Annons

"Bästa" surfplatta för att förhandsgranska bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

Sam DSOTM

Avslutat medlemskap
Tjenare, har fotat ett tag nu, och upptäckt en irriterande tendens: väldigt ofta så tar jag bilder som ser jättebra ut när jag förhandsgranskar dem på kamerans display (Nikon D750, för den som undrar), men där det finns mindre brister som kommer fram på en större skärm. Saker som att skärpan inte riktigt sitter där den ska, eller att ljuset kunde vara bättre. Eftersom min kamera har WiFi så funderar jag på att investera i en surfplatta och föra över bilderna dit för att kunna ta en titt på en större, men fortfarande portabel skärm. Jag fotar mest på stan (gatufoton och cityscapes), så att föra över bilderna till en laptop känns inte så praktiskt, men att kolla på en surfplatta borde vara hållbart. Min tanke är att om jag kan identifiera de här småproblemen medan jag fotar så kan jag "göra om och göra rätt" direkt - om jag inte hittar problemen för än jag kommer hem på kvällen (eller kanske kvällen efteråt) så är motivet redan borta, det är svårt att agera på förbättringsmöjligheterna jag identifierat, och jag kanske inte ens kommer ihåg exakt hur jag tänkte när jag gjorde misstaget.

Naturligtvis så vill jag ha så bra skärm som möjligt, utan att behöva betala för mycket pengar (som jag hellre lägger på objektiv). Kommer antagligen inte använda plattan till något annat än att förhandsgranska bilder, så jag behöver ingen uppkoppling - jag gissar på att jag kommer ta bilderna i både RAW och jpeg, och förhandsgranska i jpeg, så 16 gig lagringsutrymme borde räcka. Vill såklart undvika att det segar när jag zoomar in på bilder eller laddar flera stycken, men jag är långt ifrån någon hårdvaruexpert, så jag vet inte om det behövs en kraftig processor för att hantera det.

Så huvudfrågan är såklart vad som ger mig mest "bang for the buck" vad det gäller surfplatta? Och som bonusfråga, vad har folk för erfarenhet av att kunna kolla av bilderna på större skärm under arbetets gång? Leder det till att ni tagit bättre bilder och korrigerat för fel ni gjort? Eller blev det bara ett extra arbetsmoment som inte tillförde något?
 

mac60

Aktiv medlem
Tjenare, har fotat ett tag nu, och upptäckt en irriterande tendens: väldigt ofta så tar jag bilder som ser jättebra ut när jag förhandsgranskar dem på kamerans display (Nikon D750, för den som undrar), men där det finns mindre brister som


Använder själv en samung galaxy tab 3 wifi som jag är mycket nöjd med
Använder den mest för att ta med mig bilder och visa upp eller att kunna se bilderna i olika ljus på olika ställen samt då såklart att jag kollar hur nöjd jag är med dom.
I mitt fall med en kamera utan wifi så har jag någon gång kollat bilderna på plattan med hjälp av en sladd mellan kamera och platta men det är inte ofta detta sker

Tycker att plattan visar upp bilderna med rätt färger mot min skärm hemma så jag är nöjd
Vet dock inte om plattan klarar raw filer men jag fotar alltid både raw och jpeg
Funkar även att använda vissa appar så att det blir som en fjärrkontroll så att du kan ställa in det mesta på plattan och ta bilden ( med en längre sladd )
Jag är nöjd och den fungerar kanon för mig i alla fall
 

kjellepelle

Aktiv medlem
Samsung Tab S

Jag använder en surfplatta när jag är på resa. Den fyller två funktioner:
- kolla på bilder och se vad som blev bra
- som backup
När jag köpte plattan kollade jag runt en del och då var denna Samsung den som hade "bäst" skärm (hög upplösning och färger som tilltalar mig)
 

Kustbo

Aktiv medlem
Nyttjar också platta för att kolla på plats och det är jag glad för då jag ofta hittar saker i bilden som såg bra ut på kameraskärmen som jag kan göra bättre då jag ser det på den större skärmen, kör med 2 olika plattor en 7" som är smidig nog att ligga med jämnt och en 13" som jag tar med i vissa lägen med lite viktigare bilder.

Har inte WIFI i kameran men mina plattor har Micro SD kortläsare och det är vad jag har i kameran så bara ladda in kortet och kolla, första försöket med detta gjordes med en Ipad och det var katastrof så håll Dig till Android och Samsung har mycket bra skärmar så den Samsung Tab som tipsas om är ett bra val, testa bara innan köp att kameran och plattan verkligen snackar med varandra men det ska inte vara något problem.
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Jag tycker det låter lite tekniskt, det blir mycket prylar att jobba med, kanske en vanesak :)

Jag använder iPad för titta på mina bilder och få en uppfattning hur det ser ut för andra. Grejen är att tex Ipad äter mycket svärta, det blir inga gråa nyanser kvar. Ipad II kanske har blivit bättre? Lenovo gör en HD-platta för runt 2000 spänn.

Kolla på testbilden och se hur mycket du kan se av nyanserna, på min dator kan jag se 2.2.2. På iPaden går det inte att urskilja 22.22.22 :) Men det vita funkar bättre, 254.254.254 inga problem.

/Ulf
 

Bilagor

b-krantz

Aktiv medlem
Jag kör med Samsung Galaxy Tab S 10.5 Den har en 2560x1600 sAMOLED-skärm. Väldigt bra skärm måste jag säga. Kanske nästan lite väl intensiva färger.

Jag använder den även till att styra kameran med appen DslrDashboard lämpligt för både HDR & HDF. I Live View läge går det att sätta focuspunkt direkt på skärmen.

Har alltid plattan med i ryggsäcken när jag är ute.
 

David F Stop

Aktiv medlem
Samsung Galaxy Tab S

Enligt 'DisplayMate.com' har Samsung Galaxy Tab S serien den absolute bästa färgåtergivningen av alla surfplattor just nu.

-There are 10.5" and 8.4" variants, both of which have AMOLED screens with 2560x1600 display resolutions. Those screens are excellent, according to DisplayMate, which calls them the best tablet displays it has ever tested. The Galaxy Tab S fared better than not only the Kindle Fire HDX, the previous leader, but also the iPad Air.
In its standard color mode, the Galaxy Tab S reportedly delivers more accurate colors than any other tablet display. There are other modes, too, including an adaptive configuration that is said to cover 138% of the sRGB color gamut—the highest coverage DisplayMate has ever seen in a tablet or smartphone. The Galaxy Tab S also has a photo mode calibrated for the Adobe RGB gamut.

Vidare så kan du troligtvis överföra bilderna direkt från din kamera med en billig USB OTG (on the go) kabel. Det gör jag med min X-T1 och X100S.
Om du ladda ned och installerar PhotoMateR2 kan du även importera och konverterar raw filerna till jpegs eller tiffs.
 

ldn99

Aktiv medlem
Jag tycker det låter lite tekniskt, det blir mycket prylar att jobba med, kanske en vanesak :)

Jag använder iPad för titta på mina bilder och få en uppfattning hur det ser ut för andra. Grejen är att tex Ipad äter mycket svärta, det blir inga gråa nyanser kvar. Ipad II kanske har blivit bättre? Lenovo gör en HD-platta för runt 2000 spänn.

Kolla på testbilden och se hur mycket du kan se av nyanserna, på min dator kan jag se 2.2.2. På iPaden går det inte att urskilja 22.22.22 :) Men det vita funkar bättre, 254.254.254 inga problem.

/Ulf
Filen du laddat upp är i Untagged grey, så hur den ser ut på skärmen beror helt på vilket program du använder. Att döma av siffrorna så avsåg du att göra en bild i RGB. Prova att göra om bilden i sRGB, så får du en bild som alla program kan hantera rätt.
 

Saxtorp

Aktiv medlem
Jag använder den även till att styra kameran med appen DslrDashboard lämpligt för både HDR & HDF. I Live View läge går det att sätta focuspunkt direkt på skärmen.

Har alltid plattan med i ryggsäcken när jag är ute.
Använder också ovanstående program på en S2 8"
Galaxy Tab S2 har 4:3 ratio.
räcker inte det inbyggda minnet på 32gb så finns det plats för externt micro-sd.
galet bra AMOLED skärm med upplösningen 2048 x 1536

obs! väger endast 265 gr. & är endast 5,6 mm i tjocklek


http://www.samsung.com/se/consumer/mobile-devices/tablets/galaxy-tab-s/SM-T710NZKENEE?oTyp=1&oId=39
 

Sam DSOTM

Avslutat medlemskap
Tackar för input, allihop! Känns som det är dags att kolla lite Samsung-tabs. Fan, jag som lovat mig själv att aldrig mer köpa en Samsung-produkt... men vad gör man inte för fotograferingen :)
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Filen du laddat upp är i Untagged grey, så hur den ser ut på skärmen beror helt på vilket program du använder. Att döma av siffrorna så avsåg du att göra en bild i RGB. Prova att göra om bilden i sRGB, så får du en bild som alla program kan hantera rätt.
Okay, bilden är lånad, vet inte vad den är upplagd som, förutom JPG. Men du menar att spara ner den som sRGB? Provade det i LR och den tappade nyanser direkt.

Kanske någon har en korrekt sRGB med svartskala?
 

afe

Aktiv medlem
Jag ser mer på min iPad Mini Retina av gråskalan än jag gör på mina kalibrerade skärmar till datorn. :)
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Jag ser mer på min iPad Mini Retina av gråskalan än jag gör på mina kalibrerade skärmar till datorn. :)
Det är intressant, jag har hört andra som inte ser gråskalan i sina kalibrerade skärmar :) Den sista sRGB-bilden kan jag med ansträngning urskilja 12.12.12 med min iPad 10". Den första sRGB är helt svart i iPaden.
 

afe

Aktiv medlem
Det är intressant, jag har hört andra som inte ser gråskalan i sina kalibrerade skärmar :) Den sista sRGB-bilden kan jag med ansträngning urskilja 12.12.12 med min iPad 10". Den första sRGB är helt svart i iPaden.
Kalibrering är mest för att visa rätt färger - inte för att återge full gråskala. Ipad är för övrigt för det mesta väldigt bra på att just färgåtergivning (inom sRGB).
 
ANNONS