Annons

Fotografera med två kameror

Produkter
(logga in för att koppla)

lonian

Aktiv medlem
Beställde just en till kamera från E-infintiy, alltså en likadan som jag redan äger.
Är riktigt less på att byta objektiv när jag är ute och tar kort vilket är anledingen till varför jag vill ha två kameror. Kommer nog oftast köra kombon vidvinkel (20mm)eller(15-30) och telezoom (70-200). De bifogade bilderna här nedan är från i tisdags då jag kände mig lite stressad över att behöva plocka fram och byta optiken som satte beslutet i gungning.

Något tips och trix som kan vara värt att tänka på när man kör två kamera kombo? Används det bara standard kameraremmar eller en sådan där strap som låter kamerorna dingla på varsin sida av kroppen? Jag tänker typ att jag kunde ha den ena i väskan när man fotar och snabbt plockar upp den andra vid skiftet, men om man skall köra något bröllop kanske man måste vara ännu snabbare? 70-200 väger ju en del och man vill ju inte direkt slå i någonting.
 

Bilagor

snap01

Aktiv medlem
jag körde med två kameror ofta när jag körde utomlands för reseföretag. Hade 2 st 1ds mark 2 canon med 24-70 o 70-200 2,8 på husen. Riktgt tungt o klumpigt men man täckte in dom flesta bilderna. Nackdelarna var att då fanns det bara vanliga kameraremmar o att du såg ut som en paparazzi. Inte direkt diskret ytstyrsel.

Om jag kör utomlands idag använder jag en mindre smidigare kamera och har en black rapid rem så jag inte behöver hålla i kameran, sedan använder jag objektivväska som jag sätter på bältet där har jag den optik jag kan tänkas behöva skifta med.

På bröllop behöver man inte vara diskret med att man är fotograf då kör jag gärna två hus med black rapid rem på. Kompletterar med en objektiv väska så har jag det jag behöver o kan ställa undan fotoväskan. Jag har oftast en 16-35 samt en fast 50mm på och 85mm i objektivväskan på bältet vid midjan. Då får jag tillgång till det jag behöver o slipper bära väska.

Kör inte längre med 70-200 2,8 som var en klassiker förut, tycker man får dålig kontakt med brudparet på grund av närgänsen på den samt jag får snyggare bokeh med fasta gluggar. Tycker det funkar kanon med två kameror samt ett extra objektiv vid midjan det täcker för mig 95% av alla bilder.
Black rapid remmen funkar bra finns andra märken men jag har inte provat dom. Finns olika sorter,storlekar du får prova dig fram till vad som passar bäst för dig. Jag har tre olika sorter, en för två kameror o sedan två andra för en kamera i taget.

http://www.hegethorns.se/Meny/Foto/Fotovaskor/Objektivvaskor/Lowepro_Lens_Case_9_x_13_cm?id=056035363030

Liknande objektiv väska som jag använder. Rådet vid köp av den är att du tar tillräckligt stor så den passar till den optik du byter med samt att den inte har kardborreband kan gå upp. Det är bättre att ögglan är fastsydd då sitter den säkert på bältet. Mina sigma art optik har jättebra väskor som följer med objektiven som funkar hur bra som helst.
Jag hittade en fotoaffär i BKK på MBK center som säljer liknande billigt o dom var grymt bra.

Just till bröllopet är det grymt bra att ha två kameror framme speciellt vid vigseln man kan inte stå o svitcha objektiv då du behöver vara diskret då. Däremot för resefoto vill jag vara lite med diskret idag inte stå fotograf i pannan på en då gillar jag fuji med en eller två objektiv påsar vid midjan.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Jag har alltid haft två kamerahus, tidigare använda jag Think Tank Retrospective 20, som rymmer två hus med monterade objektiv. Kunde ha ett monterat 300/4 och ett makro som exempel. Huset låg i botten med objektiv uppåt. Nackdelen var att väskan var ganska tung, jag går ju kanske 5-10km på en tur. Idag har jag oftast ThinkTank slingväska för hus och 200-500 samt antingen en liten väska som enbart rymmer kamera o objektiv eller en något större axelväska som rymmer kamera med objektiv samt lite tillbehör och 1-2 objektiv.

Remmar har jag inte tittat närmare på utan använder original, men visst händer det att man har en hängande och den andra i handen
 

Janne.B

Aktiv medlem
Kanske en Peak Design Capture "kamerafäste för bälte" kan vara något för dig.

https://www.cyberphoto.se/info.php?article=CCC-20S

Köpte själv en plus en extra platta för ett tag sedan för att ha på ett kommande bröllop.
Inte det mest smidigaste att ha kameran hängandes i bältet runt midjan kom jag fram till efter ett snabbtest. Iaf inte om man har en stor tung Dslr och ett 70-200 hängandes vid sidan och samtidigt som man som jag är lite "rundlagd". Men samtidigt så fungerade det tillräckligt bra för mig vid ett "snabbtest" av den för att den ska komma till användning.

Den finns även som en PRO modell med en annan platta.

https://www.cyberphoto.se/info.php?article=CCC-2PDnew
 

nivas

Aktiv medlem
Ofta vill man ju snabbt kunna byta mellan husen när man plåtar. Om man har tid att stoppa undan kameran i väskan så har man även oftast tid att byta objektiv, så om jag kör med två hus så har jag båda framme samtidigt.
För min del så brukar det ofta resultera i att jag lägger ifrån mig det andra huset; t.ex. på en bänk, på marken, på golvet, på en stol, på botten av båten eller vad som nu finns. Hus med teleobjektiv går ofta att klämma fast mellan knäna när man fotar med det andra huset.

Ett annat smart tips är att se till att klockorna i husen går lika. Då kan du enkelt i datorn sortera bilderna i den ordning som de är tagna.
 

snap01

Aktiv medlem
Ofta vill man ju snabbt kunna byta mellan husen när man plåtar. Om man har tid att stoppa undan kameran i väskan så har man även oftast tid att byta objektiv, så om jag kör med två hus så har jag båda framme samtidigt.
För min del så brukar det ofta resultera i att jag lägger ifrån mig det andra huset; t.ex. på en bänk, på marken, på golvet, på en stol, på botten av båten eller vad som nu finns. Hus med teleobjektiv går ofta att klämma fast mellan knäna när man fotar med det andra huset.

Ett annat smart tips är att se till att klockorna i husen går lika. Då kan du enkelt i datorn sortera bilderna i den ordning som de är tagna.
Du kan inte stå vid ett bröllop bredvid altaret o lägga ner en kamera o skifta objektiv, du kommer störa vigseln när folk börjar titta på dig o undrar vad du håller på med. Om man ska dokumentera vigseln är det bra med två hus som täcker det mesta om du har rätt objektiv på dom. En black rapid rem funkar jättebra blir som en assistent som håller kameran åt dig när du jobbar med den andra.

Däremot har du en poäng att det blir lättare att få bilderna i rätt ordning med olika kameror om man sorterar dom efter klockan.
 

nivas

Aktiv medlem
Du kan inte stå vid ett bröllop bredvid altaret o lägga ner en kamera o skifta objektiv, du kommer störa vigseln när folk börjar titta på dig o undrar vad du håller på med. Om man ska dokumentera vigseln är det bra med två hus som täcker det mesta om du har rätt objektiv på dom. En black rapid rem funkar jättebra
Sant, men det finns ju massor av andra tillfällen där det är praktiskt med två hus och där det funkar att ställa från sig kameran.
 

lonian

Aktiv medlem
Ett annat smart tips är att se till att klockorna i husen går lika. Då kan du enkelt i datorn sortera bilderna i den ordning som de är tagna.
Tack jättebra tips!
Jag har faktiskt en black rapid strap sedan tidigare men bara för en kamera. Räcker det? Har möjlighet att låna en till av en kompis så kanske man kan korsa dem, eller så blir dem åt fel håll då. Fler knep uppskattas.
Brukar ni markera vilken kamera som kör vilket batteri och minneskort eller mixar ni bara allt?
 

horvendile

Aktiv medlem
När jag kör två kameror använder jag en Black Rapid Double Strap (tror jag den heter). Även då känns det i axlarna efter några timmar, men ergonomin är ändå enormt mycket bättre för mig än vanliga kameraremmar. Har inga planer på att ändra det sättet att jobba på. Mycket bra beslut att köpa den även om den inte är extremt gratis.
Sedan kan det förstås finnas andra produkter som gör samma jobb, det har jag inte koll på.

Tack jättebra tips!
Brukar ni markera vilken kamera som kör vilket batteri och minneskort eller mixar ni bara allt?
Inte säker på att jag förstår frågan, men jag markerar inte men det är inte ren slump heller. Har större minneskort till min D850 än till min D800, men det är ju bara SD-korten som kan förväxlas.
Med 32 GB i D800 och 64 GB i D850 är det sällan någon som får slut, men jag har extrakort med mig.
 

unoengborg

Aktiv medlem
När jag kör två kameror använder jag en Black Rapid Double Strap (tror jag den heter). Även då känns det i axlarna efter några timmar, men ergonomin är ändå enormt mycket bättre för mig än vanliga kameraremmar. Har inga planer på att ändra det sättet att jobba på. Mycket bra beslut att köpa den även om den inte är extremt gratis.
Sedan kan det förstås finnas andra produkter som gör samma jobb, det har jag inte koll på.



Inte säker på att jag förstår frågan, men jag markerar inte men det är inte ren slump heller. Har större minneskort till min D850 än till min D800, men det är ju bara SD-korten som kan förväxlas.
Med 32 GB i D800 och 64 GB i D850 är det sällan någon som får slut, men jag har extrakort med mig.
Hur som helst registreras kamerans serienummer i bildens metadata, så det är lätt att skilja dem åt efteråt.
 

Ventures

Aktiv medlem
Hur som helst registreras kamerans serienummer i bildens metadata, så det är lätt att skilja dem åt efteråt.
Det går (åtminstone i mina Nikonkameror) att ställa om hur filnamnen döps. Jag bytte t.ex. prefixet DSC mot D8 för att lätt se vilka bilder som tagits med D810. Det står som sagt också i metadatan men det är inte lika lätt att hitta.

Jag har använt två black rapid när jag burit två kamerahus. Den ena remmen bak och fram eftersom båda är likadana. Det finns lösningar för två kameror och remmar för både höger och vänster som antagligen fungerar ännu bättre. Att byta objektiv under pågående fotografering är skönt att slippa och det är mindre risk att missa något men man är ju inte så rörlig med två tyngre kameror dinglande på benen. Det är inte den uppsättningen man ska komma med heller om man vill vara diskret. :)
(Begagnade black rapid remmar i nyskick kan köpas billigt av de som köpt men inte gillat dem. Jag har tre) :)

Minneskorten ska väl helst formateras i den kamera de används i men jag har aldrig upplevt problem att blanda. Bara det att datorn kallar kortet efter vilken kamera som det senast formaterats i. Batterier, om de passar i båda kameror, kvittar i vilken de sitter.
 
ANNONS