Annons

Varför finns inte dessa funktioner i en systemkamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

KenMac

Medlem
Jag saknar vissa funktioner från billigare kompaktkameror i dyrare systemkameror. Vad är anledningen till att vissa funktioner saknas i systemkameror? Kan förstå om de betraktas som trams-funktioner och att systemkameror anser för fiiiina för att ha.

Jag har nu en kompaktkamera Sony RX-100 M3 och en Nikon D5300 men är intresserad av en Nikon D750.

Exempel:
- Att autofokus följer ett öga. Det kan min kompaktkamera göra men inte systemkamera. Hade önskat att det var tvärtom eftersom systemkameran kan ge mycket kortare skärpedjup. I min systemkamera måste jag flytta autofokus-punkten till där ögat är medan kompaktkameran gör det automatiskt.
- Inbyggt ND-filter. Det har min kompaktkamera men inte systemkamera. Skulle haft större nytta av den funktionen på systemkameran.
- HDR där kameran tar tre snabba bilder med +2/0/-2 och sedan slutar ta. På systemkameran kan jag visserligen ställa +/- men inte koppla till antal bilder. Om jag trycker ner avtryckaren fortsätter den att ta bilder till jag släpper och skiter fullständigt om jag tagit mina tre bilder i HDR-serien eller inte. Det kan bli två eller lika gärna 7 bilder. Om jag vill ta 3 HDR bilder så borde ju kameran veta hur många bilder som behövs inte bara smattra på.

Dessa tre funktioner skulle jag verkligen uppskatta i en systemkamera. Framförallt att få autofokus att följa ett öga (vilket egentligen inte behövs på en liten kompaktkamera men skulle vara kanon att ha på en systemkamera med 70-200/2,8). Finns det någon teknisk begränsing? Kanske är det så att kompaktkameran egentligen inte kan följa ett öga för det finns bara ett begränsat antal AF-punkter men att man ändå inte ser någon skillnad om AF-punkten träffar kinden näsan eller ögat på en kompaktkamera så ingen ser ändå att det är trams. Om det är så att kameratillverkarna anser sig för fina för att lägga till amatör-trams så borde de väl inte lägga till sport/porträtt/natthimmel/etc som program. Det kan man ju lika enkelt sköta via A/S/M.
 

petter.oj.norman

Avslutat medlemskap
HDR eller Auto Exposure Bracketing finns i många systemkameror. Tar tre eller fem bilder i följd med olika exponering. Vissa kameror har stöd för att slå ihop dessa redan i kameran, annars får man göra det i efterbehandlingen.

Inbyggt ND-filter. Menar du att din kompakt faktisk har ett filter som den fället in framför (eller bakom) linsen. Eller menar du någon sorts elektronisk exponeringskompensation.
Ett ND filter på en systemkamera är ju faktiskt en glasbit som ska sättas framför (eller i) objektivet.
Fronten på objektiv till systemkameror brukar vara rätt stor. Var har du tänkt att nd filtret ska ta vägen i undanfällt läge?
Canon har en telezoom med inbyggd telekonverter. Man flippar en spak så får vänds ett linselement och i ett vips har man längre brännvidd att tillgå.
Blir dock dyrt om en liknande konstruktion med nd filter skulle sitta i alla objektiv. En prislapp att betala för alla, även om de inte vill ha funktionen.
Min första kamera, en Agfa Isola, hade inbyggt gulfilter som kunde fällas in framför linsen. Men den kamerans frontlins är så liten stt det faktiskt är görbart.


Så tänker jag

Petter...
 

risse

Aktiv medlem
Jag skulle tro att du får AF med ansiktsigenkänning om du använder den gröna fyrkanten på D750.

Funktionen att ta 3 bilder med olika exponering i en sekvens finns. Den kallas Gaffling eller Bracketing (Bkt)

Dessutom finns Active D-lightning. Det kanske är lite åt den ND-filterfunktion du söker.
 

Prauter

Aktiv medlem
HDR kan du få via bracketing som redan påpekats. Det kan din D5300 också.

När det gäller att få autofokus att följa ögat så är faktiskt D750 ganska bra på det. Det har ett läge som heter 3D tracking. Då väljer du en punkt du vill fokusera på (t.ex. ett öga, eller om du är längre bort en person) och sedan försöker kameran välja rätt fokuspunkt efter hur den punkten rör sig i sökaren.

Kolla DP Reviews recension på D750 så har de en film som visar hur det funkar.
 

eskil23

Aktiv medlem
D5300 har en inbyggd HDR-funktion, däremot klarar den inte gaffling, för det behöver man gå upp till D7000-serien. Ansiktsföljade AF tror jag att den har, men den fungerar förstås bara i LiveView.
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Att autofokus följer ett öga. Det kan min kompaktkamera göra men inte systemkamera. Hade önskat att det var tvärtom eftersom systemkameran kan ge mycket kortare skärpedjup. I min systemkamera måste jag flytta autofokus-punkten till där ögat är medan kompaktkameran gör det automatiskt.
Att kompaktkameran klarar det handlar delvis om att den har sensorbaserad autofokus, och ser du på spegelfria systemkameror som också använder sensorbaserad AF så finns det fokus som följer ögonen där, t.ex. i Sonys A7-kameror.

I din D5300 använder du ju normalt de separata AF-sensorerna som sitter i "golvet" i spegelboxen, de har helt enkelt inte den detaljupplösningen som krävs för att följa ögon. I gengäld är ju de snabbare än sensorbaserad fokus vilket ger andra fördelar (t.ex. en bättre förmåga att följa rörliga motiv).

- Inbyggt ND-filter. Det har min kompaktkamera men inte systemkamera. Skulle haft större nytta av den funktionen på systemkameran.
Nu kan du sätta valfritt ND-filter på dina objektiv, inte riktigt lika bekvämt förstås, men i gengäld en mer flexibel lösning.

Tänk sedan på att du har en rejält mycket större bildcirkel i en kamera som din D5300, skall du då ha ett gråfilter i kamerakroppen måste det filtret ha en yta som motsvarar sensorytan och att fälla in och ut ett så stort filter är inte trivialt med tanke på hur trångt det är i ett kamerahus.

HDR där kameran tar tre snabba bilder med +2/0/-2 och sedan slutar ta. På systemkameran kan jag visserligen ställa +/- men inte koppla till antal bilder. Om jag trycker ner avtryckaren fortsätter den att ta bilder till jag släpper och skiter fullständigt om jag tagit mina tre bilder i HDR-serien eller inte. Det kan bli två eller lika gärna 7 bilder. Om jag vill ta 3 HDR bilder så borde ju kameran veta hur många bilder som behövs inte bara smattra på.
Som flera redan påpekat så har du en gafflingsfunktion i kameran (tro mig, jag har då och då lyckats aktivera den av misstag och blir lika irriterad varje gång :)

På sikt kommer troligen teknik för att ta ett par exponeringar i så snabb följd att man även kan fånga hyfsat rörliga motiv och lägga samman till en slutlig bild. Men inte ens kompaktkamerorna med sina pyttesensorer är riktigt där ännu och att få så snabb utläsning ur större sensorer kommer att ta ännu längre tid.
 

KenMac

Medlem
Jag skulle tro att du får AF med ansiktsigenkänning om du använder den gröna fyrkanten på D750.

Funktionen att ta 3 bilder med olika exponering i en sekvens finns. Den kallas Gaffling eller Bracketing (Bkt)

Dessutom finns Active D-lightning. Det kanske är lite åt den ND-filterfunktion du söker.
HDR:
Jag måste korrigera mig själv. Min gamla Nikon D5100 kunde också köra HDR via BKT/Gaffling men slutade inte ta bilder när den var klar (tex förstod inte att den bara skulle ta tre bilder) men min D5300 kan faktiskt göra det ser jag nu när jag undersöker detta närmare. Om jag ställer in min kamera på BKT +/-2 och ställer kameran på 2 sekunders fördröjning (för att slippa skakningar) så tar kameran 3 bilder på en knapptryckning och sen slutar, vilket jag orättfärdigt anklagade den för att inte göra (blandade alltså ihop D5100 med D5300).

ND-filter
Active D-lighting fungerar inte om man kör Raw/DNG och ger inte den effekt jag är ute efter. Tänkte snarare som en omvänd ISO. Kamerorna kan ju bygga högre och högre ISO så man kan få 10 000 ISO, då borde ju kamerorna också kunna bygga neråt. Dvs om iso 100 är normal så vore det ju önskvärt att man kunde gå ner till 25 ISO eller varför inte 2 ISO så man kunde få en bild med lång slutartid för att få vissa effekter även under ljusa förhållanden.

Ansiktsigenkänning:
Ansiktsigenkänning är inte intressant. Om jag fotar porträtt med mitt 70-200/2,8 så är skärpedjupet på några millimeter och då gäller det att hitta ögat närmast kameran och inte näsan eller kinden. Verkar dock som att D750 även klarar att hitta ett öga (även om filmen i dpreview indikerar att den ofta missar målet).
 

KenMac

Medlem
HDR kan du få via bracketing som redan påpekats. Det kan din D5300 också.

När det gäller att få autofokus att följa ögat så är faktiskt D750 ganska bra på det. Det har ett läge som heter 3D tracking. Då väljer du en punkt du vill fokusera på (t.ex. ett öga, eller om du är längre bort en person) och sedan försöker kameran välja rätt fokuspunkt efter hur den punkten rör sig i sökaren.

Kolla DP Reviews recension på D750 så har de en film som visar hur det funkar.

Tack för tipset om dpreview! Hade inte sett den funktionen. Ytterligare ett bra argument att ta klivet upp och satsa på en D750. Har varit sugen på en fullformatare länge. HDR lär den ju klara (det klarar ju även min gamla även om jag tycker den är omständig).

Då var det bara ND filtret kvar och ska jag rangordna mina önskemål så är att följa ögonen viktigast och ND filtret minst viktigt. Har du (eller någon) en D750 och erfarenhet om hur bra den kan följa ett öga? Filmen på dpreview visade ju att den inte var helt klockren på att följa ögat.
 

KenMac

Medlem
Inbyggt ND-filter. Menar du att din kompakt faktisk har ett filter som den fället in framför (eller bakom) linsen. Eller menar du någon sorts elektronisk exponeringskompensation.
Ett ND filter på en systemkamera är ju faktiskt en glasbit som ska sättas framför (eller i) objektivet.
Fronten på objektiv till systemkameror brukar vara rätt stor. Var har du tänkt att nd filtret ska ta vägen i undanfällt läge?
Jag vet faktiskt inte hur ND filtret i Sony RX-100 III fungerar, bara att det finns.
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Jag vet faktiskt inte hur ND filtret i Sony RX-100 III fungerar, bara att det finns.
Jag tror de flesta bygger in ND-filtren i objektiven, ungefär så som Fuji gör:
http://www.finepix-x100.com/in/story/lens-2

Fördelen med att ha det i objektivet är att det kan vara mycket mindre än om du sätter det framför eller bakom objektivet.

Att ha ND-filter i objektiven på systemkameror är på intet sätt omöjligt (finns säkert redan) men det skulle bli som med centralslutare - mycket dyrare objektiv.
 

djungel

Aktiv medlem
MinD5100 hade inte. En av de saker som jag uppskattade med med bytet till D7100.
Det verkar underligt att just din D5100 inte hade gaffling. Fanns det inte ens i menyerna? Jag har kvar min D5100 och den har bracketing men jag använde inte detta innan jag bytte till D7100 av andra anledningar
 

A.Dent

Aktiv medlem
D5300 har en inbyggd HDR-funktion, däremot klarar den inte gaffling, för det behöver man gå upp till D7000-serien. Ansiktsföljade AF tror jag att den har, men den fungerar förstås bara i LiveView.
Den har gaffling men inte så stor variation. ±2 (3 frames at 1/3 EV, 1/2 EV steps)
http://www.dpreview.com/reviews/nikon-d5300/2

Däremot kan man ju faktiskt "framkalla" plus och minusbilderna till större variation om man vill.

Även D5100 har gaffling enligt DPreview, troligen samma som ovan. http://www.dpreview.com/reviews/nikond5100/2
 

eskil23

Aktiv medlem
Det verkar underligt att just din D5100 inte hade gaffling. Fanns det inte ens i menyerna?
Det är möjligt att jag minns fel. Är det D3000-serien som inte kan gaffla?

D5100 hade i alla fall ett HDR-läge (vilket var skälet till att jag valde den och inte Canon EOS 550D) men det var i stort sett oanvändbart. På nyare kameror är det betydligt bättre.
 

Prauter

Aktiv medlem
Tack för tipset om dpreview! Hade inte sett den funktionen. Ytterligare ett bra argument att ta klivet upp och satsa på en D750. Har varit sugen på en fullformatare länge. HDR lär den ju klara (det klarar ju även min gamla även om jag tycker den är omständig).

Då var det bara ND filtret kvar och ska jag rangordna mina önskemål så är att följa ögonen viktigast och ND filtret minst viktigt. Har du (eller någon) en D750 och erfarenhet om hur bra den kan följa ett öga? Filmen på dpreview visade ju att den inte var helt klockren på att följa ögat.

Det kan ju också tilläggas att den ju inte hittar ögat automatiskt, utan man måste ju faktiskt sätta centerpunkten där först. Men det är rätt smart för undvika fokusfel vid "focus-recompose".
 
ANNONS