Gammal 2016-07-15, 22:02
Arjan

Fullformats objektiv till Nikon D700?
Hej! Har bestämt att uppgradera från D5100 till D700. Funderar om jag ska behålla mina Nikkor DX objektiv för jag har begränsad ekonomi. Jag vet om cropfactorn så första frågan är om det är helt galet att behålla min 18-105 eller finns det bra betalbara varianter för D700 kameran med Tamron eller Sigma?
Andra frågan är vilka beteckning på objektiv ska jag gå efter så jag vet att det passar Nikon D700?
Gammal 2016-07-15, 22:31
Ricchi

Hitta alternativ
Hej !

Vad kul att du funderar på att uppgradera och gå upp till FF, jag gjorde själv detsamma för drygt år sedan och har inte ångrat det en sekund ( även om plånboken säger annat )
Jag tror inte du kan utläsa av nån beteckning på objektiven att de funkar till FF, men generellt så kan du kolla efter optik märkta med ED och bokstaven N som åtminstone visar att det är optik med hög kvalité.

Ett enklare sätt är att söka via http://www.scandinavianphoto.se/ och sortera på Nikon samt fullformat.

Lycka till !
Gammal 2016-07-15, 23:40
lofling

Objektiv som är avsedda för Nikons hus går alla att använda för DX. Har de just den beteckningen funkar de i crop-mode på FX-hus, vilket jag aldrig provat. Du tappar en stor del av vitsen med att ha full frame då.

Jag har verkligen älskat min D700 men ärligt talat vet jag inte om det är rätt uppgradering för dig baserat på frågorna du ställer och att du säger att du har begränsad ekonomi. Sikta på att skaffa bättre objektiv först, det kommer att göra betydligt mer tror jag. Om inte planen iofs är att skaffa begagnade objektiv, t.ex AF-D som funkar på D700 men jag inte tror funkar på D5100 med AF.
Gammal 2016-07-16, 07:24
Arjan

lofling skrev: Objektiv som är avsedda för Nikons hus går alla att använda för DX. Har de just den beteckningen funkar de i crop-mode på FX-hus, vilket jag aldrig provat. Du tappar en stor del av vitsen med att ha full frame då.

Jag har verkligen älskat min D700 men ärligt talat vet jag inte om det är rätt uppgradering för dig baserat på frågorna du ställer och att du säger att du har begränsad ekonomi. Sikta på att skaffa bättre objektiv först, det kommer att göra betydligt mer tror jag. Om inte planen iofs är att skaffa begagnade objektiv, t.ex AF-D som funkar på D700 men jag inte tror funkar på D5100 med AF.
Hej och tack för ditt svar. Med begränsad ekonomi menar jag egentligen att jag inte har råd att köpa allt på en gång. Jag vill sälja nu min D5100 + objektiv och lägga till några tusen för att köpa en D700 kamerahus. Jag kan inte lägga ut 10.000 på ett objektiv men om det finns bra begagnat att köpa för kring 1500kr då kan jag göra det då och då efteråt. Frågan är mer om det finns bra begagnat att köpa för dem pengarna😊.
Gammal 2016-07-16, 07:28
Arjan

Ricchi skrev: Hej !

Vad kul att du funderar på att uppgradera och gå upp till FF, jag gjorde själv detsamma för drygt år sedan och har inte ångrat det en sekund ( även om plånboken säger annat )
Jag tror inte du kan utläsa av nån beteckning på objektiven att de funkar till FF, men generellt så kan du kolla efter optik märkta med ED och bokstaven N som åtminstone visar att det är optik med hög kvalité.

Ett enklare sätt är att söka via http://www.scandinavianphoto.se/ och sortera på Nikon samt fullformat.

Lycka till !
Tack för svaret. Då blev jag lite klokare. Har bestämt mig för att sälja D5100 inkl objektiv, köpa D700 kamerahus och försöka hitta begagnade FF objektiv till rätt pris så småningom🤓
Gammal 2016-07-16, 09:22
lofling

Arjan skrev: Hej och tack för ditt svar. Med begränsad ekonomi menar jag egentligen att jag inte har råd att köpa allt på en gång. Jag vill sälja nu min D5100 + objektiv och lägga till några tusen för att köpa en D700 kamerahus. Jag kan inte lägga ut 10.000 på ett objektiv men om det finns bra begagnat att köpa för kring 1500kr då kan jag göra det då och då efteråt. Frågan är mer om det finns bra begagnat att köpa för dem pengarna😊.
Ok, då förstår jag. Beroende på vad du menar med bra kan du hitta något för det priset men du får nog kompromissa med något då. Antingen att du köper gamla objektiv som har AF-D (t.ex. kanske du kan hitta ett 85/1.8 i närheten av de priset) eller ännu äldre, och då får manuell fokus, eller så får du kanske justera budgeten. Det finns iofs t.ex. de billigare kitobjektiven men de är generellt ljussvaga och då anser jag att du tappar en stor del av vitsen med att köpa en FX-kamera.
Gammal 2016-07-16, 10:09
aqtek

Billiga objektiv som passar D700 utmärk är Nikons AF-D 28-80 f 3,5-4,5 och 28-105 f 3,5-4,5
Hittas ibland på Blocket o Tradera för ca 500 resp. 1000 kr. Små, smidiga och välbyggda objektiv. Dessutom har de inbyggd Macro funktion som fungerar hyfsat bra. När pengarna och behov finns uppgradera till AF-S 24-70 f 2,8
Gammal 2016-07-16, 10:21
Arjan

Tack för era svar! Det hjälper verkligen.
Gammal 2016-07-16, 10:36
MrKarisma

Om du ska köpa en Nikon FF kamera måste jag rekommendera Nikons 50mm af-s f/1.8G som är otroligt prisvärt, kostar bara runt 1800kr nytt!

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=879462
Gammal 2016-07-16, 10:41
lofling

MrKarisma skrev: Om du ska köpa en Nikon FF kamera måste jag rekommendera Nikons 50mm af-s f/1.8G som är otroligt prisvärt, kostar bara runt 1800kr nytt!

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=879462
Jag har ett f1.4 och har faktiskt aldrig varit riktigt nöjd med det. Fokus är seg, och sedan är 50 mm en brännvidd som jag tycker blir för kort ute och lång inne. Men om man tycker 50 mm är ok på FX så är det klart ett objektiv som man ska ha i sin väska. Kan inte uttala mig om f1.8 optiskt eller hur autofokusen är mer tror inte den är så mycket bättre än på f1.4-varianten.
Gammal 2016-07-16, 11:42
MrKarisma

lofling skrev: Jag har ett f1.4 och har faktiskt aldrig varit riktigt nöjd med det. Fokus är seg, och sedan är 50 mm en brännvidd som jag tycker blir för kort ute och lång inne. Men om man tycker 50 mm är ok på FX så är det klart ett objektiv som man ska ha i sin väska. Kan inte uttala mig om f1.8 optiskt eller hur autofokusen är mer tror inte den är så mycket bättre än på f1.4-varianten.
Jag tycker auto-fokusen kan var lite långsam ibland, fast oftast går det tillräckligt snabbt, inget stort problem enligt mig iaf. Men vad jag läst så är 1.4 -varianten mycket segare i autofokusen än 1.8-versionen.
Gammal 2016-07-16, 11:46
Grevture
Administratör

Arjan skrev: Hej! Har bestämt att uppgradera från D5100 till D700. Funderar om jag ska behålla mina Nikkor DX objektiv för jag har begränsad ekonomi. Jag vet om cropfactorn så första frågan är om det är helt galet att behålla min 18-105 eller finns det bra betalbara varianter för D700 kameran med Tamron eller Sigma?
Andra frågan är vilka beteckning på objektiv ska jag gå efter så jag vet att det passar Nikon D700?
Min första fråga kan låta som ett ifrågasättande, men varför vill du byta till en D700? Alltså, vad är det du vill komma åt eller uppnå som en D700 gör bättre än en D5100? Det svaret gör det enklare att ge tips om vilka objektiv som också hjälper dig att uppnå det.
Gammal 2016-07-16, 12:10
ErlandH

Arjan skrev: Jag vill sälja nu min D5100 + objektiv och lägga till några tusen för att köpa en D700 kamerahus. Jag kan inte lägga ut 10.000 på ett objektiv men om det finns bra begagnat att köpa för kring 1500kr då kan jag göra det då och då efteråt.
Om jag var du skulle jag vänta med bytet tills jag hade råd med objektiv också. Det blir bättre bilder med en D5100 med hyfsade objektiv än med en D700 utan lämpliga objektiv.
Gammal 2016-07-16, 12:14
unoengborg

lofling skrev: Jag har ett f1.4 och har faktiskt aldrig varit riktigt nöjd med det. Fokus är seg, och sedan är 50 mm en brännvidd som jag tycker blir för kort ute och lång inne. Men om man tycker 50 mm är ok på FX så är det klart ett objektiv som man ska ha i sin väska. Kan inte uttala mig om f1.8 optiskt eller hur autofokusen är mer tror inte den är så mycket bättre än på f1.4-varianten.
Ja, 1.4:an har ganska seg autofokus, 1.8:an är betydligt rappare. Har 1.8:an själv, och har aldrig upplevt den som långsam. Vad det gäller skärpa är väl både 1.4 och 1.8 ungefär lika bra och helt OK båda två. Skulle nog säga att 50/1.8G är en av Nikons mest prisvärda objektiv.
Gammal 2016-07-16, 12:29
Arjan

Grevture skrev: Min första fråga kan låta som ett ifrågasättande, men varför vill du byta till en D700? Alltså, vad är det du vill komma åt eller uppnå som en D700 gör bättre än en D5100? Det svaret gör det enklare att ge tips om vilka objektiv som också hjälper dig att uppnå det.
Det är en bra fråga du har och jag har lite olika svar till det men inget som kanske är avgörande för sig.
För det första har jag märkt att det är svårt att göra bra bilder under sämre ljusförhållanden. Jag kan skaffa mig bättre objektiv då men det kostar också en del oavsett.
Jag tycker det är lite omständig att ändra slutartid osv och önskar en kamera med rattar istället för att man måste gå genom menyer. Också där finns billigare alternativ men men.
Jag behöver inte filmfunktionen och vill ha en kamera enbart gjord för att ta bilder.
Jag vill att den ska vara vädertålig.
Att fota är ett intresse och efter 3 år med D 5100 som jag har varit mycket nöjd med tror jag att det kommer att vara som att byta en volkswagen mot en bmw. Båda funkar bra men den ena funkar lite bättre överlag😊.
Allt är en prisfråga och D700 är inom räckhåll om jag kan ha lite tålamod sen med objektiv kommer jag att kunna ha allt i 10 år framåt..
Hoppas det ge lite svar på din fråga. Sen om det duger är en annan fråga🤓
Besvara

Bokmärken

Taggar
fullformat , nikon d700 , objektiv

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:12.

Elinchrom ELB 500 TTL