Annons

Prisvärt vidvinkelobjektiv till Nikon D750

Produkter
(logga in för att koppla)

Jasminel

Medlem
Hej! Jag ska ut och resa i Sydamerika i april. Jag har tidigare alltid rest med ett 50mm objektiv. Men jag tycker att bilderna blir lite "tråkiga" och jag skulle vilja ha ett mer vidvinkligt objektiv. I och med stöldrisk osv så vill jag inte att objektivet är för dyrt. Har kikat runt lite på objektiv men tycker det är väldigt svårt då jag bara haft fasta objektiv tidigare.

Sen undrar jag om det är värt att ens ta med sig kameran pga stöldrisk i sydamerika. Ska till Costa Rica och Peru men är lite osäker på om jag vågar ta med mig min kamera dit.

Så jag behöver hjälp från er! :)
 

pdahlen

Aktiv medlem
Jag använder ett Nikon 28/1,8 som kostar runt 3700:- begagnat, tycker 28 är en lagom storlek att utgå ifrån. Men om du enbart ska ta med ett objektiv så är kanske en zoom bättre, typ Tamron 24-70/2,8 VC 1:a generation typ 5000:- eller ett äldre Tamron 28-75/2,8 runt 3000:- kan du få riktigt billigt. Eller mer vidvinkel Nikon 18-35/3,5-4,5G kanske 3500:-
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Hej! Jag ska ut och resa i Sydamerika i april. Jag har tidigare alltid rest med ett 50mm objektiv. Men jag tycker att bilderna blir lite "tråkiga" och jag skulle vilja ha ett mer vidvinkligt objektiv. I och med stöldrisk osv så vill jag inte att objektivet är för dyrt. Har kikat runt lite på objektiv men tycker det är väldigt svårt då jag bara haft fasta objektiv tidigare.

Sen undrar jag om det är värt att ens ta med sig kameran pga stöldrisk i sydamerika. Ska till Costa Rica och Peru men är lite osäker på om jag vågar ta med mig min kamera dit.

Så jag behöver hjälp från er! :)
Reseförsäkringen täcker antagligen stöld. Använd sunt förnuft. Det finns vissa delar i vissa städer där man inte vill vara varken med eller utan kamera. Fråga på hotellet.
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
För att besvara din fråga: Nikon 20/1.8G är ett mycket prisvärt ultravidvinkelobjektiv. Tycker du att 20mm är för kort så titta gärna på 24/1.8G eller 28/1.8G. En mycket prisvärd zoom är Tamron 15-30/2.8 G2.

Jag har själv 20/1.8G och Tamronzoomen.
 

PMD

Aktiv medlem
Jag köpte nyss ett AF 20mm f/2.8. Det är föredömligt litet och behändigt, vilket väl inte är så dumt på en resa. Jag har dock inte utvärderat det fotografiska resultatet än.

Jag köpte det begagnat, och jag tror inte att det längre går att köpa nytt.
 

jag&bilden

Aktiv medlem
Jag använder min 20/1.8 väldigt mycket.
Den är speciell i och med dess rejäla vidvinkel och kräver ibland lite mera arbete och tanke när man spontant vill föreviga något.

Som flera andra före mig också skriver kam det vara en idé att fundera på den lite mera normala vidvinkeln 28/1.8 istället.

Men 1.8:eek:rna är små, levererar bra kvalité och har ett trevligt begagnatpris.
 

frwe

Aktiv medlem
Beroende på vad du ställer för krav så skulle jag säga 28-35mm om du bara skall ha ett objektiv. Ett alternativ kan vara en hyfsad kompaktkamera som du kan ha i en ficka utan att den syns. Nikons DX 35/1,8 https://www.scandinavianphoto.se/produkt/9056991/nikon/af-s-dx-nikkor-35mm-f-1-8g
fungerar faktiskt på FX också, det värsta som kan hända är du får litet vinjettering som är lätt att fixa. Du skall sätta kameran så att den inte ställer om till DX. Fördelen är att objektivet är billigt och litet och riktigt bra.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Beroende på vad du ställer för krav så skulle jag säga 28-35mm om du bara skall ha ett objektiv. Ett alternativ kan vara en hyfsad kompaktkamera som du kan ha i en ficka utan att den syns. Nikons DX 35/1,8 https://www.scandinavianphoto.se/produkt/9056991/nikon/af-s-dx-nikkor-35mm-f-1-8g
fungerar faktiskt på FX också, det värsta som kan hända är du får litet vinjettering som är lätt att fixa. Du skall sätta kameran så att den inte ställer om till DX. Fördelen är att objektivet är billigt och litet och riktigt bra.
Mnjae...
DX-varianten fungerar väl rätt bra på kortare fokusavstånd och/eller större bländare. Fokuserar man bortåt oändligheten och bländar ned ordentligt så är det knappast "litet" vinjettering.

Jag förstod poängen när alternativet var AF 35/2D, eftersom DX-objektivet bl a är skarpare på stora bländare, men nu finns det ju en modern FX-variant. Då återstår främst att DX-varianten är påtagligt billigare.
 

frwe

Aktiv medlem
Mnjae...
DX-varianten fungerar väl rätt bra på kortare fokusavstånd och/eller större bländare. Fokuserar man bortåt oändligheten och bländar ned ordentligt så är det knappast "litet" vinjettering.

Jag förstod poängen när alternativet var AF 35/2D, eftersom DX-objektivet bl a är skarpare på stora bländare, men nu finns det ju en modern FX-variant. Då återstår främst att DX-varianten är påtagligt billigare.
Och att DX'en är betydligt mindre :)
 

PMD

Aktiv medlem
Nikkor AF-S 24-85mm f/3.5-4.5 G VR är en behändigt normalzoom som inte är så stor och tung, men inte heller lika ljusstark som f/2.8-klunsarna. VR kompenserar till viss del för ljusstyrkan.

Jag tycker att det fungerar bra som allroundobjektiv och brännvidden går ner till hyfsad vidvinkel. Jag köpte mitt för 2200 kr begagnat.
 
ANNONS