallar för bästa resultat.
Gammal 2019-03-12, 22:56
PMD

jonasfj skrev: Jag skulle satsa på en Canon AE-1 eller Nikon FE. Du borde kunna få ett hus och ett 50mm objektiv för några hundralappar.
TS köpte sig en Minolta XG-nånting för ungefär 1.5 år sen. :-)

F.ö. så vill jag slå ett slag för autofokuskameror. Sådana har kommit i ropet en del den senaste tiden. :)

Den som har en digital spegelreflexkamera kan på ett billigt sätt börja fotografera med film genom att bara köpa ett kamerahus. En del filmspegelreflexer med AF är löjliga billiga nuförtiden.
Gammal 2019-03-13, 16:01
unoengborg

Hoppa över scannern. Köp förstoringsapparat, mörkrumsur och framkallningsskälar istället, annars kan du lika gärna köra digitalt hela vägen. Att få ut slutresultatet på högklassigt riktigt fotopapper ger helt annan känsla. Dessutom är det spännand att se hur bilden växer fram i framkallninsskålen
Besvara

Bokmärken

Taggar
analogt , film , framkallning , skanner

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:04.

Elinchrom ELB 500 TTL