Annons

Max 20k (helst 15): hus, glugg(ar), blixt, enben

Produkter
(logga in för att koppla)

niklassthlm

Aktiv medlem
Hej på er, nu är det dax igen. Jag har läänge varit utan kamera, alldeles för länge, nästan så länge så att digitalt är helt nytt, inte riktigt, men nästan. Jag plåtade en del förut, då med uteslutande Nikon, de senaste analoga husen jag ägde var F100 o F5. Har haft ngra digitala hus därefter men kom aldrig riktigt igång med plåtningen igen.

Det jag tror mig vilja ha nu är en spegelfri modell för lite det som tog luften ur mig tidigare är att det var så himla svårt att få med sig allt man ville och planen nu är..ja, att slippa det problemet....men

De hus jag kikar på är tex Panasonic Lumix GX8 o Olympus PEN-F

Det jag tycker om att fotografera är väl lite vad som, jag gillar att ha med mig kamera på resorna (reser massor) annars natur o lite street.

När det gäller objektiv så förstår jag redan att jag inte kommer få allt utan får nog nöja mig med normal o vidvinkel

Begagnat? Ja, kanske.

Gärna tips tack :)

/Niklas
 

Dubbelolle

Aktiv medlem
Max 20K

Pen F + Olympus 12-40/2,8 , och Panasonic 35-100/2,8. Det är svaret, med kameran följer en riktigt kompetent liten blixt, objektiven kan knappast bli bättre, hela kitet - toppklass. LO
 

horvendile

Aktiv medlem
Pen F + Olympus 12-40/2,8 , och Panasonic 35-100/2,8. Det är svaret, med kameran följer en riktigt kompetent liten blixt, objektiven kan knappast bli bättre, hela kitet - toppklass. LO
Pen F: ca 12500 kr
Olympus 12-40: 8000 kr
Panasonic 35-100: 10000 kr

Summa, utan extrabatterier, utan blixt, utan stativ: ca 30 kkr. Långt över budget. Begränsad begagnatmarknad.
Jag tror vi behöver leta lite till.

...nu vore det förstås konstruktivt om jag kom med någon eget förslag, men jag behöver gå och lägga mig! :)
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Jag svarar ur stillbildsperspektiv, inte video.

Pen F är trumfen av stil över funktion om jag får vara hård. Den erbjuder rent funtionsmässigt inget över de billigare OMD husen (EM1/EM5 II / EM10 II) och saknar då den motivföljande autofokusen hos EM1. Skillnaden i prestanda och upplösning mellan dess 20mp sensor och de andras 16mp sensorer är ringa. PenF fungerar bra men man köper den för att den är snygg.

Hos Panasonic har det skett en förbättring av ffa JPEGprestanda hos GX8 jf med dess föregångare (Olympus låg före här så det fanns så att säga "mindre att göra") förbättringarna här är en bättre slutare med mindre skakningar samt bildstab i huset (som Olympus haft länge) som dock kan kombineras med det i objektivet - förr var det bara i objektivet hos Pana och då dessa objektiv sattes på Oly var det antingen eller.

Jag tolkar det som att du estetiskt dras till mätsökarutseendet. Kan du dock bortse från det och maxa prestanda per krona är Oly EM1 kompetent och nu relativt billig - 7000kr ny med batterigrepp. Då finns en hel del pengar till optik. Vill man ha zoomar i övre klassen kan man titta på Oly 12-40/2,8 och 40-150/2,8 och tillsammans om man köper 40-150 beg hamnar man under 20000kr men det finns mycket att välja på.

Tycker man om mätsökarstuket glöm inte bort Fuji. XE2 är billig nu och det är samma som XE2s om man uppgraderar mjukvaran. Till detta 18-50/2,8-4 och 55-200/3,5-4,8 tror jag bländartalet var. Detta kan man köpa beg för under 10000kr eller t o m nytt hus med normalzoom och beg telezoom är inte mycket över det. Eftersom sensorn är större motsv deras blöndaröppningar ungefär Olympusens. Det finns många fasta gluggar till också.
 

niklassthlm

Aktiv medlem
Hej, ja, det stämmer nog, jag tycker de är riktigt läckra, men läckraste huset någonsin måste nog vara Nikon F-3, sitter o håller i det ibland bara för att.

Det är svårt att välja bort det vackra för det mindre vackra när vinsten är låg men jag behöver helt klart ett hus som levererar annars lär jag tröttna.
Har inte kikat alls på de hus du rekommenderade, ska göra det, helt klart.

Just Pen F + Olympus 12-40/2,8 kombon har jag kikat på, galet läckert om inget annat, frågan är om jag inte tycker huset är ngt litet för mig ändå, kan vara så att jag blir bländad...inte lätt det här inte
 

SallyIV

Aktiv medlem
...Det är litet beroende på objektivbehov vad man kan rekommendera.

Men, gillar du F3 så är Fuji XT-1 inte direkt långt ifrån och det är ett synnerligen utmärkt alternativ. Kameran har slutat tillverkas, men kan fås ännu och med t ex 18-55 kitzoom (den får mycket goda kommentarer) klarar du dig prismässigt. Sätter du på Fujinon 27/2,8 så har du en kamera som lätt ryms i en hyfsat stor jackficka.
Ett alternativ till Fujis 35/1,4 är ett manuellt; jag köpte ett Zonlai 35/1,8 och efter litet prov så ser jag att det bildmässigt är inte direkt efter Fuji's topp 35/1,4. Zonlai hittar du på eBay för en 120:- USD... och det är litet. Prisskillnaden är ju avsevärd...
Manuellt, men med Fuji's utmärkts focus Peaking är det lätt att hantera skärpan.


XE-2 som nämns är i princip (med FW 4.0) en 95%-ig XT-1 i ett annat format och pris. Nästan litet enklare att hantera, jag har svårt att utse en vinnare.

XT-1 behöver helst ett extragrepp för att få bra handtag, det stjäls av Fuji för en 900:-...

Vet inte pris eller lansering, men Olympus EM1 II är nog ett mycket bra alternativ.

Sök på XT-1 på Fotosidan och sök i dessa siter så får du mer info att smälta:

http://cameralabs.com/
camerasize.com/compact/


-J!
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Skall man ffa ha Olympus är deras priser synnerligen lägre i UK då GBP nu är låg efter Brexit. Av någon anledning är just Olympus extra billigt där. Man kan få Oly EM1 plus proobjektiven 12-40 och 40-150 båda med f/2,8 för 2000GBP eller runt 22000SEK. det kan förekomma att man får betala momsmellanskillnaden (tror det är 17% vs 25%) men det är ändå en god affär. Kolla pricespyUK.
 

RWE

Medlem
Om du funderar på GX8 så finns den för 6999:- just nu, 5500:- billigare än Pen-F, kan få mycket objektiv för de pengarna.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3265596

Kolla in den här jämförelsen https://www.youtube.com/watch?v=49nC9VW3bAQ Båda två bra kameror, men när priset skiljer så mycket så är det för mig ett lätt val, har själv GX8, Pen-F är väldigt snygg, men inte värd pengarna enligt mig, bara min åsikt dock. Lycka till med köpet oavsett!
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Om du funderar på GX8 så finns den för 6999:- just nu, 5500:- billigare än Pen-F, kan få mycket objektiv för de pengarna.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3265596

Kolla in den här jämförelsen https://www.youtube.com/watch?v=49nC9VW3bAQ Båda två bra kameror, men när priset skiljer så mycket så är det för mig ett lätt val, har själv GX8, Pen-F är väldigt snygg, men inte värd pengarna enligt mig, bara min åsikt dock. Lycka till med köpet oavsett!
Jag instämmer i att GX8 inte bara är billigare, men verkar d u vara en bättre kamera än PenF rent funktionsmässigt. Därmed ett bättre köp. Nu tycker jag i o f s bäst om EM1....

Tipset om Fuji XT1 är också bra. Närmre utseendet än en gammal analog spegelreflex är svårt att hitta.
 

niklassthlm

Aktiv medlem
5500:-? Var hittade du den for det priset? Duktigt bra pris!


Om du funderar på GX8 så finns den för 6999:- just nu, 5500:- billigare än Pen-F, kan få mycket objektiv för de pengarna.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3265596

Kolla in den här jämförelsen https://www.youtube.com/watch?v=49nC9VW3bAQ Båda två bra kameror, men när priset skiljer så mycket så är det för mig ett lätt val, har själv GX8, Pen-F är väldigt snygg, men inte värd pengarna enligt mig, bara min åsikt dock. Lycka till med köpet oavsett!
 

ErlandH

Aktiv medlem
Jag har inte så stor erfarenhet av andra spegellösa system, men är mycket förtjust i min Fuji X-T10. Mindre, lättare o billigare än X-T1. Favoritobjektivet är 23/1,4 - det känns som att gå omkring med min gamla Nikon FE och 35/2.

Nu finns dessutom ett mindre o billigare 23/2.
 

martinot

Aktiv medlem
Jag har inte så stor erfarenhet av andra spegellösa system, men är mycket förtjust i min Fuji X-T10. Mindre, lättare o billigare än X-T1. Favoritobjektivet är 23/1,4 - det känns som att gå omkring med min gamla Nikon FE och 35/2.

Nu finns dessutom ett mindre o billigare 23/2.
Håller med. Behöver man inte vädertätning så är X-T10 ett fantastiskt prisvärt och trevligt förslag.

Dessutom gillar jag att den, till skillnad ifrån X-T1/2, har inbyggd blixt (bra som upplättninsblixt eller fjärr för art trigga slavar).
 

niklassthlm

Aktiv medlem
Väderskyddat hus vill jag nog ha, det lutar åt GX8 nu, helt klart, även om de andra alternativen är intressanta.

Lumix G X Vario 12-35/2,8, vad känner ni för denna glugg? Funderar på om jag kan nöja mig med "endast" denna....
 

horvendile

Aktiv medlem
Det är mycket zoomar i den här tråden. Har du bestämt dig för att det är zoomar du ska ha?
Man kan ju annars tänka sig att sikta på ett startkit med motsvarande 35 och 85 mm i ljusstarka fasta objektiv. Till exempel.
 

niklassthlm

Aktiv medlem
jag hade initialt faktist ej tänkt mig en zoom utan istället en normal o en vidvinkel, kanske en porträtt med bra närgräns oxå. Många fördelar med båda.. gärna tips
 

niklassthlm

Aktiv medlem
kanske:

Lumix G Macro 30/2,8 ASPH MEGA O.I.S
Lumix G 20/1,7 II ASPH pancake
och
Lumix G X Vario PZ 14-42/3,5-5,6, lr en vidvinkel ist, Leica Summilux DG 15/1,7 ASPH
 

martinot

Aktiv medlem
Väderskyddat hus vill jag nog ha, det lutar åt GX8 nu, helt klart, även om de andra alternativen är intressanta.

Lumix G X Vario 12-35/2,8, vad känner ni för denna glugg? Funderar på om jag kan nöja mig med "endast" denna....
Om du skall ha väderskyddat så är GX8 ett trevligt hus, och även både X-T1 och X-T2 likaså.

Har inte testat 12-35:an, och har för mig att det inte är väderskyddat (men kan minnas fel där).
 
ANNONS