Annons

Fundering inför kommande vidvinkelköp

Produkter
(logga in för att koppla)

Xaphia5

Aktiv medlem
Hej!

Står och stampar på ett och samma ställe nu ett tag och tänkte att jag lägger upp en tråd för att kanske få en "spark i baken" och komma framåt. Jag står i valet av ett vidvinkelobjektiv och just nu ligger tankarna på Canon 16-35 F4 eller ett Samyang 14mm.

16-35
+ De tester jag sett visar riktigt bra kantskärpa
+ L-optik
+ Mindre distorsion än än Samyang 14
- Pris

Samyang
+ Bra skärpa
+ Pris
+ 2.8
- Mer distorsion än Canon 16-35

Fundering: Kommer en distorsionskompenserad bild från Samyang bli ung lika som en kompenserad Canon iom att det krävs mer kompensering på Samyangen?

Jag vet att Samyangen kräver iaf manuell fokusering.
Ett plus är ju att det nu även finns filter till Samyang.

Objektivet kommer användas på en 5D mkII.
Har idag ett 24-105
Användningsområde, landskap. Även börjat leka med nattfoto och då är ju 2.8 att föredra.

Eller om man helt enkelt ska vänta på Tamrons 15-30 f2.8...
Ska tilläggas att det ev är en Islansresa på G i februari, skulle vara fint att ha ett vidvinkel då.

/Johan
 

Svantbob

Medlem
Jag skulle köpa Canon-objektivet. Eller ja, jag har köpt ett sånt och är väldigt nöjd. 16-35 är väldigt mycket mångsidigare än ett fast 14.
 

SanneJ

Aktiv medlem
Hej!

Står och stampar på ett och samma ställe nu ett tag och tänkte att jag lägger upp en tråd för att kanske få en "spark i baken" och komma framåt. Jag står i valet av ett vidvinkelobjektiv och just nu ligger tankarna på Canon 16-35 F4 eller ett Samyang 14mm.

16-35
+ De tester jag sett visar riktigt bra kantskärpa
+ L-optik
+ Mindre distorsion än än Samyang 14
- Pris

Samyang
+ Bra skärpa
+ Pris
+ 2.8
- Mer distorsion än Canon 16-35

Fundering: Kommer en distorsionskompenserad bild från Samyang bli ung lika som en kompenserad Canon iom att det krävs mer kompensering på Samyangen?

Jag vet att Samyangen kräver iaf manuell fokusering.
Ett plus är ju att det nu även finns filter till Samyang.

Objektivet kommer användas på en 5D mkII.
Har idag ett 24-105
Användningsområde, landskap. Även börjat leka med nattfoto och då är ju 2.8 att föredra.

Eller om man helt enkelt ska vänta på Tamrons 15-30 f2.8...
Ska tilläggas att det ev är en Islansresa på G i februari, skulle vara fint att ha ett vidvinkel då.

/Johan
Bägge objektiven har ju sina fördelar och nackdelar som du verkar medveten om. Jag har båda och tycker de har så olika egenskaper att jag inte tycker det är helt rättvist att jämföra dem rakt av mot varandra. Det är skillnad på 14mm och 16mm och för vissa ändamål är det skönt med AF och IS, andra gånger vill man maxa vidvinkeln och ta in lite mer ljus.

Kommer du inte använda IS och bara hade tänkt köra 16-35 på 16mm och klarar dig bra utan AF så känns helt klart som att det är Samyang du ska köpa. För nattfoto blir det ännu mer tyngd åt Samyang. Vill du å andra sidan ha en mer mångsidig zoom som funkar lite mer allround är det väl Canon som gäller men för märket och mångsidigheten får du väl betala i runda slängar tre gånger så mycket... Båda är skarpa men Samyang 14mm har en distorsion som i vissa fall kan ställa till det lite men det är väl bara att dra hem nån testbild och testa att korrigera, de flesta testsidorna brukar länka originalbilder.

Jag skulle inte bli förvånad om Tamrons nya 15-30 skulle visa sig vara det bästa valet men det är väl roligare att fota under tiden än att gå att vänta på nya prylar? Väntar ju alltid nåt bättre runt hörnet.. Köp en Samyang begagnad och sälj den till senare till samma pris så kan du ta en Tamron då om den verkar bra.
 
ANNONS