Annons

Pol-filter

Produkter
(logga in för att koppla)

thomasd79

Medlem
Tänkte skaffa mig ett pol-filter. Har lite beslutsångest om vilken storlek jag ska ta. Antingen till mitt 35mm f/1.8 eller 18-70 f/3.5-4.5.
Hur mycket mörkar ett sådant filter ner? Tänkte på slutartiden.
Kommer väl mest användas utomhus så då kanske det är bättre till mitt 18-70. Tips eller idéer mottages gärna!
 

henrik85

Aktiv medlem
Detta skulle jag också vilja ha svar på!
Skillnad på billigare Kenko eller B&W, alltså real world difference och inte ett teoretiskt diagram.
 

mannbro

Aktiv medlem
Tänkte skaffa mig ett pol-filter. Har lite beslutsångest om vilken storlek jag ska ta. Antingen till mitt 35mm f/1.8 eller 18-70 f/3.5-4.5.
Hur mycket mörkar ett sådant filter ner? Tänkte på slutartiden.
Kommer väl mest användas utomhus så då kanske det är bättre till mitt 18-70. Tips eller idéer mottages gärna!
Jag skulle välja att köpa till zoomen (om frontlins och filtergänga inte "roterar med" vid fokusering, vilket gör att det är svårt att använda polfilter eftersom man då måste fokusera först, sedan ställa in polfiltret). Polfilter har man ju mest nytta av när det är ljust ute, och brännvidden 35mm täcks ju ändå in av zoomen.

Ett polfilter stjäl i runda slängar 1-2 steg beroende på hur man vrider det, vinkeln till solen etc.

Alternativt köper du till det objektiv som har störst filtergänga och en step up-ring till det andra objektivet. Då kan du använda samma filter på båda objektiven. Step up-ringars kvalitet påverkar inte bildkvaliteten, så vill du "snåla" och inte har jättebråttom med leveransen så finns det snorbilliga sådana att köpa på eBay från Kina.
 

ctlindsten

Aktiv medlem
Köp INTE ett billigt pol filter. Jag gjorde det misstaget, gick inte att vrida tillbaka och ta loss det från mitt objektiv, var tvungen att använda verktyg för att få loss det. Bättre att köpa från tex B+W i mässing. Kvalité vinner alltid när det gäller fotografering.

Mvh




Detta skulle jag också vilja ha svar på!
Skillnad på billigare Kenko eller B&W, alltså real world difference och inte ett teoretiskt diagram.
 

b-krantz

Aktiv medlem
Köp INTE ett billigt pol filter. Jag gjorde det misstaget, gick inte att vrida tillbaka och ta loss det från mitt objektiv, var tvungen att använda verktyg för att få loss det. Bättre att köpa från tex B+W i mässing. Kvalité vinner alltid när det gäller fotografering.

Mvh
Håller med, köp inte billigt. (det är lätt att vara generös med andras pengar)
Men lite paraffin från ett ljus på filtergängan är ett klassiskt sätt att minska risken för nypning.
 

ctlindsten

Aktiv medlem
Eller så är man smart och spenderar 3-400 kronor mera för ett riktigt polfilter, så slipper man kleta på paraffin resten av livet. Köp inte ett billigt filter om du vill undvika problem.

Mvh





Håller med, köp inte billigt. (det är lätt att vara generös med andras pengar)
Men lite paraffin från ett ljus på filtergängan är ett klassiskt sätt att minska risken för nypning.
 

eskil23

Aktiv medlem
Eller så är man smart och spenderar 3-400 kronor mera för ett riktigt polfilter, så slipper man kleta på paraffin resten av livet.
Man behöver inte göra det resten av livet. Det räcker med en gång.

Hur mycket ska ett polfilter kosta för att vara bra? Jag tror att jag gav ungefär 500-600 spänn för mitt på eBay eftersom jag tyckte att 900 spänn i en fotoaffär var för dyrt. Jag har aldrig haft några problem med det ens utan paraffin.
 

FotoZ

Aktiv medlem
Hoyas filter fungerar bra. Kenko har jag inte använt. B+W har jag testat och det var tjockt och hade mest effekt, men det kostar mer också. Cokin har jag använt med bra resultat med.
 

PeterWem

Aktiv medlem
Har haft mer problem med B & H än Marumi när det kommer till att fastna, men så har jag inte låtit filtren sitta på längre en två dygn.
Enda fördelen med det dyrare är motljusegenskaperna.
 

Cope1

Aktiv medlem
Jag köpte ett filter som passade till gluggen med störst filtergänga och stepupringar till övriga gluggar. Polfiltret är från B+W och det ville nypa fast ordentligt i ringen som är av aluminium.

Det löstes genom att sätta en tunn gummisnodd runt gängorna på filtret då gummisnodden fungerar som en packning och håller isär filtret från ringen.
Och det funkar klockrent. en man får dock byta snodden ibland då den går sönder efter mkt användande :)
 

Urban Domeij

Avslutat medlemskap
Hur är Hoyas filter?
Hoya har flera olika varianter av filter, och polfiltret finns både utan AR-behandling och med HMC-behandling, vilket kostar mer. HMC-behandlingen innebär att man i stort slipper reflexer och kan använda det i motljus, medan obehandlat är hopplöst i motljus med spökbilder och annat jox på bilderna.

Själva polariseringen skiljer väldigt lite mellan olika filter, men de allra dyraste har jämnare polarisering över filtrets yta, vilket innebär mindre färgdrift respektive fläckar när man tar med stor bildvinkel. Men rent allmänt bör man undvika polfilter på vidvinkel, eftersom polariseringen är vinkelberoende och mer förutsägbar vid smalare vinkel.

Det som är mest störande, när man använder polfilter vid landskapsfoto med vidvinkel, är att man får väldigt olika färg på himlen i olika vinklar. Mättnaden ökar när vinkeln närmar sig rät vinkel ut från solen, så att himlen kan bli rätt mörkt blå åt vissa håll, medan filtret knappast har någon inverkan alls i andra vinklar.

Och Hoyas filter är genomgående bra. De med HMC-behandling är mycket bra. En hake är att det också finns ganska gott om förfalskningar.
 

PeterWem

Aktiv medlem
Uppdaterat min tidigare länk om billigt eller dyrt polfilter. Har lagt in fyra nya bilder för att få fram motljusegenskaperna. Hoppas det hjälper att sätta kött på benen för den som står i beslutet i att köpa ett nytt filter.

I och med att jag fotograferade mot solen, vilket jag aldrig i vanliga fall gör när jag använder polfilter, märkte jag nu av skillnaden mellan B+W och Marumi. Tidigare har jag alltid tyckt det varit dött lopp, och det kanske det är när man ändå fotograferar 90 grader från solen.
 

ctlindsten

Aktiv medlem
Det jag köpte som fastnade och gav sämre kvalité bildmässigt kostade 400 kronor.. köpte ett nytt för runt 900 kronor och det funkar MYCKET bättre :)




Man behöver inte göra det resten av livet. Det räcker med en gång.

Hur mycket ska ett polfilter kosta för att vara bra? Jag tror att jag gav ungefär 500-600 spänn för mitt på eBay eftersom jag tyckte att 900 spänn i en fotoaffär var för dyrt. Jag har aldrig haft några problem med det ens utan paraffin.
 

Janne Ar

Aktiv medlem
Det jag köpte som fastnade och gav sämre kvalité bildmässigt kostade 400 kronor.. köpte ett nytt för runt 900 kronor och det funkar MYCKET bättre :)
Kan du beskriva _hur_ bildkvalteten blev sämre? På vilket vis blev den sämre?
Funderar just på samma fråga - billigt eller dyrt filter. Vad i min bild blir bättre med ett dyrare filter...?
 

PeterWem

Aktiv medlem
Jag ser nästan ingen skillnad alls på bilderna i din länk. Men av de små skillnader jag kan se så tycker jag att B+W presterar bättre än Marumi.
Precis,knappt någon skillnad mer än motljusegenskaperna.

På med motljusskydd och fotografera 90 grader från solen så ser åtminstone inte jag någon som helst skillnad.
 

Urban Domeij

Avslutat medlemskap
Det finns lite fler skillnader mellan olika filter, men jag vet inte i hur hög grad det relateras till priset.

De allra flesta billiga polfilter som säljs saknar antireflexbehandling och ger upphov till spökbilder, medan de dyra kan ha flerskiktig behandling och betydligt mindre reflexer. Den skillnaden syns tydligt.

En skillnad som inte är lika lätt att upptäcka är jämnheten i själva filtermediet, hur polarisationsplanet kan vridas olika för olika våglängder. Det har oftast ingen större betydelse, och är kanske bara viktigt för sådana polarisationsfilter som används i variabla ND-filter. Det kan vara stor skillnad på variabla ND, som när det gäller billigare varianter enbart lämpar sig för att tona in och ut i video, men som inte ger bra resultat vid hög täthet för stillbild, då de i stället för en jämn ND kan visa ett kaleidoskop av varierande färg.

Ett filter med ojämn polarisation ger inte precis samma resultat som ett där polarisationen är mera jämn över ytan. Jag tror inte att det har någon större betydelse i de flesta sammanhang där man använder filtret för att släcka reflexer.
 
ANNONS