Annons

Hjälp att förbättra bild för stor canvas

Produkter
(logga in för att koppla)

snap01

Aktiv medlem
Tack Ove för bildbehandlingen. Mitt intryck är att den mjukar upp de pixlar som syns när man förstorar bilden och att djupet blir lite bättre.

Fortfarande håller jag med om att kvaliten är lite kass. Vet inte varför bilden har så dåligt upplösning. Andra bilder tagna vid samma tillfälle är runt 2 MB, denna o några till bara 300 kb. Vad jag vet har jag inte ändrat inställningarna.

Är oxå nyfiken på hur din behandling, Ove, kunde öka bildens storlek till 80 MB?

//Mårten
jag har flera förstoringsprogram. Den jag använde här är alien skins blow up o den kan man oftast förstora en bild minst 4 gånger med bra kvalitet. Den storleken du vill ha blir inte bra för det är en extremt stor förstoring men samtidigt så är det flera parametrar som påverkar slutresultatet o hur stor bild man kan göra. Kan nämna några som påverkar slutresultatet.
1. hur skarp bilden är från början (kvalitet på optik etc, iso,stativ)
2. kamerans upplösning
3. vilket media bilden ska tryckas på, canvas är rätt förlåtande medans ett blankt papper är det inte alls. Jag har ett metalic papper jag tagit in från usa o det är superläckert men det märks direkt om bilden inte är skarp.
4.vilken program etc du förstorar upp bilden med
5. hur bilden ser ut om den innehåller mycket detaljer är det en tegelvägg så syns oskärpa lättare har du en bild som din med stora ytor som inte är så detaljerade så är det lättare att blåsa upp en sådan.


i ditt fall så är din önskan om så stor förstoring inte rimlig jag är tveksam att det blir bra.Jag ska printa ut massa bilder imorgon o kan kolla ett utsnitt på ett vanligt papper o se ungefär hur stor förstoring din bild klarar av.
ang alien skin så är programmet blow up riktigt bra o det är finns att testa gratis i två veckor från deras hemsida.
 
ANNONS