Annons

Fråga angående bildrättingheter.

Produkter
(logga in för att koppla)

ctlindsten

Aktiv medlem
Jag är ute och plåtar lite överallt, oftast på landsbygden, lägger sedan upp bilder jag inte behöver på en stocksida, där man får en liten passiv inkomst.

Min fråga handlar om privata tomtgränser, ger ett snabbt exempel nedanför:

Nyligen var jag och fotade vid en herrgård och jag var i utkanten av området på gränsen till ett bostadsområde och dom äger marken kring sjön där, dom har även byggt upp ett fint litet tempel i början av 1800talet som jag fotade. Så i dessa situationer undrar man hur lagen gäller.

Jag är medveten om att man får inte fota inne på privat mark och sälja bilderna, men när jag tex: går ut i skogen som någon annan äger så gäller allemansrätten och då får man sälja bilderna. Så tips tas gärna emot angående vart man kan hitta information om tomtgränser enklast och för er som har erfarenhet med detta, hur ni hanterar liknande situationer.

/C
 

ctlindsten

Aktiv medlem
Vad hindrar dig från att sälja bilder tagna från privat mark?

https://www.lawline.se/answers/3408

hittade en bra tråd online här, och den förklarar ju egentligen vad jag redan vet om.. att man får inte fota på privat mark och sälja utan tillåtelse av ägaren..

nu var ju min fråga här inne, om andra med liknande erfarenheter som har tips till mig, och om det finns en bra sida att kolla vart tomtgränserna vid privat mark går

mvh

Christian
 

PeterWem

Aktiv medlem
https://www.lawline.se/answers/3408

hittade en bra tråd online här, och den förklarar ju egentligen vad jag redan vet om.. att man får inte fota på privat mark och sälja utan tillåtelse av ägaren..

nu var ju min fråga här inne, om andra med liknande erfarenheter som har tips till mig, och om det finns en bra sida att kolla vart tomtgränserna vid privat mark går

mvh

Christian
Hitta.se har tomtmarkeringar, men med tanke på din frågeställning känns det mest som ett problem du själv skapar dig.

Angående templet bör ju den som byggt det ha varit avliden i 70 år.
 

ctlindsten

Aktiv medlem
Hitta.se har tomtmarkeringar, men med tanke på din frågeställning känns det mest som ett problem du själv skapar dig.

Angående templet bör ju den som byggt det ha varit avliden i 70 år.

Jo visste så kan du ju tolka det. Jag är inte dum nog att gå in på privat mark och sedan försöka sälja bilderna. Men i vissa ovanliga fall så sträcker sig tomtgränserna mycket längre, och det kan vara svårt o veta vart dom slutar vid tex denna herrgård, då på andra sidan sjön har dom en byggnad som är uppförd av familjen som äger gården, men det ligger ett villaområde precis bredvid byggnaden. Vore trist om man tex stod 1 meter innanför deras tomt och tog en bild på den, och sedan får en faktura. Detta är dilemmat.
 

PeterWem

Aktiv medlem
Jo visste så kan du ju tolka det. Jag är inte dum nog att gå in på privat mark och sedan försöka sälja bilderna. Men i vissa ovanliga fall så sträcker sig tomtgränserna mycket längre, och det kan vara svårt o veta vart dom slutar vid tex denna herrgård, då på andra sidan sjön har dom en byggnad som är uppförd av familjen som äger gården, men det ligger ett villaområde precis bredvid byggnaden. Vore trist om man tex stod 1 meter innanför deras tomt och tog en bild på den, och sedan får en faktura. Detta är dilemmat.
Bara att fota på och att sälja. Det som inte är reglerat i lag är tillåtet och mig veterligen har vi ingen lag som ger någon stöd att fakturera dig senare för att du fotograferat från tomtmark och sålt bilden.
 

ctlindsten

Aktiv medlem
Bara att fota på och att sälja. Det som inte är reglerat i lag är tillåtet och mig veterligen har vi ingen lag som ger någon stöd att fakturera dig senare för att du fotograferat från tomtmark och sålt bilden.
Okej tack för tipset Peter, ska gräva lite djupare i detta men generellt så får man vara smart bara, och står man 1 meter innanför privat mark där det inte är markerat, har svårt o tro att någon kan vinna i rättet mot en där. Tack för tipset angående hitta.se också. Har glömt bort den funktionen där inne :)
 

ctlindsten

Aktiv medlem
Vad gäller byggnader i Sverige är det enkelt:



( Källa ).

Efter det blir det mer en fråga om allemansrätt och liknande, och mindre en fråga om fotograferingen som sådan.
Jag visste redan detta, tråden handlar enbart om privat mark och dess gränser. Sen så vet jag att det är tillåtet att fota en byggnad och sälja bilden, så länge man inte står innanför privat mark.
 

Uffe_Nordholm

Aktiv medlem
Jag visste redan detta, tråden handlar enbart om privat mark och dess gränser. Sen så vet jag att det är tillåtet att fota en byggnad och sälja bilden, så länge man inte står innanför privat mark.
Hur skulle dina rättigheter att sälja bilden/-erna påverkas av var du står? Vad jag förstår kan markägaren (eller dess representant) bara säga att du inte får fotografera på marken, och se till att du lämnar området om du envisas med att fotografera ändå. Jag ser ingen större anledning att införa ett sådant förbud i lagen.

Dock kan det ju vara så att en del ägare inte vill att deras fastigheter skall fotograferas av någon annan anledning, och bara drar till med att det är förbjudet utan deras tillstånd. Det ändrar dock inget i sak, så länge fastigheten i fråga inte är ett skyddsobjekt eller liknande.
 

ctlindsten

Aktiv medlem
Hur skulle dina rättigheter att sälja bilden/-erna påverkas av var du står? Vad jag förstår kan markägaren (eller dess representant) bara säga att du inte får fotografera på marken, och se till att du lämnar området om du envisas med att fotografera ändå. Jag ser ingen större anledning att införa ett sådant förbud i lagen.

Dock kan det ju vara så att en del ägare inte vill att deras fastigheter skall fotograferas av någon annan anledning, och bara drar till med att det är förbjudet utan deras tillstånd. Det ändrar dock inget i sak, så länge fastigheten i fråga inte är ett skyddsobjekt eller liknande.

Det påverkas eftersom man inte får stå på privat mark och ta bilder på deras egendom, det går bra om man står straxt utanför dock. Så är lagen om jag inte har missförstått den helt o hållet. Hela denna tråd bygger på detta, att om jag står någon meter innanför utan att kanske veta om det och tar en bild på deras egendom. Kan dom komma och kräva pengar i efterhand?

Mvh

Ch
 

ctlindsten

Aktiv medlem
Har du någon källa på detta? Jag har inte hört något liknande tidigare, vare sig här på FS elller någon annan stans.
Tänkte mer på faktumet att någons privata tomt är privat, och där får man inte vistas utan tillstånd. Så varför skulle man få gå in där med kameran och knäppa bilder?

Och nu pratar jag om själv tomten, inte tex någons skog eller sjö dom äger, för där får man vistas.

Mvh

Ch
 

PeterWem

Aktiv medlem
Det påverkas eftersom man inte får stå på privat mark och ta bilder på deras egendom, det går bra om man står straxt utanför dock. Så är lagen om jag inte har missförstått den helt o hållet. Hela denna tråd bygger på detta, att om jag står någon meter innanför utan att kanske veta om det och tar en bild på deras egendom. Kan dom komma och kräva pengar i efterhand?

Mvh

Ch
Jag stod senast för 10 minuter sedan på privat mark (terrass på badhus) och smattrade av ett gäng bilder. Detta utan att fråga om lov. Hade bilderna blivit bra skulle jag absolut försökt sälja dessa.
 

Uffe_Nordholm

Aktiv medlem
Tänkte mer på faktumet att någons privata tomt är privat, och där får man inte vistas utan tillstånd. Så varför skulle man få gå in där med kameran och knäppa bilder?

Och nu pratar jag om själv tomten, inte tex någons skog eller sjö dom äger, för där får man vistas.

Mvh

Ch
Aha, då börjar jag förstå. Men det är i så fall att du står på någons tomt utan lov som är "problemet", inte att du fotograferar. Allemansrätten gäller inte tomtmark (typ trädgården runt ett hus), och därmed får du inte vistas där utan tillstånd från ägaren. Dock om det är tex skog så är det bara att klampa på och fotografera vad du vill (med vettig respekt för andra lagar).
 

ctlindsten

Aktiv medlem
Aha, då börjar jag förstå. Men det är i så fall att du står på någons tomt utan lov som är "problemet", inte att du fotograferar. Allemansrätten gäller inte tomtmark (typ trädgården runt ett hus), och därmed får du inte vistas där utan tillstånd från ägaren. Dock om det är tex skog så är det bara att klampa på och fotografera vad du vill (med vettig respekt för andra lagar).
Yes exakt :D Det var precis så jag undrade, och jag är fullt medveten om att man får fotografera på någons mark., allemansrätten och allt det där. Men i detta fall så stod jag inne på tomten på denna herrgård där man får vistas för markägaren på större delar av tomten, dock inte närmast huset för där sitter en privat skylt. Men tomten är ju fortfarande hans och jag undrade därför om han kan fakturera mig eftersom det är hans tomt.
 

PeterWem

Aktiv medlem
Yes exakt :D Det var precis så jag undrade, och jag är fullt medveten om att man får fotografera på någons mark., allemansrätten och allt det där. Men i detta fall så stod jag inne på tomten på denna herrgård där man får vistas för markägaren på större delar av tomten, dock inte närmast huset för där sitter en privat skylt. Men tomten är ju fortfarande hans och jag undrade därför om han kan fakturera mig eftersom det är hans tomt.
Inte med lagstöd som jag känner till.
 

Uffe_Nordholm

Aktiv medlem
....jag undrade därför om han kan fakturera mig eftersom det är hans tomt.
Om ägaren inte sedan tidigare satt upp en skylt med info om det, eller påpekar det under pågående fotografering, så kan han inte. Dock, i fallet att ägaren påpekar det under pågående fotografering, så gäller det bara de bilder du tar efter upplysningen, alla bilder du tog före det får du göra vad du vill med (med hänsyn till andra lagar som kan tänkas påverka saken).
 

PeterWem

Aktiv medlem
Här ett exempel från djurrättsaktivister som fotat inne på område där ägaren har ett fotoförbud. Bilderna fick jag av upphovsrättinnehavaren gratis, men han hade lika gärna kunnat sälja dem till mig. Hela fotodelen lades efter mycket om och men ned av rättsväsendet.
 

ctlindsten

Aktiv medlem
Okej tack för era svar, känner mig ganska säker i ämnet nu. Och jag drar iväg ett snabbt mail till bildombudsmannen och frågar för att vara helt säker.

Ha en bra helg.
 
ANNONS