Annons

Bäst vidvinkel objektiv för canon aps-c?

Produkter
(logga in för att koppla)

Lajjan

Aktiv medlem
Hej

Söker ett vidvinkel objektiv som komplement till min landskapsutrustning. Kör 7dmkii och Sigma 18-35 och Sigma 50-100. Riktigt nöjd med bildkvalitén på dessa två objektiv, men ibland har jag haft ett behov för med vidvinkel.

Krav:

Måste kunna gå att skruva på filter, så många samyang objektiv försvinner.

Riktigt bra bildkvalité, pris sekundärt. (Inom rimlig nivå)

Helst en zoom, men kan diskuteras.

12 mm eller mindre som vidast.

Jag har kollat på Tokina at-x 11-20 pro, samt 2 st canon objektiv, 10-18 och 10-22 tror jag det är, har kollat och läst på diverse recensioner och finns ingen klar vinnare direkt. Men det känns som om tokinan har lite fördelar gällande bildkvalitén.

Har ni några andra objektiv att tipsa om? Om ej så vill jag gärna höra era konkreta åsikter om nämda objektiv. Det ska till 95% användas till landskap.

I framtiden kommer jag nog uppdatera till fullformat så jag betackar mig för er som kommer att rekommendera det.

//Jocke
 

apersson850

Aktiv medlem
Jag hade själv EF-S 10-22 mm f/3,5-4,5 USM tillsammans med olika APS-C kameror förr i tiden. Jag tyckte den var bra. Då fanns inte Canons 10-18 mm, så det var det enda Canonobjektivet som kom ner till 10 mm.
Jag har inte jämfört med något annat fabrikat heller. Jag har bara Canonobjektiv.

Idag finns även EF 11-24 mm f/4L USM. Ett objektiv som ger nästan lika mycket bildvinkel, mycket bra kvalité och dessutom fungerar på fullformat också, där det blir en herrejössesvidvinkel. Men den är fyra gånger så dyr som en 10-22.

Ställd i dina skor idag, så mellan 10-22 och 11-24 skulle jag nog välja EF-S 10-18 mm f/4,5-5,6 IS STM. Den är nog inte bäst, men användbar. Dessutom kostar den jämförelsevis ingenting, så det är inget stor utgift i onödan, om du byter till fullformat sen. Du kan kanske avyttra den för en tusenlapp då, så blev experimentet ännu billigare.
 

PMD

Aktiv medlem
EF-S 10-18 har bildstabilisering. Det är väl det enda av de objektiv som nämnts här som har det?
 

Kisco

Aktiv medlem
Jag har ett EF-S 10-22 till min 7D MIi. Ett 10-22 är inget dåligt objektiv för en APS-C kamera. Letar du hittar du begagnat för strax över 3000 kr.
Använder du ett stativ för landskapsmotiv är bildstabilisering sekundärt.
 

PMD

Aktiv medlem
Det är ungefär en tusenlapp dyrare än ett nytt EF-S 10-18. EF-S 10-22 är knappast så mycket optiskt bättre. Det är kanske bättre byggt, men knappast så skört att det går sänder vid normal användning.
 

Lajjan

Aktiv medlem
Det kommer att nästan uteslutande användas med stativ så IS spelar mindre roll. Har ej IS på mina Sigma objektiv heller.
 

Kisco

Aktiv medlem
Det är ungefär en tusenlapp dyrare än ett nytt EF-S 10-18. EF-S 10-22 är knappast så mycket optiskt bättre. Det är kanske bättre byggt, men knappast så skört att det går sänder vid normal användning.
Ett nytt EF-S 10-18 kostar strax under 3000 kr och har bländar öppning 4.5-5.6
Ett nytt nytt EF-S 10-22 kostar strax under 7000 kr med största bländar öppning 3.5-4.5
 

PMD

Aktiv medlem
Ett nytt EF-S 10-18 kostar strax under 3000 kr och har bländar öppning 4.5-5.6
Ett nytt nytt EF-S 10-22 kostar strax under 7000 kr med största bländar öppning 3.5-4.5
LJusstyrkan är förvisso usel på EF-S 10-18 men för landskapsfotografering bör det inte spela så stor roll.

Jag tror helt enkelt att eftersom TS ämnar byta till småbild någon gång i framtiden så är EF-S 10-18 det bästa valet ur ekonomisk synvinkel. Minst pengaförlust vid bytet, alltså.
Och objektivet är ungefär lika bra optiskt som EF-S 10-22 så han förlorar inte mycket där heller.
 

Lajjan

Aktiv medlem
Någon som har provat tokina at-x 11-20? Enligt många recensioner på youtube bla så verkar som om den har snäppet bättre bildkvalite än de 2 canon objektiven, dock med relativt dåliga motljusegenskaper som resulterar i "flaring"

Något objektiv med fast brännvid på runt 10-12 som ni kan tippsa om då? IS spelar mindre roll, även bländartalet, blir ju mest från 5,6 och uppåt ändå. Bara det går att använda filter på.
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Någon som har provat tokina at-x 11-20? Enligt många recensioner på youtube bla så verkar som om den har snäppet bättre bildkvalite än de 2 canon objektiven, dock med relativt dåliga motljusegenskaper som resulterar i "flaring"

Något objektiv med fast brännvid på runt 10-12 som ni kan tippsa om då? IS spelar mindre roll, även bländartalet, blir ju mest från 5,6 och uppåt ändå. Bara det går att använda filter på.
Tokina tror jag på, det skulle jag kolla upp.

Har Canon med 10-22 och 16-35 2,8. Tycker Canons 10-22 är en plåtburk i jämförelse med ett L-objektiv. Det är det här som är svagheten med Canon APS-C det finns inga dedikerade vidvinkel och normalzoomar som håller riktigt hög klass tycker jag.
 

apersson850

Aktiv medlem
Mmm, just mitt exemplar av EF-S 10-22 mm f/3,5-4-5 USM delhavererade i autofokusen. Ibland fungerade det, ibland inte. Sålde det i befintligt skick (pris därefter) när jag övergick till att använda fullformat nästan hela tiden.
Jag har sålt mitt EF-S 60 mm f/2,8 macro USM också. Det enda EF-S jag har kvar, som det är nåt med, är EF-S 17-55 mm f/2,8 IS USM. Det tycker jag fungerar utmärkt som normalzoom till den 7D som nu framlever sina dagar hos ena dottern, eller snarare hos svärsonen.
Ja, sen har jag även EF-S 17-85 mm f/4-5,6 IS USM och EF-S 18-55 mm f/3,5-5,6 II liggande, men de finns det inte så mycket att säga om...
 

Smw

Aktiv medlem
Hej

Söker ett vidvinkel objektiv som komplement till min landskapsutrustning. Kör 7dmkii och Sigma 18-35 och Sigma 50-100. Riktigt nöjd med bildkvalitén på dessa två objektiv, men ibland har jag haft ett behov för med vidvinkel.

Krav:

Måste kunna gå att skruva på filter, så många samyang objektiv försvinner.

Riktigt bra bildkvalité, pris sekundärt. (Inom rimlig nivå)

Helst en zoom, men kan diskuteras.

12 mm eller mindre som vidast.

Jag har kollat på Tokina at-x 11-20 pro, samt 2 st canon objektiv, 10-18 och 10-22 tror jag det är, har kollat och läst på diverse recensioner och finns ingen klar vinnare direkt. Men det känns som om tokinan har lite fördelar gällande bildkvalitén.

Har ni några andra objektiv att tipsa om? Om ej så vill jag gärna höra era konkreta åsikter om nämda objektiv. Det ska till 95% användas till landskap.

I framtiden kommer jag nog uppdatera till fullformat så jag betackar mig för er som kommer att rekommendera det.

//Jocke


Hej !

Jag köpte efter lite testläsande C 10-18, som tillsammans med C 10-22 och
några andra var i den bättre gruppen. Idag skulle det nog bli
Tamron AF 10-24/3,5-4,5 Di II VC HLD eller kanske Tokinan
som båda verkrar vara lite bättre.


Kvaliteten från de båda Canonobjektiven verkar vara rätt lika, skillnaden i ljusstyrka
rätt liten ( 2/3) och då ser jag stabiliseringen som plus.
Hur och vilka skillnader i övrigt vet jag inte, C10-18 ingår i gruppen "PlasticFantastic".

Bildens centrala delar blir skarpa, inte hörnen, men rätt mycket vidvinkel.



Här lite läsa:
https://www.imaging-resource.com/lenses/tamron/10-24mm-f3.5-4.5-di-ii-vc-hld/review/

https://www.imaging-resource.com/lenses/tag/ef-s/

https://www.imaging-resource.com/lenses/canon/ef-s-10-18mm-f4.5-5.6-is-stm/blur/canon-7d/

https://www.imaging-resource.com/reviews/zproducts/canon10-22f3.5-4.5/tloader.htm?

https://www.the-digital-picture.com/Reviews/ISO-12233-Sample-Crops.aspx?Lens=996&Camera=963&Sample=0&FLI=1&API=3&LensComp=1115&CameraComp=963&SampleComp=0&FLIComp=1&APIComp=2


//MW
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Det finns fördelar med enklare objektiv i motljus = mindre bländaröppning = färre linselement = mindre ströljuseffekter. Däremot förstås då man sätter på filter negeras detta delvis.

Behöver man inte f/2,8 tycker jag beg Canon 10-22 eller en beg/ny 10-18 erbjuder bra prestanda för pengarna. Tänker man ändå fota på f/4- så kan man lika gärna ta 10-18 då de är lika optiskt. 10-18 är plastig men rätt skarp och väldigt lätt att få med sig.

Behöver man f/2,8 då blir det Tokinan.
 
ANNONS