Annons

Skärpa upp vid export - eller ej.

Produkter
(logga in för att koppla)

Jacobssons

Aktiv medlem
Jag har fått i uppdrag att ta en hel del bilder som ska användas både för visning på en informations-tv, i tryck och på webben. Känner att jag inte har full kunskap på området och känner att jag måste fråga er. När jag själv gör bilder för olika ändamål: webben eller utskrift, så gör jag unika inställningar vid export, beroende på vad jag ska använda bilderna till.

I detta fallet så är det många bilder som ska laddas upp och jag föredrar därför att göra en och samma grundinställning för dessa bilder i fråga om skärpningen. Något annat hinns inte.

Förutom att skärpa bilderna lite lätt i LR, så kommer jag till denna fråga om att skärpa dem ytterligare, och hur lämpligt det är. Jag exporterar bilderna i originalbildens upplösning (i de fall jag inte beskurit den). I mitt fall är det 16 megapixlar. Sen får informatören på plats göra vad hen vill med dessa, sätta bilderna i sina sammanhang.

Finns det några riktlinjer att gå på? Ska jag inte alls skärpa upp vid exporten, eller ska jag göra en lättare uppskärpning?

Tack på förhand.
 

alfin

Aktiv medlem
Du ska grundskärpa bilderna så de blir skarpa. Varför du skulle skärpa dem "lite lätt" bara begriper jag inte. Däremot bör du inte lägga på någon ytterligare slutskärpa om de ska användas till så olika saker som TV, tryck och webben. Sedan får du hoppas på att den du levererar bilderna till vet vad som ska göras med bilderna beroende på hur de ska visas.
 

AFJ

Aktiv medlem
Jag instämmer med alfin, alla bilderna måste grundskärpas i LR och det arbetet blir väl oftast individuellt per bild. Om du har många bilder som är liknande kan du kanske komma undan med att använda några olika presets.

Output-skärpan vid export är enkel att hantera i Lightroom. Det är väl bara att göra en export "batch" för respektive syfte och lägga på den skärpa som behövs där. Alternativt överlåter du detta till mottagaren och skicka bilderna i full upplösning utan slutskärpa.

Det är för just sådana här saker som jag tycker Lightroom är suveränt enkelt att jobba med. Du kommer kanske inte få den absoluta skärpan som du kan få om du jobbar helt individuellt i PS men för syftet (webb, TV-bildspel) så bör det vara fullt tillräckligt.
 

bentelkalb

Aktiv medlem
Är det rawbilder eller jpeg?
För det finns ju ingen anledning att skärpa en jpeg som redan ä skärpt.
Finns ingen anledning att göra något utöver vad du normalt skulle göra.

Om de inte innan kan säga vad de ska ha det till alltså, man kan ju skärpa olika beroende på vilket medium som ska användas och vilken typ av printer etc.
 
Senast ändrad:

Jacobssons

Aktiv medlem
Tror att jag har varit lite luddig.

Jag grundskärper bilderna i LR. Skrev så det lät som att jag knappt rörde skärpan. Klantigt.

Bilderna är i råformat.
 

johanibraaten

Aktiv medlem
Jag har fått i uppdrag att ta en hel del bilder som ska användas både för visning på en informations-tv, i tryck och på webben.
Moderskeppets Anders Jensen och David Brohede har gjort en bra kurs om just detta, och deras slutsats är att om man skall leverera bilder för olika ändamål och inte riktigt vet hur de kommer att användas så är det bästa att exportera bilderna från Lightroom med slutskärpa för skärm (medium). Då får bilderna en liten slutskärpning som är bra, men risken för överskärpning är liten.
 

AFJ

Aktiv medlem
Tror att jag har varit lite luddig.

Jag grundskärper bilderna i LR. Skrev så det lät som att jag knappt rörde skärpan. Klantigt.

Bilderna är i råformat.
Men då är väl problemet lätt att lösa?

Kolla med kunden vad det behöver för storlek för:

- Webb
- TV-visning
- Tryck

Och sedan gör du tre exporter där du ställer in de önskade storlekarna och väljer den skärpa som du vill ha och vips har kunden ett användbart material.

När det gäller TV-visning tror jag inte skärpa kommer vara det stora problemet, snarare färgerna. Min lilla erfarenhet från TV-apparater är att när man kör bildspel på dem så kan färgerna bli en rejäl överraskning!
 
ANNONS