Gammal 2019-10-14, 22:24
Visom

JeannaQ skrev: ...
Jag vill inte köpslå med min moraliska känsla. Hon kan inte svartmåla mig med framgång.
Som hon har burit sig åt med nedlåtande attityd trots mindre vetande, kommer jag absolut inte att vidgå någon betalning.
Angående en utställning ...om det skulle bli på biblioteket lär det handla om en
vägg eller del av. Om i den lilla lokalen här, kan bilderna inte täcka hela lokalen i
vilket fall. Kan bara handla om högst en vägg även där.
Det lär inte bli en egen utställning rent fysiskt.
Och som Uffe skrev, det kostar att printa bilderna. Hon vill knappast vara med på det-
och vi har inget avtalat teamwork. Skulle vi kunna kalla det så, skulle hon antagligen fortsätta manipulera mina bilder och ta sig fler och fler rättigheter,
hänvisande till att hon "medverkat".
Till slut skulle jag krävas på betydligt större summor än vi kan tänka oss här.
Hon har visat mig varningens drag!
Jag antar inga utmaningar!
Jag säger bara att det är svårt att försvara sig mot någon på sociala medier som säger att du ljuger, manipulerar och är en allmänt otrevlig person. Oavsett hur rätt du har. I min bok är det värt en slant att köpa sig fri från det, men köper absolut att det finns de som är av annan åsikt.
PMD

Erik Schalin skrev: Är du fotograf i yrket?
Är du inte det så kan du sälja bilder till privatpersoner som du önskar.

lagen hon syftar till är i syfte för reklam.
Är du fotograf till yrket så kan en porträttbild räknas som reklam för din verksamhet.
Om den publiceras, kanske. Och i ett specifikt sammanhang.
JeannaQ

unoengborg skrev: Vad som fortfarande återstår att utreda är modellens eventuella rätt till bilden, förstod jag rätt hade hon modifierat och lagt ut någon bild på nätet. Blev lite nyfiken på hur sådant fungerar.
..
Jag har läst mig till att hon inte har någon rätt till bilderna. Hon har bara fått dem över mail av mig, som en naturlig sak. Har inte sålt äganderätten till henne alltså.Inte sagt eller skrivit att hon får "ta" dem, men medgivit att hon får visa dem om mitt namn är med.
Har inte tänkt tanken att hon kan köpa dem.
Hon har lagt några på Instagram ja och upplyste mig om att hon ändrat i en av dem.
I meddelande till mig idag skriver hon ju att om hon inte får som hon vill kan hon ändra efter tycke och smak och lägga ut där. Flera alltså.
Bara det är så fräckt och barnsligt att man får lust att stämma henne!
Alla som kan något om upphovsrätt vet ju att så får det inte gå till.
..
Jag satt modell en gång för en - då -ganska känd konstnärinna som målade mitt porträtt.
Hon tjänade en hel del på tavlorna, 4 -5 stycken. Jag fick inte ett öre betalt för
sålda tavlor - det ingick inte i avtalet -men jag fick standardersättning för att jag satt modell, enligt avtalet.
Gammal 2019-10-14, 22:26
PMD

Erik Schalin skrev: Nämner hon någonsin ngt i ämnet igen så hade jag raskt raderat alla bilder jag har på henne från alla diskar jag har.
Varför?

Så hade jag inte behövt ljuga om att jag inte har bilderna kvar.
Vad finns det för anledning att ljuga om det?
Gammal 2019-10-14, 22:29
JeannaQ

PMD skrev: Varför?

Vad finns det för anledning att ljuga om det?
..
Ja det undrar jag också!
Vad gör det om jag har bilder kvar?
Jag har all rätt att ha dem kvar.
Ska det sluta med att jag inga bilder har men modellen har dem -
och har dessutom manipulerat dem och -kanske till och med sålt dem, hahaha!
Gammal 2019-10-14, 22:41
JeannaQ

Visom skrev: Jag säger bara att det är svårt att försvara sig mot någon på sociala medier som säger att du ljuger, manipulerar och är en allmänt otrevlig person. Oavsett hur rätt du har. I min bok är det värt en slant att köpa sig fri från det, men köper absolut att det finns de som är av annan åsikt.
....
Jag förstår. Har också läst liknande, att det kan vara värt någon betalning för fridens skull.
Men eftersom bilderna har mitt namn så vad ska hon skriva?
Alla kan kontrollera att jag inte är yrkesfotograf.
Då hade en sådan förtalshärva kunnat vara spännande på Instagram kanske.
Nej jag ser ingen anledning ge efter. Hon fiskar då vidare och till slut är det hon
som äger bilderna och jag som ångrat mig (hon skulle ev kunna ljuga sig till det.
Muntligt avtal gäller ju numera juridiskt).
Jag bör vara konsekvent och hålla mig inom min ram - är min ståndpunkt i detta fall.
Gammal 2019-10-14, 22:45
unoengborg

JeannaQ skrev: ..
Jag har läst mig till att hon inte har någon rätt till bilderna. Hon har bara fått dem över mail av mig, som en naturlig sak. Har inte sålt äganderätten till henne alltså.Inte sagt eller skrivit att hon får "ta" dem, men medgivit att hon får visa dem om mitt namn är med.
Har inte tänkt tanken att hon kan köpa dem.
Hon har lagt några på Instagram ja och upplyste mig om att hon ändrat i en av dem.
I meddelande till mig idag skriver hon ju att om hon inte får som hon vill kan hon ändra efter tycke och smak och lägga ut där. Flera alltså.
Bara det är så fräckt och barnsligt att man får lust att stämma henne!
Alla som kan något om upphovsrätt vet ju att så får det inte gå till.
..
Jag satt modell en gång för en - då -ganska känd konstnärinna som målade mitt porträtt.
Hon tjänade en hel del på tavlorna, 4 -5 stycken. Jag fick inte ett öre betalt för
sålda tavlor - det ingick inte i avtalet -men jag fick standardersättning för att jag satt modell, enligt avtalet.
Lägger hon upp bilder olovandes är det väl bara att skicka en faktura. SFF har säkert bra förslag på priser, som snabbt minskar lusten till sådant ofog. Glöm inte dröjsmålsräntor och påminnelseavgifter ifall de inte betalas prompt
Gammal 2019-10-14, 22:50
JeannaQ

unoengborg skrev: Lägger hon upp bilder olovandes är det väl bara att skicka en faktura. SFF har säkert bra förslag på priser, som snabbt minskar lusten till sådant ofog. Glöm inte dröjsmålsräntor och påminnelseavgifter ifall de inte betalas prompt
---
Haha, det ska jag undersöka.
Nu medgav jag ju förut att hon fick lägga in om mitt namn var med.
Detta tar hon för givet nu.
Jag kan - lika litet som hon - ändra nu efteråt, typ skriva "Från och med nu får du
inte lägga in bilder" eftersom jag redan avtalat att hon får. Eller. ..kan jag det?
Hm, litet osäker där.'
Om hon inte plötsligt kan kräva pengar borde inte jag kunna ändra det avtalet?
Komplicerat detta!
Ju mer komplicerat och ju fler eftergifter jag gör, desto mer kan hon nysta tills
sig förmåner.
Gammal 2019-10-14, 22:53
JeannaQ

unoengborg skrev: Lägger hon upp bilder olovandes är det väl bara att skicka en faktura. SFF har säkert bra förslag på priser, som snabbt minskar lusten till sådant ofog. Glöm inte dröjsmålsräntor och påminnelseavgifter ifall de inte betalas prompt
..
Vad gör jag om hon lägger ut fler bilder som hon ändrat i efter sitt tycke och smak?
(Gäller inte små skönhetsfel i ansiktet utan mer avancerade ändringar)
Gammal 2019-10-15, 00:05
Erik Schalin

PMD skrev: Om den publiceras, kanske. Och i ett specifikt sammanhang.
Nej
Vad tycker du att det skulle vara reklam för?
Gammal 2019-10-15, 00:12
Erik Schalin

Om man inte har några bilder kvar så finns det inte längre ngt för henne att tjafsa om.

När det gäller bilderna hon lägger ut....
Du kan ju spara originalen på just dem om bilderna dyker upp i ngn reklam o skicka en räkning till den som publiserat.

Men det är inte värt att bråka om bilderna hon lägger ut.
Visst du kanske får rätt till slut men du kommer bara att gräva ner dig i skit o bli sur på kuppen.

Välj ut en roligare och trevligare modell istället.
Gammal 2019-10-15, 00:13
PMD

Erik Schalin skrev: Nej
Det var du som påstod att en porträttbild tagen av en yrkesfotograf skulle kunna betraktas som reklam för fotografens verksamhet. Jag invände då att en förutsättning för det är för det första att bilden publiceras, och för det andra att bilden publiceras i ett reklamsammanhang.
Gammal 2019-10-15, 00:21
JeannaQ

Erik Schalin skrev: Om man inte har några bilder kvar så finns det inte längre ngt för henne att tjafsa om.

När det gäller bilderna hon lägger ut....
Du kan ju spara originalen på just dem om bilderna dyker upp i ngn reklam o skicka en räkning till den som publiserat.

Men det är inte värt att bråka om bilderna hon lägger ut.
Visst du kanske får rätt till slut men du kommer bara att gräva ner dig i skit o bli sur på kuppen.

Välj ut en roligare och trevligare modell istället.
...

Ja trevligare måste ju finnas.
Visst är hon rolig att fota med den stil hon tillägnat sig.
Hon poserar naturligt och bra.
Men därefter växer en obehaglig känsla fram ..

Jag behåller bilderna (har så det räcker) och skippar henne.
Man vet aldrig var bilderna hamnar, så att spara just originalen särskilt noga. är ju en god ide´.
Gammal 2019-10-15, 00:25
JeannaQ

PMD skrev: Det var du som påstod att en porträttbild tagen av en yrkesfotograf skulle kunna betraktas som reklam för fotografens verksamhet. Jag invände då att en förutsättning för det är för det första att bilden publiceras, och för det andra att bilden publiceras i ett reklamsammanhang.
..
Ja precis, PMD.
För att bilden skulle kunna betraktas som reklam för fotografens verksamhet bör den ingå i en profil / reklam för fotofirman eller fotografen.
"Hej, jag heter XX och fotar allt ...Ute och inne ...Se prislista ..." mm.
Det beror ju på var och hur porträttbilden visas.

Ingår den bara i en samling i allmänhet t ex i ett album på FS så ...ingen fara.
Inte heller allmän utställning eller att sälja direkt från ett fotoforum bör kunna vara riskabelt.

Senast redigerad av JeannaQ den 2019-10-15 klockan 00:42.
Gammal 2019-10-15, 00:32
JeannaQ

Erik Schalin skrev: Nej
...
Då ska den tydligt visas i ett reklamsammanhang.
Om det är reklam för ens egen fotoverksamhet är väl inte jämförbart
med att man säljer bilden för annan reklam (näringsidkare) tänker jag ..
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:55.

Elinchrom ELM8