Annons

Ramar A3 plus

Produkter
(logga in för att koppla)

Todde14

Ny medlem
Är ny på Fotosidan så detta kanske hamnar fel. Gjorde i alla fall en sökning och hittade bara diskussioner från 2007 angående ramar för A3 plus.

Undrar hur ni gör när ni ramar A3 plus?

Jag har inte hittat några ramar i affär som passar.

Finns det ramar 330x483 i sånt fall var?
 

AFJ

Aktiv medlem
Om du skriver ut på A3+ vill du sannolikt ha en ram som är större för att få plats med en passepartout.

Leta runt lite på clas olson och Gallerix så ser du snart att det finns lite bra alternativ. Om du vill utnyttja hela A3+ till bildytan lär du få beställa en specialtillverkad passepartout (jag har gjort det någon gång).
 

Dykhjelm

Aktiv medlem
Är ny på Fotosidan så detta kanske hamnar fel. Gjorde i alla fall en sökning och hittade bara diskussioner från 2007 angående ramar för A3 plus.

Undrar hur ni gör när ni ramar A3 plus?

Jag har inte hittat några ramar i affär som passar.

Finns det ramar 330x483 i sånt fall var?
Att hitta färdia ramar i den storleken kan du nog glömma.
Använd standard ramen 40 X 50 cm:s med tillskuren passepartout.
Du får nog också beskära bilden lite på längden.


Jag saknar ramar i förhållandet 2:3 ex v 40 X 60 cm. Detta är tyvärr ingen standardstorlek utan måste beställas.

50 X 70 cm är ett bättre format men blir lite stort för A3+
 

atotowi

Aktiv medlem
Om man inte printar hela A3+ utan 40x30cm på mitten så funkar den i 40x50 ramar med standard passpartou (bildyta 39x29 cm) eller om amn inte vill att bilden ska täcka hela ytan får man printa typ 38x28 cm på A3+.

Annrs är det nog dåligt med standard ramar för det formatet.
 

Todde14

Ny medlem
Tack för alla svar. Tycker det är underligt att det inte verkar finnas som standard, då det är ett vanligt standardformat för fotoprinters.
 

lusidor

Aktiv medlem
Håller med! Även panorama är ju populärt. Kanske borde tipsa Gallerix om det? ;o)

Jag skulle vilja ha 40x60, med passepartout kan det funka för allt mellan idealformat (8/13) och panorama.
 

AFJ

Aktiv medlem
Tack för alla svar. Tycker det är underligt att det inte verkar finnas som standard, då det är ett vanligt standardformat för fotoprinters.

Jo visst men som sagt, man vill oftast ha en passepartout så att ha ramar i exakt samma storlek som papperformatet är av begränsad nytta.

Jag skriver i och för sig ut hel del på A4 som jag ramar i A4 och lämnar då en vit kant runt bilden för att få en "falsk" passeparout - när jag vill vara extra snål.

Det är sällan (aldrig ?) att jag skriver ut kantfritt och ramar in kantfritt.
 
ANNONS