Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Reklam och AdBlock

Produkter
(logga in för att koppla)

tomas.agren

Aktiv medlem
Hej

Idag fick jag följande anmaning på er hemsida:

"Hej! Vi ser att du kör med AdBlock. Vi förstår att man kan ogilla annonser men det är en viktig inkomstkälla för att driva denna sajt och täcka de kostnader vi har. Om du inte vill slå av Adblock för just Fotosidan så stöd oss gärna genom att till exempel köpa ett Bronsmedlemskap."

Jag använder tillägg i min webläsare för att hindra
irriterande reklam. Det är inte en fråga om att slippa
allt som är kommersiellt, alltså ingen ideologisk fråga
för mig. Det är en fråga om att den reklam jag ogillar
är rörlig grafik som stör läsningen genom sitt
påträngande flimmer, reklamfilmer som startar
automatiskt, ljud jag inte bett om samt att en del reklam
lägger sig som stora blaffor över delar av, eller hela skärmen och
då förminskar mitt aktiva skärmutrymme.

Vore reklamen som i en papperstidning, dvs. stilla och
ljudlös, skulle den inte störa mig ett smack. Nu
sorteras (nästan) all reklam bort av bara farten. Det
gör att era annonsintäkter kanske minskar. Men det är
tack vara fartblinda reklammakare som det fenomenet
uppstått. Vore inte den reklamen ett så fullständigt
störomoment så skulle ingen skaffa exempelvis Adblock.

All respekt för behovet av intäkter. Ingen tror att allt
är gratis, men eftersom den del som ska finansiera delar
av er verksamhet bygger på moment som för mig och
väldigt många andra är oerhört störande och
övertagande, så väljer jag för min sinnesfrids skull
att blockera reklam. Skulle jag vara tvungen att genomlida
flimret skulle jag ändå välja bort att besöka er sida
helt och hållet.

Det råder någon slags enfald i annonsörernas flimrande
värld. Att pocka på uppmärksamhet till den milda grad
att det nästan skulle motsvara fysiska angrepp om det
inte vore i den digitala världen. Det vore som att möta
ICA-Stig i verkligheten som sopar till en i ansiktet med
ett djupfryst torskblock från Findus "för endast 29:90".
Ärligt talat, det skulle inte locka mig till köp...

Så, gärna reklam, men flimmerfritt, ljudfritt och stjäl
inte min skärm.



Tomas Ågren
 

PFH

Avslutat medlemskap
Ingen reklam för mig heller. Jag för min del sitter dessutom med mobilt bredband där varje MB kostar och det vill jag inte slösa på reklam.
 

Smw

Aktiv medlem
Hej

Idag fick jag följande anmaning på er hemsida:

"Hej! Vi ser att du kör med AdBlock. Vi förstår att man kan ogilla annonser men det är en viktig inkomstkälla för att driva denna sajt och täcka de kostnader vi har. Om du inte vill slå av Adblock för just Fotosidan så stöd oss gärna genom att till exempel köpa ett Bronsmedlemskap."

Jag använder tillägg i min webläsare för att hindra
irriterande reklam. Det är inte en fråga om att slippa
allt som är kommersiellt, alltså ingen ideologisk fråga
för mig. Det är en fråga om att den reklam jag ogillar
är rörlig grafik som stör läsningen genom sitt
påträngande flimmer, reklamfilmer som startar
automatiskt, ljud jag inte bett om samt att en del reklam
lägger sig som stora blaffor över delar av, eller hela skärmen och
då förminskar mitt aktiva skärmutrymme.

Vore reklamen som i en papperstidning, dvs. stilla och
ljudlös, skulle den inte störa mig ett smack. Nu
sorteras (nästan) all reklam bort av bara farten. Det
gör att era annonsintäkter kanske minskar. Men det är
tack vara fartblinda reklammakare som det fenomenet
uppstått. Vore inte den reklamen ett så fullständigt
störomoment så skulle ingen skaffa exempelvis Adblock.

All respekt för behovet av intäkter. Ingen tror att allt
är gratis, men eftersom den del som ska finansiera delar
av er verksamhet bygger på moment som för mig och
väldigt många andra är oerhört störande och
övertagande, så väljer jag för min sinnesfrids skull
att blockera reklam. Skulle jag vara tvungen att genomlida
flimret skulle jag ändå välja bort att besöka er sida
helt och hållet.

Det råder någon slags enfald i annonsörernas flimrande
värld. Att pocka på uppmärksamhet till den milda grad
att det nästan skulle motsvara fysiska angrepp om det
inte vore i den digitala världen. Det vore som att möta
ICA-Stig i verkligheten som sopar till en i ansiktet med
ett djupfryst torskblock från Findus "för endast 29:90".
Ärligt talat, det skulle inte locka mig till köp...

Så, gärna reklam, men flimmerfritt, ljudfritt och stjäl
inte min skärm.



Tomas Ågren


Hej !

Jag använder också adblock på många sidor, den kom när det
blev alldeles för många brummande bilar, ingungande apor,
hängande blinkande skyltar osv.

Men inte på fs, den är väl så ren från detta, någon rörlig annons men inte störande,
de allra flesta om intressanta saker väl relaterade till foto.
Det som kan irritera, eller mer väcka till tanke är de googleannoser som har sitt ursprung
från mitt tidigare surfande, det där med integritet, vad vet inte Goggle om oss.

Finns nån tidigare tråd som jag nu inte finner.

Jag tycker du ska avaktivera din adblock på Fs.

//MW
 

reboot81

Aktiv medlem
Jag idag har valt bort reklamen på FS. Av flera skäl, men det största är att det är oförskämt.
När jag blivit visad samma reklam för en produkt ett dussintal gånger utan att klicka på den, varför då envisas med att visa mig bilden igen?

Reklam kan vara bra, men att gång på gång respektlöst tjata "köp mig" är inte rätt väg.

Jag har säkerligen blivit exponerad för tusentals annonser online, men jag köper inte produkter och tjänster för att någon säger att jag skall köpa den. Jag tillhör gruppen som anser sig immun mot banners. Självklart påverkas jag undermedvetet, men det är väl inget något företag öppet skulle erkänna. Mina inköp bygger på behov och produktinformation.
 

Hankki

Aktiv medlem
Hej !

Jag använder också adblock på många sidor, den kom när det
blev alldeles för många brummande bilar, ingungande apor,
hängande blinkande skyltar osv.

Men inte på fs, den är väl så ren från detta, någon rörlig annons men inte störande,
de allra flesta om intressanta saker väl relaterade till foto.
Det som kan irritera, eller mer väcka till tanke är de googleannoser som har sitt ursprung
från mitt tidigare surfande, det där med integritet, vad vet inte Goggle om oss.

Finns nån tidigare tråd som jag nu inte finner.

Jag tycker du ska avaktivera din adblock på Fs.

//MW
Jo fotosidan är ganska fri från "störande" reklam. Jag har på adblock men med sådana inställningar att jag ser annonserna här till höger förutom en som ändrar, testade att stänga av.
Jag tror herr Lindh, visst heter han så, skrev i en annan tråd att adblock kan ses som ok hos betalande medlemmar.
 

PMD

Aktiv medlem
Jag kör Adblock även på Fotosidan, men blockerar bara sånt som blippar och rör på sig. Det går ju med Adblock att välja vilka annonser på en viss sida som man inte vill se.

Eftersom jag är betalande medlem så har jag inte dåligt samvete över detta. Ett bronsmedlemskap i ett år kostar ungefär som en lunch i Stockholm, så det är inte direkt dyrt.
 

Kjell Olsson

Aktiv medlem
Även jag använder Adblock, men kan inte säga att jag uppfattar FS-reklamen som speciellt störande - överväger faktiskt att göra ett undantag ;-)

Reklammakare är ett märkligt släkte, som knappast själva kan uppskatta sin reklam som vanliga konsumenter i det media de utför sina irriterande konster. Eller hoppar de av glädje vid varje reklaminslag de ser?

Det fanns en tid när jag (i Sveriges reklamfria TV-medium) faktiskt uppfattade den reklam jag såg i andra länder som uppfriskande, humoristisk och framför allt informativ. Men det var då det......

Att kalla dagens reklamstinna TV/Internetannonser för informativa eller humoristiska vore en stor överdrift - reklamskaparna tävlar i konsten att skapa den mest udda, märkliga, högljudda och irriterande reklamen.

När jag någon gång avstår från att koka kaffe, göra toabesök eller bara slår av ljudet på TVn under reklamen, har jag någon gång roat mig med att försöka räkna ut vad man gör reklam för.
Oftast finns det mycket lite som avslöjar avsikten förrän alldeles mot slutet då det kan komma ett varumärke eller en produkt . Vad räknar man med för effekter av den typen av reklam?
Är en irriterad presumtiv kund en bra kund?

Inte undra på att användningen av annonsblockerare på datorer och mobiler växer lavinartat och reklamfria streamade media utgör en önskvärd frizon.

Det är stora förändringar på gång i mediavärlden!
 

iSolen.se

Guest
Jag använder inte adblock och generellt tycker jag reklamen är ok men inte asiatiska "heta" dejtingsidor som dykt upp på sistone. Man vågar knappt öppna fotosidan på jobbet längre.
 

Hankki

Aktiv medlem
För användare av IOS enheter så finns weblock som stoppar reklamen redan vid routern och bäst av allt är att reklam inte visas på youtube när man använder webläsaren istället för appen.
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Adblock är bra.

När mitt betalande medlemskap gick ut så märkte jag att bilderna i Köp&Sälj försvann.
Det gör inte så mycket för min del. Men jag antar att en betalande medlem som annonserar betalar för att bilden ska synas. Rätta mig gärna om jag har fel.
 

reboot81

Aktiv medlem
Adblock är bra.

När mitt betalande medlemskap gick ut så märkte jag att bilderna i Köp&Sälj försvann.
Det gör inte så mycket för min del. Men jag antar att en betalande medlem som annonserar betalar för att bilden ska synas. Rätta mig gärna om jag har fel.
Nej, det är ditt filter som fångar upp bilderna i Köp o sälj som annonser.
 

Mashavet

Aktiv medlem
Instämmer helt och fullt med TS. Om reklamen vore stilla och tyst fick den existenstillstånd. Rörlig och låtande reklam är fruktansvärt störande, och jag väljer aktivt bort företag som stör mig med sån reklam (de gånger den smiter förbi adblock)
Som betalande medlem på Fotosidan tycker jag att jag borde få slippa reklamen.
 

b-krantz

Aktiv medlem
Som betalande medlem reagerade jag också på texten som dök upp om Adblock. Ett bronsmedlemskap kostar 119 kr. Jag hade med glädje betalat lite mer om det vore utan reklam.

Kanske något för Fotosidan att fundera på. Ett utökat bronsmedlemskap utan reklam på sidan för låt oss säga 150-200 kr. Guld och silver slipper väl redan reklam?
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Försvinner fotosidans annonsörers bilder med adblock?

Det är inte såna bilder adblock brukar stoppa, gissa på en bugg på fotosidan. Dessa annonser vill säkerk adblockanvändarna fortfarande se rätt.
Det ligger väl också i annonsörens intresse på Köp&Sälj att så många som möjligt kan se bilderna utan problem.
 

PFH

Avslutat medlemskap
Som betalande medlem reagerade jag också på texten som dök upp om Adblock. Ett bronsmedlemskap kostar 119 kr. Jag hade med glädje betalat lite mer om det vore utan reklam.

Kanske något för Fotosidan att fundera på. Ett utökat bronsmedlemskap utan reklam på sidan för låt oss säga 150-200 kr. Guld och silver slipper väl redan reklam?
Jag har ett silvermedlemskap, utan Adblock dyker reklamen upp även för mig.
 
ANNONS