Annons

Skärpa i Lightroom 4 bibliotek

Produkter
(logga in för att koppla)

Henry L

Aktiv medlem
Ett nytt fenomen efter en tids (månader) användning. När jag tittar på rawbilderna i biblioteket, efter redigeringen i Develop, så finns alla justeringar med på rätt sätt utom skärpan. Vad har hänt ? Har jag omedvetet ändrat någon inställning ?
 

Henry L

Aktiv medlem
Skärpan olika i bibliotek och framkalla

Tja. Det besvarar inte mitt problem. När bilden är redigerad i framkallning och jag växlar över till biblioteket så saknas skärpan jag ställt in, men alla andra redigeringar är korrekta. Växlar jag tillbaka till framkalla så är skärpan där, men försvinner i biblioteket. Så var det inte på förra datorn och inte heller till en början på min nya pc.
 

Hankki

Aktiv medlem
Har du preview inställningarna lika? Alltså i gamla och nya datorn, eller spelar det någon roll efter att bilden är läst in klart.
 

staika

Aktiv medlem
I Librarymodulen under Quick Develop vilken Saved Preset har du inställd eller är den inställd på Default settings?
 

sinduda

Aktiv medlem
Tja. Det besvarar inte mitt problem. När bilden är redigerad i framkallning och jag växlar över till biblioteket så saknas skärpan jag ställt in, men alla andra redigeringar är korrekta. Växlar jag tillbaka till framkalla så är skärpan där, men försvinner i biblioteket. Så var det inte på förra datorn och inte heller till en början på min nya pc.
Hur ser Du att skärpa saknas då Du inte är i redigeringsläge/framkalla?
 

martinwiberg

Aktiv medlem
Prestanda

Jag fick samma upplevelse när jag uppgraderade till någon av de senaste delversionerna.
Jag tror att det handlar om att det ska gå fortare att bläddra i library och att den inte visar fullversionen av bilden.
I Develop måste du se alla detaljer, annars kan du inte göra inställningar för exempelvis skärpa, så där räknar den hela tiden om och skalar om till den storleken du tittar på.
Är osäker på om jag läst att det ska vara så, eller om det bara är självupplevt.

Är det någon skillnad om du tittar på bilden i 1:1 eller om du ser bilden skalad för att fylla skärmen?
 

Henry L

Aktiv medlem
Tack

Tack för inläggen, nu har jag en del att pröva och fundera till måndag, nu är jag ute på fågel- och budoskådning under helgen. I princip tror jag mest på att ändra skalningen och se vad som händer.
 
ANNONS