Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mörka bilder i M & S

Produkter
(logga in för att koppla)
Har precis fått hem min Nikon d90. Men när jag väljer att fota i Manuellt eller Slutarprioritet så blir bilden väldigt mörk inomhus, näst intill kolsvart. Utomhus blir den någorlunda okej när det är ljust. Jag har försökt att använda exponeringsknappen men det hjälper inte något alls. Bilden är precis samma ifall jag har +5 eller -5. Dock när jag har A & P så fungerar exponeringsknappen precis som den ska.

Någon som har en idé om vad som är fel? Har även resetat den med AF och Exponeringsknappen utan framsteg.
 

matlep

Aktiv medlem
Har du kameran i M är det du som bestämmer exponeringen, inte kameran. Har du den på tidsautomatik så kanske du har ställt kameran på en så pass snabb tid att den största bländaren på objektivet inte räcker till för en normal exponering.

Jag föreslår att du läser avsnittet i manualen om hur de olika lägen på kameran fungerar.
 

Gucco

Avslutat medlemskap
Exponeringskompensation

Har precis fått hem min Nikon d90. Men när jag väljer att fota i Manuellt eller Slutarprioritet så blir bilden väldigt mörk inomhus, näst intill kolsvart. Utomhus blir den någorlunda okej när det är ljust. Jag har försökt att använda exponeringsknappen men det hjälper inte något alls. Bilden är precis samma ifall jag har +5 eller -5. Dock när jag har A & P så fungerar exponeringsknappen precis som den ska.

Någon som har en idé om vad som är fel? Har även resetat den med AF och Exponeringsknappen utan framsteg.
Exponeringskompensation kan inte ersätta rätt ISO, bländartal eller slutartid. Som tidigare påpekats bör dessa parametrar ställas in efter ljusförhållandet, se i manualen hur du gör.
Om du är osäker i läge M, växla först till Autoläget... notera de inställningar kameran gjort under aktuella ljusförhållanden... växla över till manuellt läge och ställ in samma parametrar kameran gjorde i Autoläge. Ta ett kort, blev det bättre?
 
Tack för råden. Tydligen var ISO inställd på 3500 från början när jag köpte den. Eller så var det bara jag som kanske råkade skruva dit det.
Tack för hjälpen iaf.
 
ISO 3500 och nästan kolsvarta bilder? Då var det ganska mörkt inne?
Hmm, testade nu med ISO 3200 och bländaren så lågt som det gick (3.5). Resultatet vart helt kolsvart. Och nu är det någorlunda ljust här inomhus också.
Kör jag med ISO 200 blir det rätt så okej och med ISO 60 så blir det perfekt. Något som inte stämmer?
 
Senast ändrad:

zingiber

Aktiv medlem
skruvar du verkligen på ISO och inte exponeringtiden?

mig veterligen kan man inte ställa in D90 på varken ISO 3500 eller 60.
 
skruvar du verkligen på ISO och inte exponeringtiden?

mig veterligen kan man inte ställa in D90 på varken ISO 3500 eller 60.
Oj, jo de var nog exponeringstiden! Måste sluta med att göra trådar här och börja läsa manualen lite noggrannare. Men det är så frestande enkelt att bara fråga här. Hittade dock ISO knappen till vänster på kameran, och nu fungerar det perfekt!

Tack
 

Jorgen_S

Aktiv medlem
Den här sidan är ganska bra om man vill se hur olika inställningar påverkar bildens ljusstyrka:

http://www.kamerasimulator.se/swe/?page_id=2

(Obs! Jag skriver ljusstyrka, inget annat. Bilder med samma ljusstyrka skiljer sig på massor av andra sätt som skärpedjup, brus osv...) Digital teknik må ha förenklat mycket, men de gamla sanningarna är ändå analoga...
 

Makten

Aktiv medlem
Det mest grundläggande är att förstå vad som påverkar bildens ljushet, vilket är det man kallar exponering. Det finns enkelt sett fyra saker:

- Motivets ljushet
- Objektivets bländaröppning
- Slutarens tid som den är öppen
- Förstärkningen av signalen från sensorn (ISO)

Det är de tre sista du ställer in i kameran, om vi bortser från blixtfotografering. Tänk dig en enkel matematisk formel, som lyder...

X*Y*Z = Exponering

X är bländaröppning, och så vidare. Halverar du en av parametrarna så måste du fördubbla en av de andra om exponeringen ska bibehållas.
Enda haken här är den nödvändiga förståelsen i att bländarens öppning blir dubbelt så stor om diametern multipliceras med roten ur två, alltså ungefär 1,4.

Det här behöver du inte kunna, men eftersom du verkar vilja använda manuellt läge så hjälper det väsentligt att känna till "ekvationen". Kan du den, så har du kommit väldigt långt.
 
ANNONS