Annons

Upphovsrättslig exportering?

Produkter
(logga in för att koppla)

thofotomas

Avslutat medlemskap
Hej

Jag har bestämt mig för att dela med mig av mina bilder på Flickr. Innan jag börjar skulle jag vilja be om råd. Min fundering är om det finns något särskilt jag bör tänka på när jag exporterar bilderna från Lightroom för att minimera eventuellt upphovsrättsligt strul, om det nu är någon idé överhuvudtaget. Jag vägrar använda vattenstämplar. Bör man exportera bilderna med bara copyright eller med alla rättigheter reserverade? Som ni förstår är jag lite ny på det här...

Tack på förhand.
 

MisterMustard

Aktiv medlem
Hej

Jag har bestämt mig för att dela med mig av mina bilder på Flickr. Innan jag börjar skulle jag vilja be om råd. Min fundering är om det finns något särskilt jag bör tänka på när jag exporterar bilderna från Lightroom för att minimera eventuellt upphovsrättsligt strul, om det nu är någon idé överhuvudtaget. Jag vägrar använda vattenstämplar. Bör man exportera bilderna med bara copyright eller med alla rättigheter reserverade? Som ni förstår är jag lite ny på det här...

Tack på förhand.
Om du absolut inte villa att någon ska kunna ta dina bilder bör du inte lägga ut dom på nätet alls.

Vad gäller Flickr kan du välja status på bilderna när du laddar upp dom, från fullt skyddade till public domain. Själv lägger jag ut mina så att dom fritt kan användas i ickekommersiellt syfte om det står att jag fotat. Inte för att jag tror att det spelar någon roll ifall någon snor dom, men jag är å andra sidan inte så duktig och bryr mig inte speciellt mycket heller.

En finurlig sak är dock att det inte enkelt går att spara ner bilden från Flickr om du lägger upp den dom helt skyddad, till skillnad från fria bilder som går att ladda ner i originalupplösning.

//Joakim
 
ANNONS