Annons

Räkna avstånd till rådjuret

Produkter
(logga in för att koppla)

zosma

Aktiv medlem
Vet inte vart jag skulle lägga den här tråden.
Men undrar hur kan man ungefär räkna avståndet till rådjuret jag tog bilden. Bilden är inte särskild bra, eftersom avståndet var långt. Jag tog bilden med Nikon DX kamera, Rådjuret är vuxen, vet ju inte exakt hur lång den är. Men mäter jag ungefär på lightroom, så har jag bildbredden 9 cm, och rådjuret är 1 cm, alltså ca 11%.
Objektivet var Tamron 150-600 mm, vid 600 mm.
 

cango

Avslutat medlemskap
Vet inte vart jag skulle lägga den här tråden.
Men undrar hur kan man ungefär räkna avståndet till rådjuret jag tog bilden. Bilden är inte särskild bra, eftersom avståndet var långt. Jag tog bilden med Nikon DX kamera, Rådjuret är vuxen, vet ju inte exakt hur lång den är. Men mäter jag ungefär på lightroom, så har jag bildbredden 9 cm, och rådjuret är 1 cm, alltså ca 11%.
Objektivet var Tamron 150-600 mm, vid 600 mm.
vet du var du var, och var rådjuret var? kolla eniro kartor annars, och mät där. Men du kanske var ute efter nån sort av formel för att kunna räkna ut sånt via måtten på bilden.
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Rådjursavståndet

Under förutsättning att objektet, som i det här fallet, befinner sig någorlunda långt bort, blir det en mycket enkel formel:

HTML:
     r * f
a = -------
    b * 11%
a = objektavstånd
r = rådjurslängd
f = objektivbrännvidd
b = sensorbredd (ca 23,5 mm för APS-C sensor)

Som du ser innehåller denna formel två obekanta. Du måste veta rådjurets storlek, annars kan du inte räkna ut avståndet.
Rådjuret är ett väldigt litet hjortdjur. Skulle säga att kroppslängden (vuxen) är bara runt 75 cm.

Med den förutsättningen blir avståndet approximativt 175 m.
.
 

zosma

Aktiv medlem
Tack. Ja, det är lite svårt att veta exakt storlek på rådjuret, och den står kanske inte helt rakt i bilden heller. Men ville väl mest uppskatta avståndet. Det är så svårt att avgöra med bara ögonmått. Stod på ett fågeltorn (Munkagårdsfloen) nära Morup, Falkenberg.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Annars talar väl ett program typ lightroom om fokuseringsavstånd? Om nu fokus satt på djuret.
 

AFJ

Aktiv medlem
Annars talar väl ett program typ lightroom om fokuseringsavstånd? Om nu fokus satt på djuret.
Jag vet att Lightroom tidigare hade den informationen men nu kan jag inte längre se den. Har jag blivit blind? Eller var det så att den informationen är så pass osäker att Adobe valde att plocka bort den i någon uppgradering? Minnet sviker...
 

Urban Domeij

Avslutat medlemskap
Det är ju inte Lightroom eller annat program med funktionen att läsa metadata som avgör avståndet, utan det handlar mer om att metadata ska finnas och vara tillförlitliga.

Jag misstänker att en uppskattning med ledning av storleken i bild är mer tillförlitlig än metadata, bland annat för att fokusläget för ett stort avstånd kan variera rätt mycket beroende på temperaturen.

Och alla kombinationer av objektiv och kamera levererar inte metadata för avståndet.
 
ANNONS