Annons

När är en bild manipulerad?

Produkter
(logga in för att koppla)

unoengborg

Aktiv medlem
Vad det där skon klämde? Kunde du inte sagt det så hade vi sparat massa tjafs.

Begreppsmässigt är förstås alla montage solklart manipulerade med fotosidans och alla andra regelverk och definitioner jag varit i kontakt med.

Manipulation är oftast tillåtet och det finns inga regelmässiga eller moraliska invändningar så länge som det inte är redaktionella bilder, tävlingar med regler mot det, eller fotografen helt enkelt ljuger om det för att t ex framstå som bättre fotograf.

Tillägg: En grundregel brukar vara att om pixlar flyttats är det manipulation men även extremt kurvdrag så bilden inte längre liknar vad fotografen såg vid fototillfället är manipulation samt åtgärder som döljer detaljer, tex att sänka kontrasten lokalt till noll.

Jag gillar manipulation och gör det hela dagarna.

Bildmanipulation är inte bedräglig bildbehandling.
I nyhetssammanhang är det ofta intressantare att fråga sig om bilden är manipulerande än om den är manipulerad i något bildredigeringsprogram. Som tidigare nämnts har seriösa nyhetsmedia regler som begränsar det senare, men det hindrar inte att bilden kan vara kraftigt manipulerande direkt ur kameran. Drar mig t.ex till minnes en bild på Isabel Peron sjuk ensam och övergiven, på nästa bild ser hon ut att ha full kontroll när hon pratar med sin överbefälhavare. Två helt olika bilder av verkligheten, bara på en 90 graders vridning av kameran. Källkritik är viktigt även för foto.
 

Tomasz

Aktiv medlem
I nyhetssammanhang är det ofta intressantare att fråga sig om bilden är manipulerande än om den är manipulerad i något bildredigeringsprogram. Som tidigare nämnts har seriösa nyhetsmedia regler som begränsar det senare, men det hindrar inte att bilden kan vara kraftigt manipulerande direkt ur kameran. Drar mig t.ex till minnes en bild på Isabel Peron sjuk ensam och övergiven, på nästa bild ser hon ut att ha full kontroll när hon pratar med sin överbefälhavare. Två helt olika bilder av verkligheten, bara på en 90 graders vridning av kameran. Källkritik är viktigt även för foto.
Eller den här: https://www.eatliver.com/flip-off/ (Prins William ger fingret, eller gör han det?)
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
redaktör
person som bestämmer och/eller redigerar innehåll i tidning, tidskrift eller bokverk

https://sv.m.wiktionary.org/wiki/redaktör


Ord som redigera och gallra har nog ungefär samma innebörd inom det sammanhang det används. Men sammanhanget ger helt olika konkreta betydelse.

Att gallra bilder efter en fototur
Att gallra bilder till ett album
Att gallra skog
Att gallra böcker i ett bibliotek

Att redigera en bok
Att redigera en bild
 

PMD

Aktiv medlem
Det jag menar är, att när man redigerar en tidning så bestämmer man vad som ska vara med i tidningen.
När man redigerar en bild så bestämmer man vad som ska vara med i bilden.
I begreppet redigera ingår alltså inte att sålla bort tidningar resp. bilder.
Att redigera en bild bör väl i så fall jämföras med att redigera en artikel?
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Att redigera en bild bör väl i så fall jämföras med att redigera en artikel?
Jag tror det är korrekt att använda ordet redigera på olika sätt: Om ett bildmaterial, och då ingår att göra urval, men också i en snävare betydelse om en bild och då menas efterbehandling.
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
För mig så är den övre bilden klart bättre ser naturlig ut. Varför har du gjort så stora förändringar o mörkat ner undre bilden när du ändå behållit blänket på kinden på den? Små förändringar på övre bilden hade räckt.
All redigering tycker jag ska se naturlig ut om inte annat avses.
För mig så upplevs undre bilden amatörmässig.
Den övre bilden är överexponerad. Naturlig eller inte, hon ser inte ut så.

Vad gäller blänket är det ett beslut jag tagit att tona ner men inte ta bort, för det riskerar att bli en docka.

Om du tittar i annonser eller modetidningar så ser du att det inte är ovanligt med bänk.
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
För mig så är den övre bilden klart bättre ser naturlig ut. Varför har du gjort så stora förändringar o mörkat ner undre bilden när du ändå behållit blänket på kinden på den? Små förändringar på övre bilden hade räckt.
All redigering tycker jag ska se naturlig ut om inte annat avses.
För mig så upplevs undre bilden amatörmässig.
Den övre bilden är överexponerad. Naturlig eller inte, hon ser inte ut så.

Vad gäller blänket är det ett beslut jag tagit att tona ner men inte ta bort, för det riskerar att bli en docka.

Om du tittar i annonser eller modetidningar så ser du att det inte är ovanligt med det du kallar blänk.

Jag kan inte få nog av att fota porträtt i direkt solljus sent på eftermiddagen.

https://flic.kr/p/22VyTVw
 

PMD

Aktiv medlem
Jag tror det är korrekt att använda ordet redigera på olika sätt: Om ett bildmaterial, och då ingår att göra urval, men också i en snävare betydelse om en bild och då menas efterbehandling.
Ja, att ordet redigera inte har en enda fix betydelse är nyckeln till att slippa många missförstånd.
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Ja, att ordet redigera inte har en enda fix betydelse är nyckeln till att slippa många missförstånd.
Ok, jag tror att vi nått en sorts slutsats.

Frågan är när det är ok att manipulera?

Om jag tar en bild av en modell så anser jag mig ha frihet att göra vad jag vill.

Om jag tar en bild av en privatperson kommer jag inte ändra något i framtoning i bilden...
 

Bengf

Aktiv medlem
Tilde di Paula, visade sig själv osminkad och sminkad, två olika kvinnor alltså. ett trött morgonansikte efter en halvblöt kväll, mja hoppas ingen paparazzo smyger utanför fönstret. Redigera ansikte kallas det kanske inte eller.
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Det är alltid okay att manipulera så länge man inte deltar i sammanhang för icke manipulerat foto (redaktionella, dokumentära bilder). Det har skrivits över #200 inlägg i bara denna tråden, det borde vara klarlagt nu.
 
ANNONS