Annons

Nybörjare, Köpråd

Produkter
(logga in för att koppla)

KristianG92

Medlem
Hej!

Jag vill nu köpa en ny kamera. I september 2019 åker jag till Japan - Tokyo i 6 månader för att plugga japanska samt lära mig mer om deras kultur genom att se så mycket som möjligt på fritiden där.

Därför vill jag köpa en systemkamera som jag kan ta bilder med, men även filma. Jag vill kunna fånga upp min resa med kamera för att sedan göra en film av det, och kunna visa folk vad jag har upplevt.

Som sagt, så är jag nybörjare och vet inte särskilt mycket om kameror då jag har använt min mobil för foton. Vilket fall som helst så har jag kollat runt lite, och då hittade jag Sony a6000 vilket hade fått väldigt bra recensioner, jag vet däremot inte om den skulle vara bra för att filma med också?

Skulle vara tacksam med förslag och rekommendationer för olika kameror samt eventuella objektiv.

Min budget ligger på runt 5000-6000, kan eventuellt gå upp lite.

Tack på förhand!
 

KristianG92

Medlem
Tack för snabbt svar redan!

Men hur är en kompakt kamera gentemot en digital kamera? Med tanke på att jag också vill filma resan vid vissa tillfällen i bra kvalite för att eventuellt göra en kort video av det senare. eller rättare sagt, vad är skillnanden igentligen mellant kompakt och systemkamera? p.g.a. denna kameran du visade ligger ju i samma prisklass som Sony A6000.

P.S. Jag har kollat lite, läst specifikationer bland annat och den verkar definitivt vara ett bra val. Men om andra folk har andra rekommendationer så tar jag gärna det så jag har lite att välja bland. Det är inte direkt någon brådska att köpa en kamera, men vill kolla runt lite ändå.
 

AFJ

Aktiv medlem
Jag vet inte vad "miffla" betyder men det är i alla fall inte svårare att hantera en systemkamera än en kompaktkamera. Snarare tvärtom då en systemkamera oftast har rejälare reglage och fler funktioner är åtkomliga direkt via knappar istället för via menyer som ofta är fallet med kompaktkameror. Dessutom har systemkameror en sökare vilket somliga kompakter saknar.

En bra kompaktkamera kostar rätt mycket pengar och det är inte alls omöjligt att få en systemkamera med en standardzoom för mindre pengar. Sensorn är större på en systemkamera vilket ger bättre bildkvalité. Möjligheten att komplettera med flera objektiv gör att man kan växa i en systemkamera på ett helt annat vis. Förhoppningsvis består fotointresset även efter Japanresan.

Egentligen är det enda som talar för en kompaktkamera att den är smidigare att ta med sig. Men för en riktigt smidig lösning så behöver man ju inte gå längre än till sin mobil. För min del så tycker jag att kompakterna har hamnat lite "off". Inte tillräckligt bra bildkvalité för att matcha systemkameran, inte tillräckligt smidig för att matcha mobilen och nuförtiden ofta högt prissatta.

Om jag vore du skulle jag absolut satsa på en systemkamera för att de helt enkelt är roligare att fota med. Glöm dock inte bort att också bekanta dig med mobilen - det blir ett utmärkt komplement. De brukar också vara riktigt användbara att filma med.

Vilken kamera du skall köpa? Utbudet är enormt, det handlar mycket om tycke och smak.

När det gäller den föreslagna Lumix LX15 så har jag en sådan. En förträfflig kompaktkamera, enkel att använda, bra optik, bra filmfunktioner. Men använder jag den? Jo, ibland...
 

KristianG92

Medlem
Ja absolut, planen är att jag vill fortsätta med foton efteråt också. Så jag vill gärna ha en kamera som kommer att hålla några år åtminstonde.

Men vad tror du om en Sony A6000 med en 55-210 mm objektiv också?
https://www.netonnet.se/art/ljud-och-bild/foto/systemkamera/sony-a6000-16-5055-210/200787.9026/?gclid=Cj0KCQiA_4jgBRDhARIsADezXcgs0mhz9LaMQAIOP3aWG-iXrwFi66bXHDZoNWebHQnWFDNR3DriVYUaAqyTEALw_wcB

Eller finns det andra kameror som är ungefär lika bra för billigare peng? eller är denna kameran "ute"? med tanke på att det finns A6300, Canon 70D osv
 
Senast ändrad:

unoengborg

Aktiv medlem
Skillnaden mellan kompaktkamera och systemkamera är storleken samt att man kan byta objektiv på systemkameran.

Vad det gäller bildkvalitet så är det huvudsakligen två saker som avgör nämligen
hur bra objektivet är och hur stor sensorn är.

Ett bra objektiv är skarpt samt ger len och fin oskärpa på de delar av motivet som man inte ställt in avståndet på. Stora bländaröppningar ger större möjlighet att skapa lugn och fin oskarp bakgrund vid t.ex. porträtt. Ju mindre bländartal desto bättre i det fallet.

Ska du filma välj en spegellös kamera. Alla kompaktkameror är spegellösa.

Välj aldrig en Nikon DSLR för video ifall du inte klara dig med manuell avståndsinställning vid videofilmning. Deras autofocus vid video är urkass oavsett pris, inga problem med stillbild dock. Bland DSLR modeller är det Canon med sitt dualpixel system som har bäst autofocus för video.

Se till att kameran du väljer har en sökare som du håller upp mot ögat och inte bara är en bildskärm på baksidan av kameran. En riktig sökare fungera bättre i starkt ljus, och i och med att du kan ta stöd mot huvudet när du fotograferar kan du ta stadigare bilder än om du tittar på en skärm på armlängds avstånd.

Eftersom du ska ut och resa hade kanske en kompaktkamera varit lämplig, men kompaktkameror är dyra om de ska ge samma bildkvalitetet som en enklare systemkameror så troligtvis hamnar du utanför budget med det valet.

Hade hållit mig borta från Sony A6000. Dels är den lite gammal, dels verkar Sony främst satsa på kameror med större sensor och på superbra men också mycket kostsam optik, så ett Sony system kan bli dyrt att bygga ut. Sony är inte heller direkt kända för att ha bra användargränssnitt.

Skulle istället föreslå att du tittar på Fujifilm som om vi undantar mellanformatkamameror en rejäl bit över din budget helt och fullt satsar på APS-C kameror och har ett rikt och bra objektivutbud för det formatet.

Skulle föreslå att du tittar på en begagnad Fujifilm X-T2 eller kanske X-T20 som är lite mindre i storlek men i övrigt med i stort sätt samma funktionalitet. Har du riktig tur kanske du kan hitta en Fujifilm X-T100 ny till något specialpris någonstans. Alla de här är trevliga och lättanvända kameror som du kan ha glädje av lång tid framöver.

När det gäller spegellöst tänk på att skaffa extra batterier eftersom sökaren drar ström så fort den är igång oavsett om du tar en bild eller ej.
 

Bengf

Aktiv medlem
Du har gott om tid, så ta det lugnt, Sony är på gång med en ny APS-C och lovat flera objektiv, Så A6500 den senaste kan komma att sjunka i pris. A6000 är en mycket uppskattad kamera med en bra Full HD video, ett nytt 18-135 objektiv har kommit med pris runt 6000 kr, men också riktigt bra, fins testat på våra fotosidor. A6000 har några år på nacken nu så det är sant. Canon har en fin M50 ny spegelfri med goda beröm, På DSLR-sidan fins också Canon 80D en lite större kamera som är mycket bra, och filmar hyggligt i Full HD. Fuji X-T2 är en bra kamera, väl värd att titta på, alla objektiv där är inte billiga dom eller men dom har ett brett utbud, Fuji har väl utvecklat sig till fotonördarnas favorit kamera, med alla sina rattar att skruva på så det är lite att hålla reda på, men samtidigt ett gott betyg när eliten ofta väljer en Fuji till en början som en andra kamera till sina stora småbilds kameror, men snart får den stora kameran ligga kvar på hyllan och samla damm, och Fuji övergår till Nr 1.
 

rronnbac

Aktiv medlem
Canon EOS M50 är väldigt mycket kamera för pengarna, och därtill i praktiken lättast att få bra resultat vid filmning, tack vare kombination av pekskärm, bästa autofokussystemet för filmning och en vridbar skärm. De sakerna tillsammans gör att vem som helst kan filma med god kvalitet. I den prisklassen så är den tämligen ensam om att ha alla dessa saker. En kamera som t.ex. Sony A6000 saknar pekskärm och är i jämförelse mkt bökigare att filma vanliga casual-klipp med.
 

unoengborg

Aktiv medlem
Du har gott om tid, så ta det lugnt, Sony är på gång med en ny APS-C och lovat flera objektiv, Så A6500 den senaste kan komma att sjunka i pris. A6000 är en mycket uppskattad kamera med en bra Full HD video, ett nytt 18-135 objektiv har kommit med pris runt 6000 kr, men också riktigt bra, fins testat på våra fotosidor. A6000 har några år på nacken nu så det är sant. Canon har en fin M50 ny spegelfri med goda beröm, På DSLR-sidan fins också Canon 80D en lite större kamera som är mycket bra, och filmar hyggligt i Full HD. Fuji X-T2 är en bra kamera, väl värd att titta på, alla objektiv där är inte billiga dom eller men dom har ett brett utbud, Fuji har väl utvecklat sig till fotonördarnas favorit kamera, med alla sina rattar att skruva på så det är lite att hålla reda på, men samtidigt ett gott betyg när eliten ofta väljer en Fuji till en början som en andra kamera till sina stora småbilds kameror, men snart får den stora kameran ligga kvar på hyllan och samla damm, och Fuji övergår till Nr 1.
A6300 och senare i så fall bättre val än A6000 bl.a. pga bättre autofokus och möjllighet att använda Canon objektiv med adapter med hyfsad autofocus. Rent bildkvalitetsmässigt lär man inte se några himmelsvidda skillander mellan olika APS-C kameror oavsett om de kommer från Fujifilm, Sony eller Canon. Möjligtvis ska man undvika lite äldre Canon modeller eftersom de länge släpade efter en del vad det gällde sensor teknik, men även de var trots allt ganska bra. Canon fotografer kom inte hem gråtande trots att sensorn inte var bäst i värden. I stort sett är det sensorns storlek som avgör prestanda.

Att det finns många rattar att skruva på innebär snarare att det finns mindre att hålla reda på, eftersom man inte behöver komma ihåg vad funktionen ratten utför heter för att kunna leta upp den i någon meny.

Fujifilms rattsystem är väldigt smart du har en tidsratt där du kan välja slutartid och en bländarring på objektivet där du kan välja bländare. Eftersom slutaren sitter i kamerahuset och bländaren sitter i objektivet blir det väldigt enkelt att hålla reda på vilken som är vilken. Båda rattarna har ett autoläge. Ställer man slutartidsratten i autoläge ställer kameran själlv in slutartid. Ställer man bländarringen på autoläge ställer kameran själv in bländaren. Ställer man båda i autoläge väljer kameran både slutartid och bländare.

Vad det gäller Canon M50 så är det också ett bra alternativ, men det finns ganska få Canon objektiv som är designade för Canons M system. Man kan visserligen använda Canons DSLR objektiv vilka fungerar bra med adapter, men de är inte lika små som de skulle kunna ha varit ifall Canon gjort dem för M systemet. Till på köpet tar ju adaptern plats. Dessutom skulle jag nog se Canon M systemet som lite av en återvändsgränd då optik för Canons nya spegellösa fullformatkameror inte kan anpassas till Canon M kameror. En eventuell adapter skulle behöva inbyggda linser, vilket kommer att göra den dyrare, större, och sannolikt inverka negativt på bildkvaliteten, ifall någon mot förmodan skulle försöka tillverka en sådan adapter.
 

unoengborg

Aktiv medlem
Canon EOS M50 är väldigt mycket kamera för pengarna, och därtill i praktiken lättast att få bra resultat vid filmning, tack vare kombination av pekskärm, bästa autofokussystemet för filmning och en vridbar skärm. De sakerna tillsammans gör att vem som helst kan filma med god kvalitet. I den prisklassen så är den tämligen ensam om att ha alla dessa saker. En kamera som t.ex. Sony A6000 saknar pekskärm och är i jämförelse mkt bökigare att filma vanliga casual-klipp med.
Ja, ska man vara med på filmen själv är det bra om man kan vrida skärmen så att man kan se sig själv. Problemet med M50 är att skärmen vrids nedåt vilket gör att den blir skymd av ett eventuellt stativ. Ska man ha något billigt bra där skärmen vrids ut åt sidan titta på Fujifilm X-T100 som dessutom är billigare.

Även Canon E0S 200D har utvikbar skärm. Även den liten och nätt, trots att det är en spegelreflexkamera.
 

AFJ

Aktiv medlem
Eftersom du ska ut och resa hade kanske en kompaktkamera varit lämplig, men kompaktkameror är dyra om de ska ge samma bildkvalitetet som en enklare systemkameror så troligtvis hamnar du utanför budget med det valet.
Jag tycker inte man skall hänga upp sig på reseaspekten. TS ska ju bo i ett annat land under en längre tid. Han kommer att ha samma möjligheter att bära med sig en "riktig" kamera som vi alla har till vardags. Dessutom i ett land där "alla" gillar att fotografera! :)

Jag vet ingen kompaktkamera (som är värdig namnet "kompakt") som lämnar samma bildkvalité som en en systemkamera. Det finns väl i och för sig några "komapter" med APS-C sensor men de är ju lika stora som en mindre systemkamera. Dessutom är det som du säger dyra.
 

rronnbac

Aktiv medlem
Ja, ska man vara med på filmen själv är det bra om man kan vrida skärmen så att man kan se sig själv. Problemet med M50 är att skärmen vrids nedåt vilket gör att den blir skymd av ett eventuellt stativ. Ska man ha något billigt bra där skärmen vrids ut åt sidan titta på Fujifilm X-T100 som dessutom är billigare.

Även Canon E0S 200D har utvikbar skärm. Även den liten och nätt, trots att det är en spegelreflexkamera.
Nej, det gör den inte. M50 har en skärm som viks åt sidan och roterar fritt. M5 däremot har en skärn som viks nedåt.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Köpa i Japan istället?

Jag tror att det är första gången jag läser om någon som vill köpa kamera här, när man ska åka till Asien. Tvärtom har jag däremot hört talas om.
Det är väl billigare att handla i Japan?
 

AFJ

Aktiv medlem
Jag tror att det är första gången jag läser om någon som vill köpa kamera här, när man ska åka till Asien. Tvärtom har jag däremot hört talas om.
Det är väl billigare att handla i Japan?
Men om man nu är nybörjare är det nog klokt att köpa på hemmaplan så man hinner bekanta sig med kameran innan man reser iväg.

Däremot kan det kanske vara klokt att vänta med inköp av fler objektiv - om de nu är billigare i Japan?
 

KristianG92

Medlem
Hej! Tack för alla svar utförliga svar!

Men att köpa elektronik eller annat i Japan är inte billigt, det är mer eller mindre samma pris som i Sverige. Eller ja, det är vad jag har läst på forums, för jag kollade upp detta alternativet också, men det va inget att rekommendera, om det bara finns där men inte här t.ex.

Sen vet jag inte om det stämmer gällande priser i Japan. Men som Anders sa, så vill jag nog köpa här för att kunna bekanta mig med kameran.

Men som jag har förstått av dessa alla kommentarer bör jag Titta på Fujifilm x-100 eller om jag hittar t.ex. begagnad x-T2 eller T20? Samt även titta på Canon M50 eller Sony? Eller är det någon ni rekommendera mer än den andra?

Och är det värt att riskera att köpa begagnat? tänker så man inte blir lurad på något viss eller liknande

P.S.
Ni kanske har missuppfattat mig. Men den kamera jag vill ha är till för Resor och äventyren som jag vill hitta på i framtiden också. Alltså, jag kommer troligtvis inte använda kameran särskilt mycket utöver det på fritiden.

Efter japan kommer jag hem och ska söka YH som varar i 2 år. Jag kommer eventuellt försöka resa eller äventyra under den tiden också självklart. Så jag kommer inte fota speciellt mycket på fritiden hemma i Sverige. I dessa fall använder jag troligtvis mobil haha
 
Senast ändrad:

AFJ

Aktiv medlem
Och är det värt att riskera att köpa begagnat? tänker så man inte blir lurad på något viss eller liknande
Om man jämför med t ex en begagnad bil så är ett kameraköp enkelt.

Fungerar kameran när du köper den så kommer den sannolikt fungera om 5 år också. Kameror slits ju inte på samma sätt som t ex bilar.

Det man får se upp handlar mer om prisbilden. Många som säljer en äldre kameramodell plockar fram sitt gamla kvitto och tänker "Jag gav ju 10 000 för den här för sex år sedan - den ser ju ut som ny nu, då måste jag kunna sälja den beg för 5 000 idag". Vilket sannolikt är ett överpris eftersom den tekniska utvecklingen går framåt.

Om du hittar något intressant så kan du lägga en länk i tråden här så kan säkert någon med koll på beg priser ge en hint om prisnivån är rimlig.
 

andreas89

Aktiv medlem
Det finns goda möjligheter till trygga beg-affärer från exempelvis användare med lång säljhistorik här på Fotosidan eller erfarna säljare med bra omdöme på Tradera.

Jag tycker det är klokt att köpa begagnat. Du vet inte vad som passar dig förrän du blivit varm i kläderna och då är det ganska behändigt om du gett ungefär det pris som kameran är värd på andrahansmarknaden. Det blir då mindre blodigt att byta ifall du inser att någon annan modell hade blivit bättre för just dina behov.
 

Bengf

Aktiv medlem
A6300 och senare i så fall bättre val än A6000 bl.a. pga bättre autofokus och möjllighet att använda Canon objektiv med adapter med hyfsad autofocus. Rent bildkvalitetsmässigt lär man inte se några himmelsvidda skillander mellan olika APS-C kameror oavsett om de kommer från Fujifilm, Sony eller Canon. Möjligtvis ska man undvika lite äldre Canon modeller eftersom de länge släpade efter en del vad det gällde sensor teknik, men även de var trots allt ganska bra. Canon fotografer kom inte hem gråtande trots att sensorn inte var bäst i värden. I stort sett är det sensorns storlek som avgör prestanda.

Att det finns många rattar att skruva på innebär snarare att det finns mindre att hålla reda på, eftersom man inte behöver komma ihåg vad funktionen ratten utför heter för att kunna leta upp den i någon meny.

Fujifilms rattsystem är väldigt smart du har en tidsratt där du kan välja slutartid och en bländarring på objektivet där du kan välja bländare. Eftersom slutaren sitter i kamerahuset och bländaren sitter i objektivet blir det väldigt enkelt att hålla reda på vilken som är vilken. Båda rattarna har ett autoläge. Ställer man slutartidsratten i autoläge ställer kameran själlv in slutartid. Ställer man bländarringen på autoläge ställer kameran själv in bländaren. Ställer man båda i autoläge väljer kameran både slutartid och bländare.

Vad det gäller Canon M50 så är det också ett bra alternativ, men det finns ganska få Canon objektiv som är designade för Canons M system. Man kan visserligen använda Canons DSLR objektiv vilka fungerar bra med adapter, men de är inte lika små som de skulle kunna ha varit ifall Canon gjort dem för M systemet. Till på köpet tar ju adaptern plats. Dessutom skulle jag nog se Canon M systemet som lite av en återvändsgränd då optik för Canons nya spegellösa fullformatkameror inte kan anpassas till Canon M kameror. En eventuell adapter skulle behöva inbyggda linser, vilket kommer att göra den dyrare, större, och sannolikt inverka negativt på bildkvaliteten, ifall någon mot förmodan skulle försöka tillverka en sådan adapter.


Jag har en äldre A77 SLT, kör med A=bländare eller S=tiden, ser i sökaren och snurrar på främre eller bakre hjul, eller duttar till på iso-knappen och ställer in, knapparna sitter där nära tummen +/- osv, det är väl så här som yrkes kamerorna också är utformade, dessa knappar behöver inte eller vara belysta då det kommer upp i sökaren, men det gör det väl också med Fuji-kameran. RX100 som har miniknappar använder jag den räfflade ringen runt objektivet, jag är sällan inne i menyerna och rotar, men jag håller till i DIV 5 vad gäller fotografering, så jag kan inte hälften av vad du kan.
 

PMD

Aktiv medlem
Om man jämför med t ex en begagnad bil så är ett kameraköp enkelt.

Fungerar kameran när du köper den så kommer den sannolikt fungera om 5 år också. Kameror slits ju inte på samma sätt som t ex bilar.
Jag skulle nog säga att det är hugget som stucket vilken av dem som slits mest. En bil håller i betydligt mer än 5 år om man sköter om den, och det gör en kamera också.

Det som kan göra att man vill byta kamera efter 5 år (ungefär, eller så) är att kameran har blivit omodern. Det är väl ungefär samma skäl som man anför för att byta bil efter 5 år. Numera har dock utvecklingen när det gäller kameror planat ut en del jämfört med för 5-15 år sen så en 5 år gammal kamera är inte direkt omodern och bör ge fina resultat i ytterligare ett antal år.
 
ANNONS