Annons

Vilken A7-modell hade du valt idag för sport i svåra förhållanden?

Produkter
(logga in för att koppla)

Malm

Aktiv medlem
Hej,

Jag sliter mitt hår lite i jakten på om det verkligen finns en Sony-kamera som passar mina behov. Jag har under dom senaste åren gjort en rejäl resa fram och tillbaka från Nikon till Sony till Canon och sitter nu och känner lusten att prova på spegelfritt, och där känns det idag som att Sony verkar vara ganska ohotade hittills.

Jag har haft A7R2 med Sonys 70-200/4 bland annat, gillade bildkvalitén men kände inte riktigt att autofokusen var så tillförlitlig som jag krävde i det jag fotograferade. Mycket sport i dunkla miljöer både med Crossfit och hästsport. Kändes som att när ljuset var bra som exempelvis utomhus så fungerade det helt okej, men vid dunklare förhållanden så kändes AF för långsam. Det baseras inte på någon som helst vetenskap utan bara känslan och vetskapen att jag hade en hög andel oskarpa bilder och jag satt med känslan att AF var opålitlig, den hoppade för lätt mellan fokusområden.

Sonyn såldes och jag investerade i ett Canon-system med 1DX2 och tillhörande Canon-optik. Andelen skarpa bilder sköt i höjden och har på det hela taget varit väldigt nöjd, kameran och tillhörande optik har alltid levererat tillfredställande.

Jag gjorde ett snabbt gästspel med EOS R när den släpptes, men den såldes vidare efter ett par månader med ungefär samma känsla som jag hade från min Sony. AF i bra ljus kändes tillräckligt bra även om den inte kunde mäta sig med min 1DX2, men vid dunkla förhållanden så var min känsla att den inte klarade att hålla fokus. Det är ju ingen som helst sportkamera, men jag hade ändå högre förväntningar.

Jag är i behov av en ny vidvinkelzoom och längtar lite efter ett spegelfritt system och tänker att man kanske inte borde investera 20.000+ i en bra EF vidvinkelzoom utan att i alla fall utforska vad som hänt på Sony-sidan först.

Så, finns det någon med faktisk erfarenhet av generation 3 (A7RIII eller A7III) eller A9 som kan delge en ärliga intryck av dessa för sportfotografering i sämre ljus? Fungerar exempelvis ögonfokus vid snabba rörelser, är AF förutsägbar även när saker rör på sig?

Upplösningsmässigt har jag inga behov som säger att jag behöver mera än 24 megapixel, även om jag kan uppskatta möjligheten att beskära bilderna, men inte på bekostnad av andelen skapa bilder. Det viktigaste för mig är ett stabilt och pålitligt autofokus-system även vid svårare förhållanden.

Hamnar ofta runt 1/500s slutare på F/2,8 och ISO 6400-8000 i miljöer som ofta även är ganska dunkla och kontrastlösa, för att ge en så korrekt förutsättning som möjligt.

Så med ovanstående väl långa information, finns det en Sony spegellös kamera för mina behov?
 

Malm

Aktiv medlem
Ska komplettera med att jag har behov av 2 kameror, har idag förutom 1DX2 även en 5D4, dom behöver inte vara av samma modell. Förutom sport, så är det nästan uteslutande landskap som fotograferas.
 

horvendile

Aktiv medlem
Helt klart. Ska du köra spegellöst i dag och behöver bra sport-AF så är det Sony A9 som gäller. Tror inte det är så mycket att fundera över faktiskt.
 

Bengf

Aktiv medlem
A9..... A7III lär väl vara betydligt upphottad vad gäller autofokus än A7II som inte är så värst egentligen om man ser till alla testerna, A7III har fått mera AF-förbättringar genom FW också, hur det är i mörker är jag inte säker på. EOS R skall ju vara en värsting annars vad gäller AF i mörker dom uppger EV-5 vilket borde vara bland det bästa som fins.
 

Malm

Aktiv medlem
A9..... A7III lär väl vara betydligt upphottad vad gäller autofokus än A7II som inte är så värst egentligen om man ser till alla testerna, A7III har fått mera AF-förbättringar genom FW också, hur det är i mörker är jag inte säker på. EOS R skall ju vara en värsting annars vad gäller AF i mörker dom uppger EV-5 vilket borde vara bland det bästa som fins.
Jag upplevde aldrig EOS R som dålig på AF i dåligt ljus på exempelvis singelshot, men jag upplevde att den inte riktigt hängde med på rörliga objekt på AF-C.

Tycker att alla tester på Sony man ser på nätet med low light AF-test så består ju rörelsen av att någon person rör sig lite random i promenad-tempo. Saknar "real life" tester när det blir lite mera komplext.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Ja. Det är stor skillnad vad gäller specar som t ex antal AF punkter, lägsta EV som AF funkar i och verklig prestanda vid följande AF vid sport. Det kräver både bra processor och algoritmer.

Tror det var dpreview som testade AF med Sony A9 och jämförde med 1DXII och D5 vid just sport och blev djupt imponerade. Nya algoritmer gör att den automatiskt byter mellan ögon AF, ansikts AF eller multipunkt AF beroende på vad som syns av motivet. De betraktade AF som den mest "sticky" på motivet som de upplevt, bättre än t o m Nikons 3D AF som anses vara bättre än Canons iTR.

Nu var inte huvudfokus just dåligt ljus men den gjorde inte bort sig i något sportscenario.

Tänk dock på:
1. Det lär komma nya proffssportkameror från Nikon, Canon och Sony snart inför Olympiaden nästa år som lär ha ännu bättre prestanda. Detta medför förstås att man även får lägre pris då man säljer sin utrustning
2. Sony har ännu lite begränsat med proffsobjektiv för sport: 70-200/2,8, 400/2,8 och 600/4 finns numera dock. Emellertid kostar de en slant och finns knappt begagnade än. Det blir dyrt att byta
3. Hur är det med service för Sony (jag vet helt enkelt inte)?
 

Bengf

Aktiv medlem
Ja. Det är stor skillnad vad gäller specar som t ex antal AF punkter, lägsta EV som AF funkar i och verklig prestanda vid följande AF vid sport. Det kräver både bra processor och algoritmer.

Tror det var dpreview som testade AF med Sony A9 och jämförde med 1DXII och D5 vid just sport och blev djupt imponerade. Nya algoritmer gör att den automatiskt byter mellan ögon AF, ansikts AF eller multipunkt AF beroende på vad som syns av motivet. De betraktade AF som den mest "sticky" på motivet som de upplevt, bättre än t o m Nikons 3D AF som anses vara bättre än Canons iTR.

Nu var inte huvudfokus just dåligt ljus men den gjorde inte bort sig i något sportscenario.

Tänk dock på:
1. Det lär komma nya proffssportkameror från Nikon, Canon och Sony snart inför Olympiaden nästa år som lär ha ännu bättre prestanda. Detta medför förstås att man även får lägre pris då man säljer sin utrustning
2. Sony har ännu lite begränsat med proffsobjektiv för sport: 70-200/2,8, 400/2,8 och 600/4 finns numera dock. Emellertid kostar de en slant och finns knappt begagnade än. Det blir dyrt att byta
3. Hur är det med service för Sony (jag vet helt enkelt inte)?
Det har även kommit ett 200-600 objektiv till Sony, ljussvagare men inte snordyrt.
 

Malm

Aktiv medlem
Tack för svar hittills, jag hade väl egentligen inte förväntat mig ett annat svar än A9. Men jag hade ju hoppats på lite egenupplevda erfarenheter från både A9 och A7R3 för sport/lågt ljus med AF-C, men kanske är A9-användarna är ute och fotograferar istället för att hänga på forum ;)

Just nu lutar det åt dubbla hus, vid dom tillfällena att man behöver dubbla hus så A9 med teleoptik som jag upplever kräver lite mera av AF för att träffa rätt, och en A7RIII med en normal/vidvinkelzoom som har lite mera spelrum.

Sen får man helt enkelt chansa lite går i livet och hoppas att det blir bra, annars blir det väl lyxfällan! ;)

Tack för inspel hittills!
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Jag måste ju ändå fråga: det framgår att du undrar vilket Sonyhus som matchar Canon 1DX II bäst i prestanda och om det duger. Det framgår dock inte varför du vill byta från Canon.
 

Malm

Aktiv medlem
Jag måste ju ändå fråga: det framgår att du undrar vilket Sonyhus som matchar Canon 1DX II bäst i prestanda och om det duger. Det framgår dock inte varför du vill byta från Canon.
Det finns ingen 100% rationell förklaring egentligen. Jag är i behov av en ny vidvinkelzoom och alternativet jag fastnat för på Canon kostar ju närmare 20.000kr och jag har viss tvekan i att investera dom pengarna i EF-systemet som även om det inte är dött på långa vägar så känns det fel med tanke på att all utveckling i princip verkar ske på RF-systemet.

I kombination med önskan att igen testa spegellöst så börjar man såklart att se på alternativen. Min Canon-utrustning har gjort allt jag kan begära av den i stort sett. Men vill man gå på spegellöst och få ett utbud med både upplösning och hastighet så känns det som att jag på Canon-sidan får vänta ett tag innan jag kan få båda versionerna.

Jag tror inte jag kommer få bättre bilder än idag, men det är ju alltid kul att få testa lite nytt och kan nu faktiskt få testa att köra Canon och Sony parallellt och se hur dom presterar i verkligheten. Spännande det också! :)
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Spegellöst gör stora framsteg och det är imponerande att A9 kan konkurrera med 1DX II och D5 och på vissa sätt slå dem. Dock går utvecklingen av spegellösa snabbt vilket påverkar begpriserna.

Du sitter ju inte i sjön. Är det idé att invänta modellerna som kommer finnas för OS 2020? Canon skall enl rykte ännu inte gå över till spegellöst för proffssportsegmentet och det är nog rimligt. Där måste allt vara pålitligt och kanske beprövat och även om dual pixel tekniken har stora möjligheter ligger ju Sony lite före i avancerade spegellösa så det kan ta tid för Canon att komma ikapp men det kan de väl göra att döma av historien.
 

JoakimOlsson

Aktiv medlem
Tack för svar hittills, jag hade väl egentligen inte förväntat mig ett annat svar än A9. Men jag hade ju hoppats på lite egenupplevda erfarenheter från både A9 och A7R3 för sport/lågt ljus med AF-C, men kanske är A9-användarna är ute och fotograferar istället för att hänga på forum ;)

Just nu lutar det åt dubbla hus, vid dom tillfällena att man behöver dubbla hus så A9 med teleoptik som jag upplever kräver lite mera av AF för att träffa rätt, och en A7RIII med en normal/vidvinkelzoom som har lite mera spelrum.
Som redan sagts - A9 för mer krävande AF.
Glöm A7R3 som huvudkamera om det är krävande AF i dåligt ljus du behöver. Den hänger inte med A9.
(jag har båda)
 

equa

Aktiv medlem
Ja A9 i alla väder :) Kombon A9 + Sony 100-400 4.0-5.6 funkar väldigt bra för den fågelfotografering jag sysslar med. Tydligt bättre lock-on efter senaste FW-uppgraderingen dessutom. Större bländaröppning blir ju plötsligt 100 000 kr dyrare. Ryktas om en snar A9II vilket borde innebära A9I kring 30 papp på begagnatmarknaden.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Ja A9 i alla väder :) Kombon A9 + Sony 100-400 4.0-5.6 funkar väldigt bra för den fågelfotografering jag sysslar med. Tydligt bättre lock-on efter senaste FW-uppgraderingen dessutom. Större bländaröppning blir ju plötsligt 100 000 kr dyrare. Ryktas om en snar A9II vilket borde innebära A9I kring 30 papp på begagnatmarknaden.
Jag skulle tro ännu lägre. A9 var nere i 35000kr ny vid något tillfälle senaste året. Tror det var Cyberphoto med någon rabattkod.
 
ANNONS