Annons

Varför får jag fel färger?

Produkter
(logga in för att koppla)

lonian

Aktiv medlem
Under den senaste veckan har fått ett fullständigt förstörande problem.
Då jag exporterat ut mina bilder, och tittar på dem så får de fel färger.
Så fort jag tittar på en bild genom photoshop och lightroom ser allting bra ut.
Det ser till och med hyffsat ut i Windows foto visare (w7) .
Men då jag laddat upp bilderna på internet och ser genom webbläsaren så blir färgerna så här.. den till vänster. Inte nog med det, då jag kollar bilderna på en annan dator ser de lika illa ut.
Alltså har jag redigerat helt fel från början ?!
 

Bilagor

AFJ

Aktiv medlem
Var och hur lägger du upp dina bilder?

Vilket program använder du för att exportera bilderna? Vilka inställningar har du där?
 

ztenlund

Aktiv medlem
En spontan gissning är att du redigerar och sparar i en stor färgrymd. Sedan visas bilden utan färghantering på en skärm med inte så stor färgrymd, antingen för att webbläsaren saknar fungerande färghantering eller för att du sparat utan inbäddad färgprofil. Då blir färgerna ofta väldigt bleka, vilket jag tror är vad du menar utifrån vad jag kan se nu på min bärbara.

Konvertera till sRGB och spara med inbäddad färgprofil om du ska publicera på nätet, är standardförfarandet. Då är chansen störst att det blir någorlunda vettigt, men som vanligt är profilerad skärm och färghantering hos den som tittar på bilden det enda säkra receptet.
 

lonian

Aktiv medlem
Konvertera till sRGB och spara med inbäddad färgprofil om du ska publicera på nätet, är standardförfarandet. Då är chansen störst att det blir någorlunda vettigt, men som vanligt är profilerad skärm och färghantering hos den som tittar på bilden det enda säkra receptet.
Ändrade om i Lighroom att spara i srgb och det funkar perfekt =) !
Tack så mycket.. ingen aning om hur långt bak i tiden jag råkat fiffla om till att spara i profoto rgb som tydligen var fallet.

En kallibrator borde jag fixa ja. Det får jag ta och titta närmre på.
 
ANNONS