Annons

pappersframkallning för film

Produkter
(logga in för att koppla)

hle

Ny medlem
Hej,
jag har råkat köpa pappersframkallning istället för filmframkallning men undrar om det går att få till det på något sätt i alla fall? & hur man i så fall skall få tillväga?

Det är för svartvit neutol framkallning.
 

Smw

Aktiv medlem
Hej,
jag har råkat köpa pappersframkallning istället för filmframkallning men undrar om det går att få till det på något sätt i alla fall? & hur man i så fall skall få tillväga?

Det är för svartvit neutol framkallning.
Hej !

Går och går, vill du ha bra resultat bör du använda en filmframkallare.

//MW
 

hle

Ny medlem
Kvaliteten är inte supervikt, bilderna i sig är nog rätt kassa då jag håller på att experimentera med blixt utan ljusmätare. & jag har 10 rullar Astrum 400 som jag kommit över billigt. Men det vore härligt med lite riktlinjer då jag inte riktigt vet skillnaden. Har googlat runt lite men ingen verkar helt säker.

Sen jag har inga planer på att framkalla papper så det vore härligt att använd upp den.
Till nästa gång får jag ju se till att köpa rätt grejer men hinner inte få det fraktat just nu.
 

henpe

Aktiv medlem
Generellt är pappersframkallare mycket mer aktiva jämfört med filmframkallare; om du framkallar film i pappersframkallare bör du späda ut framkallaren. Du kan nog räkna med att få hög kontrast. Jag tänker att det blir svårt att utvärdera vad som beror på blixtfotograferingen och vad som beror på framkallaren...
 

markbe

Avslutat medlemskap
Det finns/fanns en del framkallare som marknadsfördes som universalframkallare, bland annat Kodak Dektol har jag för mig (utan att kolla upp det). Rent teknisk fungerar de ju på ungefär samma sätt men är optimerade för olika resultat.

Alltså går det men såvida inte tillverkaren rekommenderar något eller om någon annan provat förut och delat med sig av erfarenheterna så kan det vara svårt att klura ut lämplig koncentration och tid. Sen är det ju inte helt säkert att resultatet blir så vackert även om man lyckas luska ut det.

Jag skulle nog rekommendera att du kokar ihop lite Caffenol iställe förutsatt att du kan få tag på ingredienserna snabbt nog (i princip tillgång till livsmedelsbutik och färghandel).

[TIllägg] Caffenol är en framkallare lämplig att själv blanda till hemma där grundingredienserna är snabbkaffe, hushålls-/målarsoda, askorbinsyra (c-vitamin) och salt, typ. Se: http://caffenol-cookbook.com/
 
ANNONS