Annons

Köpråd till film

Produkter
(logga in för att koppla)

FelixM

Ny medlem
Hej,
jag är intresserad av film och vill uppgradera mig till en kamera som man kan använda till framtida jobb.
Har just nu nikon d5300 men är inte helt nöjd med dess film funktion
det jag är ute efter är en bra systemkamera till film som är bra i mörker.
4k är ett plus men inte ett måste.
Det behöver inte heller vara nikon heller.

Någon med bra kunskap som vet vad jag borde satsa på? :)
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Af?

Vill du ha följande AF och ska det vara en systemkamera med stor eller halvstor sensor (fullframe eller aps-c) eller ska du köra manuellt med fokus? Det är ju vattendelare om du inte vill ha en massa onödiga svar.Mitt svarinnan du svarat är en beggad 70D som har väldigt bra följande AF vid filmning och pekskärm dock inte 4K. Kostnad ca 4 lax utan objektiv. Ska du ha en kamera som är VÄLDIGT bra i mörker så går den bort ifall du inte köper väldigt ljusstarka objektiv till den. Annars är det väl Canon 6D MKII eller någon Sony fullformatare som gäller (Vet dock inte hur AF vid filmning i dunkla förhållande står sig mot de nämnda). Tyvärr går alla Nikonkameror bort eftersom de inte har någon användbar AF-funktion vid filmning (om du nu ville ha det).
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Mitt råd utan tvekan, köp en videokamera!
Desto större sensor, desto ljuskänsligare.
HD är betydligt billigare än 4K.
 

FelixM

Ny medlem
Svar på AF

Vill du ha följande AF och ska det vara en systemkamera med stor eller halvstor sensor (fullframe eller aps-c) eller ska du köra manuellt med fokus? Det är ju vattendelare om du inte vill ha en massa onödiga svar.Mitt svarinnan du svarat är en beggad 70D som har väldigt bra följande AF vid filmning och pekskärm dock inte 4K. Kostnad ca 4 lax utan objektiv. Ska du ha en kamera som är VÄLDIGT bra i mörker så går den bort ifall du inte köper väldigt ljusstarka objektiv till den. Annars är det väl Canon 6D MKII eller någon Sony fullformatare som gäller (Vet dock inte hur AF vid filmning i dunkla förhållande står sig mot de nämnda). Tyvärr går alla Nikonkameror bort eftersom de inte har någon användbar AF-funktion vid filmning (om du nu ville ha det).
Ja AF är något jag gärna vill ha,
 

PMD

Aktiv medlem
Finns det videokameror med stora sensorer (t.ex. APS-C eller super-35) som inte är svindyra?
 

fredlund88

Aktiv medlem
Sony a7sii har ju fin bildkvalité men af verkar vara lite seg i den.
annars är det väl en riktigt videokamera.

4K

Panasonic HC-VX980
Panasonic HC-VXF990

Fullhd

Sony HDR-CX900E
Canon G40
 

pemrby

Aktiv medlem
Får man "sälja" i tråden? Har en Canon XA10 att sälja, googla på den och hör av dig vid intresse :)
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Får man "sälja" i tråden? Har en Canon XA10 att sälja, googla på den och hör av dig vid intresse :)
Nej egentligen inte...
Men Man kan nämna modellerna.
Kommer jag ihåg rätt så är alla XA bra kameror.
Jag kommer inte ihåg vad som skiljer dem åt, var så länge sedan jag tittade.
 

pemrby

Aktiv medlem
Nej egentligen inte...
Men Man kan nämna modellerna.
Kommer jag ihåg rätt så är alla XA bra kameror.
Jag kommer inte ihåg vad som skiljer dem åt, var så länge sedan jag tittade.
Ooops, man lär sig :). Nåväl - sensorer har såklart blivit bättre på den nyare men den nyare har inte inbyggd minne (64GB). Det är väl de stora skillnaderna om jag minns rätt.

Annars, som svar till trådskrivaren så uppfattar jag det som (jag har kört båda) att DSLR ger snyggt kort skärpedjup pga den ännu större sensorn och också bättre low light (igen pga den större sensorn) men på bekostnad av en massa annat. Framförallt saknar jag bra bildstabilisering när jag filmar DSLR handhållet, brist på motorzoom gör zoomningen ryckigare med DSLR, och AF är avsevärt sämre - men när motivet inte kräver dessa saker blir ju DSLR-bilden kanonbra.
 

FlyerOne

Aktiv medlem
---
Har just nu nikon d5300 men är inte helt nöjd med dess film funktion
det jag är ute efter är en bra systemkamera till film som är bra i mörker.
---
Om du inte är nöjd med det en APS-C sensor kan ge i mörker så är det enda du kan välja en videokapabel kamera med FF-sensor.

Du har inte angett något prisintervall utan bara att du ska kunna använda den till framtida jobb. Du är medveten om att du därmed har undanröjt alla tänkbara övre prisbegränsningar ...

Nåväl, vad jag känner till finns det sju FF-systemkameror som klarar 4K video. Det var Canon som en gång i tiden startade videofilmning med FF-stillbildskamera genom EOS 5D Mark II. MYCKET framgångsrik när den kom, men som en video pro-kille sa till mig för en tid sedan när jag undrade vart Canon hade tagit vägen nu? "Dom har inte gjort något sedan dess," sa han lakoniskt. Nu är det Sony som tagit över där.

De två FF-kameror som dominerar stillbildskamera-videomarknaden är vad jag sett Sony A7S och A7S II. A7R II förekommer i vissa fall.

Leica SL är en FF-kamera med 4K-kapacitet, men jag har inte sett att videofotografer använder den. En recension av en sådan kan väl sammanfattas med att vederbörande tyckte att videohanteringen var "inte optimal".

Canon valde länge att att inte implementera 4K i sina stillbildskameror. Man hänvisade till sina (betydligt dyrare) Cine-kameror. Denna "kannibaliseringsskräck" förefaller dock inte att ha varit särskilt lyckosam. Andra, framförallt Sony, tog i stället gradvis över denna marknad.

Vad jag på rak arm kommer ihåg är att 4K finns i Canon 1D X Mark II och 5D Mark IV. "För sent och för lite" verkar vara omdömet om dessa.

Nyligen har det kommit ytterligare en 4K-kapabel FF-stillbildskamera - Sony A9. Den är förvisso optimerad för stillbildsfotografering, men den uppvisar i vissa avseenden så dramatiska förbättringar jämfört med allting annat att man inte riktigt vågar tro på vad som visas på nätet, speciellt när det gäller auto-fokusen i alla möjliga och omöjliga situationer, även i dåligt ljus. Men jag fick chansen att pilla lite med denna A9, och den får väl kort sagt sägas öppna nya fotovärldar. Den klarar sådant som jag aldrig förr sett någon kamera klara, oavsett pris. I och för sig provade jag inte med just videofilmning - man blir ju inte tilldelad så väldigt lång tid när man försöker komma åt den just när den är som hetast och det myllrar av folk runtomkring som också vill komma åt den...

Dock talar vi inte om några hobbyistpriser nu, men som sagt, är din budget begränsad bör du ange detta, annars får du räkna med att "The sky is the limit" ...

Vid stillbildsfotografering har A9 visat sig ha bättre (både snabbare och säkrare) AF än Nikon D5. Som i sin tur av allt att döma är bättre än Canon 1D X Mark II (de två sistnämnda har jag dock inte själv jämfört).

För fullständighets skull kanske jag också bör nämna att det finns en videokamera med FF-sensor, men jag TROR inte att den är i produktion längre.
 

FlyerOne

Aktiv medlem
---

Annars, som svar till trådskrivaren så uppfattar jag det som (jag har kört båda) att DSLR ger snyggt kort skärpedjup pga den ännu större sensorn och också bättre low light (igen pga den större sensorn) men på bekostnad av en massa annat.

Framförallt saknar jag bra bildstabilisering när jag filmar DSLR handhållet, brist på motorzoom gör zoomningen ryckigare med DSLR, och AF är avsevärt sämre - men när motivet inte kräver dessa saker blir ju DSLR-bilden kanonbra.
Det du skriver här är alldeles korrekt, i DSLR-världen.

Men man har ju möjlighet att gå utanför DSLR-världen - då finner man FF-systemkameror utan några av dessa inskränkningar.

Framförallt saknar jag bra bildstabilisering när jag filmar DSLR handhållet, ...
Sony E-mount erbjuder bildstabilisering i kamerahuset och/eller i objektivet för såväl FF som APS-C.


... brist på motorzoom gör zoomningen ryckigare med DSLR, ...
Det finns ett flertal objektiv med motorzoom till Sony E-mount.


... och AF är avsevärt sämre ...
AF är betydligt bättre i A9 än i någon annan kamera jag sett.


... men när motivet inte kräver dessa saker blir ju DSLR-bilden kanonbra.
Det finns således spegelfria kameror där bilden blir kanonbra ÄVEN om motivet kräver dessa saker :)
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
Mitt råd utan tvekan, köp en videokamera!
Desto större sensor, desto ljuskänsligare.
HD är betydligt billigare än 4K.
Systemkamerorna/ ml har betydligt större sensorn än i princip alla videokameror. Dessutom kan de filma 4K till ett betydligt mindre pris. Men viss de har oftast sämre dr, codec och hantering.

Mitt råd är köp en a7sii elller har du budget kolla fs7 eller Canons nya c200 som kan filma raw
 
ANNONS