Annons

Diskvalificerad bild i gruppen Gatufoto

Produkter
(logga in för att koppla)

Canalog

Avslutat medlemskap
En Fs-medlem beskrev tidigare i en forumtråd en händelse, där Ts blev fysiskt attackerad pga att personen ifråga inte ville bli fotograferad, och det får man ju hoppas tillhör ovanligheterna. Det borde inte behöva vara något som man som gatufotograf får kallt räkna med.

Men - som gruppvärden hävdar betr. min senast inlagda bild i gruppen Gatufotografi, att min bild inte uppfyller reglerna, så måste den tas bort ur gruppen (bilden är nu borttagen ur gruppen av poolvärden, med hänvisning till att den bl.a. förefaller att vara arrangerad). Och - nu kommer det märkliga - dessutom pga ATT JAG FRÅGAT PERSONEN PÅ BILDEN OM JAG FICK FOTOGRAFERA HONOM, SÅ REFUSERAS BILDEN OCH KOMMER ATT TAS BORT UR GRUPPEN!

För bilden (bildtitel ”Å den ljusnande framtid är vår...") jag spontant tog på en nybakad student som just då verkade vara lite överförfriskad, anade jag redan då när jag tog den att den kanske skulle kunna platsa på Fs, och av den anledningen tyckte jag det var schysstast mot studenten att fråga honom innan jag fotade.

I eftertankens kranka blekhet kanske han inte alls hade velat hamna på internet, men då hade jag ju i alla fall gjort vad jag kunnat för att ge honom chansen att avstå att bli fotad.

Jag tycker det skulle vara trist om det blir en regel för att få publicera bilder i gruppen Gatufoto, att bilder tagna av människor på stan - ev. också i utsatta lägen - generellt skulle underkännas för att personen ifråga blivit tillfrågad. Att som fotograf oinskränkt hävda sin rätt i alla fotosituationer leder bara till att en tråkig attityd hos gatufotografer legitimeras. Om vi gatufotograferar i "god sämja" och med hänsyn till andra människor tror jag inte bilderna försämras generellt. Jag tycker vi har tillräckligt med "jag har rätt att..."-konfrontationer i samhället redan som det är!

Enligt min mening hade ju Poolvärden kunnat låta min bild vara kvar i gruppen men gjort ett vänligt påpekande i en vanlig bildkommentar, i stället för att som nu ta bort den ur gruppen.

/B
 

Tony johansson

Aktiv medlem
En fråga; Kunde du inte ha tagit bilden först och därefter frågat om han var o.k med att du publicerade den på nätet ? Hade svaret varit nekande, kunde du bara avstått från att publicera den.

Sedan tycker jag nog spontant att den känns lite arrangerad. Huruvida det är skäl att diskvalificera en bild ur poolen Gatufoto eller inte, det låter jag vara osagt, men den känns inte så där spontan, som man ofta (jag) förknippar med gatufoto.
 

cardazio

Aktiv medlem
Du kunde ha fotat och sedan frågat om det var ok att använda bilden, så hade det inte varit några problem. I mitt tycke har forumvärden rätt eftersom han gör sig till för kameran.
 

alfin

Aktiv medlem
Klart att det inte är ett gatufoto! Gatufoto verkar numera handla om att smygfotografera förbipasserande i maghöjd! Då blir det många likes!
 

martinot

Aktiv medlem
Hade ingen berättat något om bilden, och även så nu, så ser jag bilden som ett trevligt arrangerat porträtt. Ser det absolut inte ut som ett gatufoto. Ger mig inte alls gatufotokänsla.

Politiken på Fs olika grupper lägger jag däremot mig inte i, och har inte heller någon kommentar om.

Det sagt så håller jag med om den utmärkta och enkla lösningen på "problemet" som någon annan föreslog; fota (spontant och utan andras vetskap) först, och fråga sedan.
 

Canalog

Avslutat medlemskap
Klart att det inte är ett gatufoto! Gatufoto verkar numera handla om att smygfotografera förbipasserande i maghöjd! Då blir det många likes!
Bra sagt, Lars! Jag håller med dig - och att fota pensionärer med rullator och alla mobilpratande ungdomar - det är äkta gatufoto det!
/B
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Utan att veta något om diskussionen här och fått bilden visad för mig, hade jag spontat svarat porträtt. Där man interagerar med modellen.
 

Frekeman

Aktiv medlem
En Fs-medlem beskrev tidigare i en forumtråd en händelse, där Ts blev fysiskt attackerad pga att personen ifråga inte ville bli fotograferad, och det får man ju hoppas tillhör ovanligheterna. Det borde inte behöva vara något som man som gatufotograf får kallt räkna med.
Man får nog allt räkna med risken men beroende på hur man beter sig så kan man minska risken rejält. Till för några dagar sedan så har mitt gatufotande aldrig resulterat i några fysiska attacker men faktum är att i New York förra veckan blev slagen och kallad för idiot av en individ som upptäckte (efter bilden var tagen) att jag fotade henne. Nu var det bara ett lätt slag mot min övre arm i förbifarten och hennes tillmäle bryr jag mig inte om. Men, som sagt, det finns en lite risk.

Men - som gruppvärden hävdar betr. min senast inlagda bild i gruppen Gatufotografi, att min bild inte uppfyller reglerna, så måste den tas bort ur gruppen (bilden är nu borttagen ur gruppen av poolvärden, med hänvisning till att den bl.a. förefaller att vara arrangerad). Och - nu kommer det märkliga - dessutom pga ATT JAG FRÅGAT PERSONEN PÅ BILDEN OM JAG FICK FOTOGRAFERA HONOM, SÅ REFUSERAS BILDEN OCH KOMMER ATT TAS BORT UR GRUPPEN!
Men det är väl inte så märkligt ändå? När du frågar någon innan du tar bilden så är ofrånkomligt så att personen blir medveten om din kamera och att du fotograferar individen. Och det leder till ett visst agerande som de allra flesta inom gatufoto är överens om att man bör undvika.

För bilden (bildtitel ”Å den ljusnande framtid är vår...") jag spontant tog på en nybakad student som just då verkade vara lite överförfriskad, anade jag redan då när jag tog den att den kanske skulle kunna platsa på Fs, och av den anledningen tyckte jag det var schysstast mot studenten att fråga honom innan jag fotade.

I eftertankens kranka blekhet kanske han inte alls hade velat hamna på internet, men då hade jag ju i alla fall gjort vad jag kunnat för att ge honom chansen att avstå att bli fotad.
Jag känner inte till någon gatufotograf som frågar innan och som producerar bra gatufotografi. Det finns många duktiga fotografer som interagerar med sina subjekt i det allmänna rummet och producerar riktigt bra fotografier men det är inte gatufoto utan nåt annat. Och det är helt okej förstås.

Jag tycker det skulle vara trist om det blir en regel för att få publicera bilder i gruppen Gatufoto, att bilder tagna av människor på stan - ev. också i utsatta lägen - generellt skulle underkännas för att personen ifråga blivit tillfrågad. Att som fotograf oinskränkt hävda sin rätt i alla fotosituationer leder bara till att en tråkig attityd hos gatufotografer legitimeras. Om vi gatufotograferar i "god sämja" och med hänsyn till andra människor tror jag inte bilderna försämras generellt. Jag tycker vi har tillräckligt med "jag har rätt att..."-konfrontationer i samhället redan som det är!
Det kanske är så att alla duktiga gatufotografer har en tråkig attityd enligt dig eftersom de undviker att interagera med sina subjekt men min erfarenhet säger mig att merparten av bra gatufotografer är rätt trevliga och framför allt är skickliga på att undvika att bli sedda och när det väl händer så hanterar de eventuella konflikter rätt väl; med ett leende, förklaring av vad man gör och varför. Ofta kan det sluta med att subjektet i fråga är helt okej med och vill ha en länk till bilden med mera.

Enligt min mening hade ju Poolvärden kunnat låta min bild vara kvar i gruppen men gjort ett vänligt påpekande i en vanlig bildkommentar, i stället för att som nu ta bort den ur gruppen.
Jag har tagit bort andra bilder som inte uppfyllt reglerna och varför skulle jag göra ett undantag mot dig? Det är ju knappast juste och rättvist mot de andra som fått sina bilder borttagna, inte sant?

Mvh
Fredrik - poolvärd Gatufotopoolen
 

Frekeman

Aktiv medlem
Klart att det inte är ett gatufoto! Gatufoto verkar numera handla om att smygfotografera förbipasserande i maghöjd! Då blir det många likes!
Varför vara så raljerande? Det du påstår stämmer ju inte alls. Jag vet inte var du hämtar kunskap kring gatufoto nånstans men jag föreslår att du vidgar dina vyer om du verkligen är intresserad av gatufoto. Exempel på aktuella gatufoton är finalisterna i San Franciscos gatufotofestival som gick av stapeln för ett par veckor sedan: http://streetfoto.org/sf2019-contest-finalists/

Möjligtvis finns det nåt enstaka bland dessa som kan ha tagits i maghöjd men sannolikt är det så att de flesta faktiskt är "smygfotograferade" och inga (hoppas jag!) är arrangerade.
 
Senast ändrad:

Shabiano

Medlem
gatufoto?

Ja, enligt gruppens regler så skulle många välkända gatufotografer som Bruce Gilden, Erik Kim, William Klein, Sergio Larrain, Daido Moriyama, Elliot Erwitt med fler som brukar arrangera bilder ibland/ofta, inte får kallas för gatufotografer och deras mästerverk inom gatufotografi skulle diskas av våra elit administratörer, inom gatufotografi finns olika grenar. tror att denna gruppen syftar mest på den så kallad "candid street photography" med andra ord, en dold kamera där objektet inte påverkas av fotografen. men ignorans tillsammans med arrogans bruka resultera i sånna situationer.

Jag länkar här en förklaring mellan candid fotografi och gatufotografi (engelska).

https://erickimphotography.com/blog/2010/12/31/the-differences-between-candid-and-street-photography/

Här en videolänk med Erik Kim som arrangerar en gatufoto (minut 4:18) och ja, Erik Kim är en väl berömd gatufotograf som föreläser runt om i världen. även andra legender som Bruce Gilden har lovordat hans jobb. det finns otroligt mycket att läsa om hans verk.

https://www.youtube.com/watch?v=egLEYmogyoE


här länkar jag några exeptionella gatufotografier som inte skulle duga till fotosidans gatugrupp.

Elliot Erwit

https://mediastore2.magnumphotos.com/CoreXDoc/MAG/Media/Home2/a/c/8/7/PAR84171.jpg

Sergio Larrain

https://timedotcom.files.wordpress.com/2013/05/par102873.jpg?quality=85&w=1601

William Klein

http://tienda.lafabrica.com/14064-thickbox_default/comprar-libro-william-klein-celebration.jpg

Bruce Gilden

https://static1.squarespace.com/static/575719aa20c64748d571fdaf/5757317362cd942208607b32/5757320bd51cd4d3e7c56ad7/1465332254955/NYC155381.jpg?format=1000w

Daido Moriyama

https://dazedimg-dazedgroup.netdna-ssl.com/900/azure/dazed-prod/1150/1/1151078.jpg
 
Senast ändrad:

gorred

Aktiv medlem
De eviga frågorna: Hur långt ska man gå när det gäller att fotografera främmande människor på stan. Och: Är det här verkligen gatufoto? Fs-gruppens regler säger bland annat:
Gatufoto skildrar livet i det offentliga rummet: Ja, det kommer man inte undan. Tydligt offentligt rum.
Stämmer överens med mångas känsla av vad som är gatufoto och utan att bli teknisk eller specifik: Det här är ju väldigt luddigt och oklart, egentligen. Vilka är de här ”många”? Kan också skrivas: Stämmer överens med poolvärdens känsla av vad som är gatufoto (!?!).
Bilderna bör innehålla för dig okända människor: Det här stämmer sannolikt. Ingenting som talar emot.
Och är aldrig arrangerade: Det här är en fälla. Vad är ”arrangerad”? För mig handlar det om att jag ber personen som blir fotograferad att posera; ”ställ dig så här. Och så där. Etc”. Den ser inte ”arrangerad” ut. Däremot ser bilden ut som personen som blir fotograferad i allra högsta grad är medveten om att det tas kort på honom. Men arrangerad? Egentligen inte, dvs jag ser inget regisserande.
Uppfattas någon bild som ett gränsfall av gatufoto, kan denna diskuteras gemensamt: Det är vad som sker nu. I den här tråden. Men först efter att bilden blivit refuserad av poolvärden och borttagen. Det snygga hade väl varit att diskutera bilden utan att den skulle tas bort. Och hade inte fotografen själv startat en diskussion hade den aldrig blivit eller kunnat bli föremål för gemensam diskussion.
De här reglerna är på samma gång väldigt vida och luddiga i sina ramar som de är insnävrande och reducerande, vilket väl speglar just gatufotografin och utgör dess dilemma; det är svårt att avgränsa och definiera vad som är ”gatufoto”. Och när definitionen av ett område handlar om ”mångas känsla” tycker jag snarare att diskussionen kring det som väcker frågan är viktig, och att den sker hos gruppen innan sanktioner vidtas. Diskussionen behövs, ett regelverk bör ständigt sättas under lupp, men då ska diskussionen ske här och nu, i samband med bildens uppladdning.
Sen tycker jag att det faktiskt ligger nåt i OT’s raljerande. Många bilder ser ut att vara tagna i midjehöjd på slumpvis människor som går fram och tillbaka. Ofta saknas det avgörande ögonblicket, eller knorren, som jag personligen anser vara viktig för att en bild ska bli intressant. Det finns i och för sig inte i den aktuella bilden heller, arrangerad eller ej.
Personligen instämmer jag i OT’s attityd när det gäller att fotografera okända människor på stan. Dvs att fråga i känsliga eller tveksamma fall. Det innebär ju inte per definition att bilden arrangeras, dvs regisseras eller att det poseras. Vi har tidigare sett bilder där den fotograferade är direkt medveten om att en bild tas, där det snarare har berömts: ”Se vilken bra ögonkontakt”.
Jag tycker inte att bilden är så där väldigt typiskt eller ens bra gatufoto. Men det är ett fotografi av en människa på gatan, och diskussionen borde, vid tveksamhet ske utan att bilden tas bort.
Sen kan jag direkt och oreserverat hålla med om den höga, ibland fantastiska kvaliteten hos bilderna hos finalisterna i San Franciscos gatufotofestival. Se det är gatufoto det, i så fall.
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Här en videolänk med Erik Kim som arrangerar en gatufoto (minut 4:18) och ja, Erik Kim är en väl berömd gatufotograf som föreläser runt om i världen. även andra legender som Bruce Gilden har lovordat hans jobb. det finns otroligt mycket att läsa om hans verk.

https://www.youtube.com/watch?v=egLEYmogyoE

Kollade på videon med Erik Kim 4:50 in i filmen. Den bilden känns ju väldigt mycket ”street” och inte alls arrangerad.

Sen är jag övertygad om att många bilder som går under street är just det, ”arrangerade” :)
 

Shabiano

Medlem
Kollade på videon med Erik Kim 4:50 in i filmen. Den bilden känns ju väldigt mycket ”street” och inte alls arrangerad.

Sen är jag övertygad om att många bilder som går under street är just det, ”arrangerade” :)
Asså, först och främst så skrev jag att det va det minut 4:18 inte 4:50. som du snackar om.

Kim, går fram till personer, ber dom att posera på ett vis sätt, är inte det arrangerad enligt denna diskussion???

att Ts bad en grabb på stan att få fota honom?????

citerar gruppens administratören;

Men det är väl inte så märkligt ändå? När du frågar någon innan du tar bilden så är ofrånkomligt så att personen blir medveten om din kamera och att du fotograferar individen. Och det leder till ett visst agerande som de allra flesta inom gatufoto är överens om att man bör undvika.

men jag kanske är mindre begåvad och dålig på engelska.
 
Senast ändrad:

Abe Normal

Aktiv medlem
Kim, går fram till personer, ber dom att posera på ett vis sätt, är inte det arrangerad enligt denna diskussion???

att Ts bad en grabb på stan att få fota honom?????

citerar gruppens administratören;

Men det är väl inte så märkligt ändå? När du frågar någon innan du tar bilden så är ofrånkomligt så att personen blir medveten om din kamera och att du fotograferar individen. Och det leder till ett visst agerande som de allra flesta inom gatufoto är överens om att man bör undvika.

men jag kanske är mindre begåvad och dålig på engelska.
Jag talar om vad jag upplever som betraktare. Inte om fotografens avsikt eller hans strategi för att få till bilden. Bilden 4:50 in i filmen känns väldigt mycket ”street”, arrangerad eller inte.
 

Frekeman

Aktiv medlem
Ja, enligt gruppens regler så skulle många välkända gatufotografer som Bruce Gilden, Erik Kim, William Klein, Sergio Larrain, Daido Moriyama, Elliot Erwitt med fler som brukar arrangera bilder ibland/ofta, inte får kallas för gatufotografer och deras mästerverk inom gatufotografi skulle diskas av våra elit administratörer, inom gatufotografi finns olika grenar. tror att denna gruppen syftar mest på den så kallad "candid street photography" med andra ord, en dold kamera där objektet inte påverkas av fotografen. men ignorans tillsammans med arrogans bruka resultera i sånna situationer.

Jag länkar här en förklaring mellan candid fotografi och gatufotografi (engelska).

https://erickimphotography.com/blog/2010/12/31/the-differences-between-candid-and-street-photography/
Nu vet jag inte om alla dessa fotografer kallar sig själva för gatufotografer men även om de skulle göra det innebär det inte att alla fotografier de tar är gatufoton. Och du har missförstått vad "candid" betyder. Det har inget med dolda kameror att göra alls. Men, som du antyder, så innebär det mer eller mindre att man som fotograf i möjligast mån försöker fota uppriktiga, äkta, opåverkade och ärliga foton på subjekten. Och för att lyckas med det så måste man undvika att bli sedd i möjligaste mån.

Artikeln som du länkar till verkar enligt mig beröra vad "candid" innebär i förhållande till gatufoto och som ett element därav. Noterar att personen som skrivit den är en media- och retorikprofessor och det medför inte att man är en expert på gatufoto, inte sant?

Här en videolänk med Erik Kim som arrangerar en gatufoto (minut 4:18) och ja, Erik Kim är en väl berömd gatufotograf som föreläser runt om i världen. även andra legender som Bruce Gilden har lovordat hans jobb. det finns otroligt mycket att läsa om hans verk.

https://www.youtube.com/watch?v=egLEYmogyoE
Eric Kim har gjort en enorm insats genom åren för att popularisera gatufoto men han är på intet sätt betraktad som en mästare på gatufoto. Jag vet att han tycker att det är okej att arrangera och instruera sina subjekt ibland och fortfarande kalla det gatufoto och det får stå för honom. Vet att Erics syn på denna sak går stick i stäv med vad man i allmänhet anser i gatufotokretsar.

Lite nyfiken på vad exakt Bruce har lovordat – Erics foton eller insats för gatufoto? Kan du länka till något?

Gemensamt för de fotografer du hänvisar till är att de utöver gatufoton också fotograferar andra typer av fotografi. Klein fotade mycket mode, Erwitt fotade för nyhetsmedier – professionella uppdrag för att tjäna ett uppehälle. De var alltså knappast renodlade gatufotografer.

De exempel som du uppger här är definitivt inte alla gatufoton:
- Erwitt: gränsfall. Vi vet inte om han har instruerat grabben att hålla pistolen på det sättet. Om det förhåller sig så är det enligt mig inget gatufoto.
- Sergio Larrain: ett arrangerat gatuporträtt - inget gatufoto.
- William Klein: gränsfall. Lite som med Erwitts foto.
- Gilden: det är här definitivt inget gatufoto. Det skulle inte heller Gilden själv påstå. Jag var och lyssnade på honom förra året där just denna typ av hans bilder diskuterades. När han tar dessa så har han med sig en assistent, frågar subjekten och ger dem instruktioner etc. Renodlade porträtt helt enkelt.
- Moriyama: många av hans bilder kvalar säkert in som gatufoton. Fotot du länkar till skulle kunna vara taget utan att personen poserar eller är medveten om att fotot skulle tas. Vi vet inte.

Slutligen så tycker jag att det är synd att du väljer att kalla mitt agerande för ignorant och arrogant. Det hjälper inte diskussionen.

Mvh
Fredrik
 

Frekeman

Aktiv medlem
Kollade på videon med Erik Kim 4:50 in i filmen. Den bilden känns ju väldigt mycket ”street” och inte alls arrangerad.

Sen är jag övertygad om att många bilder som går under street är just det, ”arrangerade” :)
Skulle vara intressant att höra vad du baserar din övertygelse på.
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Skulle vara intressant att höra vad du baserar din övertygelse på.

Det är vad jag tror. I mina ögon lyckades Erik Kim väl med sin bild, jag hade accepterat den som ”street”. Hans exempel visar också på att det är ganska enkelt att skapa en icke arrangerad känsla i bilden.

Nu har vi facit i hand, men hur hade du uppfattat bilden 4:50 in i videon?
 

Frekeman

Aktiv medlem
De eviga frågorna: Hur långt ska man gå när det gäller att fotografera främmande människor på stan. Och: Är det här verkligen gatufoto? Fs-gruppens regler säger bland annat:
Gatufoto skildrar livet i det offentliga rummet: Ja, det kommer man inte undan. Tydligt offentligt rum.
Stämmer överens med mångas känsla av vad som är gatufoto och utan att bli teknisk eller specifik: Det här är ju väldigt luddigt och oklart, egentligen. Vilka är de här ”många”? Kan också skrivas: Stämmer överens med poolvärdens känsla av vad som är gatufoto (!?!).
Bilderna bör innehålla för dig okända människor: Det här stämmer sannolikt. Ingenting som talar emot.
Och är aldrig arrangerade: Det här är en fälla. Vad är ”arrangerad”? För mig handlar det om att jag ber personen som blir fotograferad att posera; ”ställ dig så här. Och så där. Etc”. Den ser inte ”arrangerad” ut. Däremot ser bilden ut som personen som blir fotograferad i allra högsta grad är medveten om att det tas kort på honom. Men arrangerad? Egentligen inte, dvs jag ser inget regisserande.
Uppfattas någon bild som ett gränsfall av gatufoto, kan denna diskuteras gemensamt: Det är vad som sker nu. I den här tråden. Men först efter att bilden blivit refuserad av poolvärden och borttagen. Det snygga hade väl varit att diskutera bilden utan att den skulle tas bort. Och hade inte fotografen själv startat en diskussion hade den aldrig blivit eller kunnat bli föremål för gemensam diskussion.
De här reglerna är på samma gång väldigt vida och luddiga i sina ramar som de är insnävrande och reducerande, vilket väl speglar just gatufotografin och utgör dess dilemma; det är svårt att avgränsa och definiera vad som är ”gatufoto”. Och när definitionen av ett område handlar om ”mångas känsla” tycker jag snarare att diskussionen kring det som väcker frågan är viktig, och att den sker hos gruppen innan sanktioner vidtas. Diskussionen behövs, ett regelverk bör ständigt sättas under lupp, men då ska diskussionen ske här och nu, i samband med bildens uppladdning.
Sen tycker jag att det faktiskt ligger nåt i OT’s raljerande. Många bilder ser ut att vara tagna i midjehöjd på slumpvis människor som går fram och tillbaka. Ofta saknas det avgörande ögonblicket, eller knorren, som jag personligen anser vara viktig för att en bild ska bli intressant. Det finns i och för sig inte i den aktuella bilden heller, arrangerad eller ej.
Personligen instämmer jag i OT’s attityd när det gäller att fotografera okända människor på stan. Dvs att fråga i känsliga eller tveksamma fall. Det innebär ju inte per definition att bilden arrangeras, dvs regisseras eller att det poseras. Vi har tidigare sett bilder där den fotograferade är direkt medveten om att en bild tas, där det snarare har berömts: ”Se vilken bra ögonkontakt”.
Jag tycker inte att bilden är så där väldigt typiskt eller ens bra gatufoto. Men det är ett fotografi av en människa på gatan, och diskussionen borde, vid tveksamhet ske utan att bilden tas bort.
Sen kan jag direkt och oreserverat hålla med om den höga, ibland fantastiska kvaliteten hos bilderna hos finalisterna i San Franciscos gatufotofestival. Se det är gatufoto det, i så fall.
Hej Göran. Visst är Gatufotopoolens definition på gatufoto litet luddig som den ser ut idag. Som poolvärd söker jag emellertid tolka andemeningen i dem och vara rättvis med hur jag behandlar foton som jag känner inte platsar. Tycker mig ha de kontakter och kunskaper kring gatufoto som gör att jag har rätt bra pejl på vad "mångas känsla" för vad gatufoto är.

Slutligen, det var inte OT (trådskaparen?) som raljerade utan en annan person.

Mvh
Fredrik
 
ANNONS