Annons

Adapter

Produkter
(logga in för att koppla)

Nikon1960

Medlem
Jag har ett Lumix 25mm 1.7 och nu undrar jag om någon känner till om det finns adapter så att det går att använda på ett Nikonhus.

Mats
 

Leica-M-gubben

Aktiv medlem
Tycks inte finnas efter sökning på ebay.
Du behöver en smart adapter vars elektronik kan kommunicera med huset och objektivet för att ställa bländare och fokus.

Därtill en lins i adaptern som kompenserar för crop-faktorn.

Om det nu finns så blir den inte billig.
 

Nikon1960

Medlem
Tycks inte finnas efter sökning på ebay.
Du behöver en smart adapter vars elektronik kan kommunicera med huset och objektivet för att ställa bländare och fokus.

Därtill en lins i adaptern som kompenserar för crop-faktorn.

Om det nu finns så blir den inte billig.
Tack för svar, mig gör det inget om jag får ställa skärpa och bländare manuellt.
Hittar massor med adaptrar för Nikon till M43
men jag vill ju ha tvärtom 😊
 

PMD

Aktiv medlem
Även om det funnes en adapter för m4/3-objektiv på Nikon-kameror så skulle det inte bli så bra. Ett m4/3-objektiv tecknar ut en bildcirkel lagom för att fylla storleken av en m4/3-sensor, och den är ju mindre än både en DX-sensor och en FX-sensor.

Eventuellt skulle det kunna bli acceptabelt med en DX-sensor, men vinjettering får man räkna med. På en FX-sensor vore det en tämligen meningslös övning.

Dessutom är registeravståndet för m4/3 för kort för att det skulle gå att använda ett m4/3-objektiv på en Nikon F-kamera. Z-kamerorna har kortare registeravstånd, men jag vet inte om det är tillräckligt kort.
 

Nikon1960

Medlem
Tack då vet jag att det kanske inte fungerar.
Jag har en Nikon D7200, vinjettering går ju att justera i redigering.
Nåväl..synd, för 25an är ett bra objektiv.
M
 

PMD

Aktiv medlem
Jag har en Nikon D7200, vinjettering går ju att justera i redigering.
Om det är helt svart i hörnen så går det knappast att göra något åt det. På en DX-sensor kanske en del m4/3-objektiv skulle ge en bild som går att rädda, men det är inte alls säkert.

Men det stora hindret är skillnaden i registeravstånd. Det finns ju inga adaptrar som har negativ tjocklek. :)
 

Nikon1960

Medlem
Tack Per för dina svar, jag får rikta in mg
på en serie vinjetteringar :))
Nej..får kika på ett annat objektiv med
bra bokeh som passar D7200 och låta 25an göra sittjobb på GX800 👍📸
 

PMD

Aktiv medlem
Det finns många bra objektiv som passar på en D7200 så det ska nog inte vara omöjligt att hitta ett som faller dig i smaken. Lycka till!
 
ANNONS