Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Program för att skapa filmsnutt från panorering i stillbild

Produkter
(logga in för att koppla)

cls

Aktiv medlem
Hej, jag skulle vilja skapa filmsekvenser från zoomning/panorering i ganska stora (c:a 100-200 Mpix) panoramabilder (s.k. Ken Burns-effekt). Jag har vid något tidigare tillfälle gjort det i Adobe Premiere, men det har jag inte tillgång till längre (och det är nog ganska mycket overkill för denna specifika tillämpning). Jag testade att ladda hem Windows Movie maker, men där kan man tydligen inte styra hur panoreringen görs – jag vill manuellt kunna kontrollera zoomning och panorering. Är det nån som har förslag på bra program just för att skapa filmfiler från panorering i stillbild? Jag har nog inte lust att bränna för mycket pengar på detta, men det behöver inte vara freeware heller – kan jag komma undan med några hundralappar så vore det bra.

Jag skulle vilja styra ungefär såhär:
- Markera ett antal delar (keyframes) i panoramat med samma bredd-/höjdförhållande.
- Jag vill att programmet automatiskt ska panorera och/eller zooma med en hastighet som jag väljer genom att ange önskad tid för övergångar mellan dessa ”keyframes”.
- Det hela vill jag kunna exportera i något vanligt videoformat.
 

cls

Aktiv medlem
Tack för tipsen!

Jag har Adobes fotoprenumeration med LR & PS, och jag hade redan konstaterat att det inte funkar med LRs variant eftersom man inte har nån kontroll över panoreringen där. Men jag visste inte att det gick att få till en tidslinje i PS där man verkar kunna styra panoreringen snyggt med lämpliga keyframes. (Jag använder väl normalt en mycket liten del av allt vad PS kan göra - den här funktionaliteten hade jag aldrig stött på innan.)

Tills vidare försöker jag bli kompis med tidslinjen i PS - jag tror att det kommer att vara tillräckligt för mig.
 
ANNONS