Annons

Uppgradera från D80 för bättre all-round-bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

ChristofferK2

Ny medlem
Vi har i dag en D80 med ett Nikon 18-105mm f/3.5-5.6G ED AF-S-objektiv. Använder den mest till att fotografera personer och natur, och oftast på semestrar. Hade gärna använt den mer inomhus i "vanliga" miljöer, men då vi inte har någon extra blixt så har det inte blivit så. Nu har vi precis fått barn och vi önskar fotografera betydligt mer än vi tidigare gjort, framför allt inomhus, och då duger inte den uppsättningen längre (blir just nu suddigt även i dagsljus, inomhus). Hade gärna haft något som går att filma med också, som presterar bättre än S7an jag har nu.

Har varit väldigt nöjd med D80n i övrigt under den tid jag använt den, förutom just hur den presterar i dåligt ljus.

Så här har jag ett par frågor som jag hoppas ni kan hjälpa mig med:
* Borde vi "bara" investera i en bra blixt och nöja mig där?
* Köpa en ett nytt kamerahus som klarar av mycket högre ISO utan att det blir brusigt? Borde vi dessutom köpa en blixt då?
* Om nytt kamerahus, en smidigare spegellös (typ X-T2) eller en med spegel (typ D7200)? Hur mycket skiljer det i sig i smidighet vs. bildkvalitet?

Budget är runt 10'. Kan väl både gå upp och ner i pris, om jag kan motivera det för mig själv och för tanten :)
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Skulle du avyttra din D80 kommer köparen vilja ha ett färdigt kit och då kanske du ändå gör dig av med zoomen så du har full frihet att välja.

En blixt kan mycket väl räcka men det beror på vilken stämning du vill åt.

Detta sagt är D80 väldigt gammal idag och bildkvalitet och behandling i kameran har tagit enorma kliv sedan dess. Kräver du inte snabbaste AF på rörliga motiv med den budgeten duger en spegellös bra och det blir mer kompakt.

En beg Fuji XT2 eller XT20 men även XT1 eller XT10 blir ett rejält kliv upp. Föreslår då zoomen 18-50/2,8-4 som är skarp och välbyggd som första objektiv.

Du kan även fundera på en beg Sony A7 (gen 1) med 28-70 men jag skulle kanske skippa deras APS-C kameror som t ex A6000 då deras objektivutbud till det formatet är skralt och bl 3,5-5,6 är lite snålt kanske på APS-C jf med Fuji.

Givetvis om storleken inte avgör är Nikon D7100 beg ett fynd idag - ca 4000kr. Då kan du behålla din zoom och köpa till en 50/1,8 för porträtt. Denna kamera är en direkt men mycket senare arvtagare till D80.
 

LinsLucas

Aktiv medlem
Jag säger så här: Titta på en Nikon 7100/7200. Investera i ett Nikon AFS 35/1,8 och slutligen i en blixt med tillhörande färgfilter. Kika runt på nätet, Blocket och olika firmor som säljer begagnat. Du får troligtvis hela kitet för 10 000:-. (Och du kan fortsätta använda ditt gamla 18-105-objektiv)
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Gratulerar till tillökningen! Barn innebär ofta en nytändning för fotograferingen.

Titta på Nikon D7200 som är avsevärt bättre än den ni har idag eller D7500 som hanterar svagare ljus ännu bättre. Efter er D80 kom D90 som ersattes av D7000 som ersattes av D7100 och därefter kom D7200. Efter några år kom D7500 som är dagens modell även om D7200 fortfarande finns kvar.

Kan du tänka dig köp från utlandet (E-Infinity) är även D500 inom räckhåll efter lite köksbordsöverläggningar. D500 är den bästa kameran med DX-format på sensorn och den jag skulle säga också har "längst livslängd" innan den känns föråldrad. Husen är i storlek som din D80, dock är D500 snäppet större men på intet vis klumpig. D500 har ingen inbyggd blixt, men klarar sig förvånansvärt bra utan en - sannolikt bäst av alla som inte är fullformatskameror. Vill man ändå ha en blixt finns det gott om SB-600 eller SB-800 att köpa begagnat under tusenlappen i så fall. D7500 och D500 delar sensor men autofokus är avsevärt mycket bättre på D500.

Ingen DSLR är jättebra för video. De hanterar svagt ljus bra men deras motivföljande autofokus i videoläge är inte i närheten av vad den är för stillbild i vanligt läge när du tittar igenom den optiska sökaren. Där är spegellöst bättre.

En begagnad D80 är inte värd särskilt mycket i dag så att sälja optiken med den för att maximera värdet är inte värt besväret - om det är VR-versionen av 18-105 ni har. Då kan ni hellre behålla objektivet och köpa något av husen ovan. Om inte så föreslår jag att ni säljer det ni har och tittar på husen ovan i paket med 18-105VR eller 18-140VR.
Håller inte med. D80 är så pass gammal att ingen kamerafantast kommer köpa den. Det är dessa som köper enbart hus. Det är en nybörjare som kommer köpa en D80 och en sådan vill ha ett färdigt kit så det bara är att gå ut och fota.
 

unoengborg

Aktiv medlem
Börja med att satsa på en bra och lär dig använda den. Komplettera med radioutlösare så att blixten inte behöver sitta på kameran utan kan placeras så att belysningen blir behaglig. T.ex. genom att reflektera ljuset mot tak, vägg eller någon form av reflexskärm.
Ju större ljuskälla - desto mjukare och finare ljus.

Sedan är det frågan vad du använder dina bilder till. D80 bör räcka utmärkt för bilder du visar obeskurna på bildskärm eller eller telefon som t.ex. bilder för facebook. Skriver du ut bilder bör det se någorlunda vettigt ut upp till A3.

Behöver du snabbare autofocus eller bildhastighet titta i första hand på Nikon D7200 om du vill stanna kvar i Nikonfållan. Den är betydligt mera prisvärd än den snabbare D7500. De som behöver den snabbheten gör bättre i att välja D500 som har bättre buffert och bättre autofocus, samt inte minst viktigt bättre ergonomi som ger snabbare handhavande.

Vill du kunna videofilma skaffa något spegellöst, kanske t.ex. Fujifilm X-H1 som har bildstabilisering i kamerahuset.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Ljus är ett måste o blixt är oslagbart i mörka utrymmen. Faktum är att det är en höjdare i sol o motljusbilder också.
Nikons blixtar är dyra men det finns bra alternativ.
tex Youngnou 685 eller Godox V860II

Sen nytt hus, jovisst men det är betydligt dyrare.
Men också bättre än gårdagens D80.

Behåll D80 till riskfotografering.
I princip är den inte värd ngt så OM den skulle bli stulen på stranden eller man får den full med sand är väl inte hela världen.

Oavsett om du byter kamera/märke så behövs en blixt anser jag. O köp en bra, det tjänar dina bilder på.
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Jag har haft en D80 för länge sedan. Det går att ta bra bilder i bra ljus, men du kommer att märka stor skillnad om du byter upp dig redan vid ISO 400.

Nikon D7X00 är släktingar i rakt nedstigande led till D80.

Vill du vara försiktig med pengarna: D7200

Vill du ha den bästa kameran i klassen: D7500

18-105/3.5-5.6 är ingen höjdare. Fundera på ett 18-55 AF-P är betydligt vassare eller ett 35/1.8G.
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Ljus är ett måste o blixt är oslagbart i mörka utrymmen. Faktum är att det är en höjdare i sol o motljusbilder också.
Nikons blixtar är dyra men det finns bra alternativ.
tex Youngnou 685 eller Godox V860II

Sen nytt hus, jovisst men det är betydligt dyrare.
Men också bättre än gårdagens D80.

Behåll D80 till riskfotografering.
I princip är den inte värd ngt så OM den skulle bli stulen på stranden eller man får den full med sand är väl inte hela världen.

Oavsett om du byter kamera/märke så behövs en blixt anser jag. O köp en bra, det tjänar dina bilder på.
Jag har lärt mig av erfarenhet att aldrig lägga pengar på en Canon eller Nikon speedlight.

En Nikon SB-5000 kostar 6.500:-. En Yongnuo YN560 med nära samma effekt kostar 500:-. Speedlights håller inte så länge och borde räknas till förbrukningsvaror.

Så länge man kan stanna under 1/200s så fotar man i alla fall i manuelllt läge och det fungerar alltid inomhus och oftast i skugga eller under den "gyllene timmen".

Behöver man HS eller HSS räcker inte en speedlight särskilt långt, särskilt om man vill använda en softbox. Då rekommenderar jag hellre en Godox 400AD PRO för några hundringar mer än en Nikon speedight.
 

ztenlund

Aktiv medlem
För en amatör räcker inte en beg 600 eller 800 blixt?
Det är klart att det gör. Jag har en SB-800 som jag köpte ny för 10+ år sedan. Visst, jag använder den inte så fasligt mycket, men det är inget fel på den. Nackdelen är att manövreringen är lite klumpig och att den inte går att ställa snett bakåt åt höger. Åtminstone om man inte går lös på blixten och modifierar den.

Att jämföra en SB-5000 med en billig kinablixt känns inte särskilt rättvisande. Sedan är den nästan fånigt dyr ändå, men vill man köpa en ny blixt så är ju en SB-700 utmärkt.

Men om någon nämner en blixt för att klara sämre ljus, så hamnar tråden enligt känt mönster snart i att man ska ha en skåpbil med proffsblixtprylar för att överrösta solen vid ekvatorn. ;)
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Det är klart att det gör. Jag har en SB-800 som jag köpte ny för 10+ år sedan. Visst, jag använder den inte så fasligt mycket, men det är inget fel på den. Nackdelen är att manövreringen är lite klumpig och att den inte går att ställa snett bakåt åt höger. Åtminstone om man inte går lös på blixten och modifierar den.

Att jämföra en SB-5000 med en billig kinablixt känns inte särskilt rättvisande. Sedan är den nästan fånigt dyr ändå, men vill man köpa en ny blixt så är ju en SB-700 utmärkt.

Men om någon nämner en blixt för att klara sämre ljus, så hamnar tråden enligt känt mönster snart i att man ska ha en skåpbil med proffsblixtprylar för att överrösta solen vid ekvatorn. ;)
Jag har och har haft en massa olika blixtar. SB-800 är alldeles utmärkt, men jag föredrar SB-28 för den har en knapp på framsidan för att ställa slav eller ledare. SB-26 är också bra. Jag har också SB-900 och SB-910.

Efter det började jag köpa Yongnuo YN560. Anledningen är att blixtar går sönder, ibland faller de i backen, ibland blir de blöta och i vissa fall slutar det bara att fungera. Jag tror jag förlorat minst 3-4 Nikonblixtar och ett par Yongnuo.

Min poäng är att det mesta av teknologin i Nikons blixtar är onödig.

Det bästa sättet att använda en blixt är i manuellt läge för då får man en intuitiv förståelse för hur man balanserar blixtljuset med omgivningen och ljuset varierar inte när man komponerar på olika sätt.

När HSS krävs är oftast Nikons speedlights för klena. Därför rekommenderar jag i dessa lägen en Godox AD400 Pro.
 

unoengborg

Aktiv medlem
Jag har haft en D80 för länge sedan. Det går att ta bra bilder i bra ljus, men du kommer att märka stor skillnad om du byter upp dig redan vid ISO 400.

Nikon D7X00 är släktingar i rakt nedstigande led till D80.

Vill du vara försiktig med pengarna: D7200

Vill du ha den bästa kameran i klassen: D7500

18-105/3.5-5.6 är ingen höjdare. Fundera på ett 18-55 AF-P är betydligt vassare eller ett 35/1.8G.
Ganska tveksamt om D7500 är bäst i klassen:
https://www.dxomark.com/Cameras/Compare/Side-by-side/Nikon-D7500-versus-Nikon-D7200___1161_1020

Ja, den klarar svagt ljus lite bättre, men enligt det är rör sig om mindre än 1/3 bländarsteg vilket väl knappt är synligt för blotta ögat. Sedan är den förstås bättre på video, men inga Nikon kameror utom möjligtvis nya Z6 är bra på video eftersom autofocus för video är långsam hackig och ljudlig.

Är video viktigt välj någon spegellös kamera istället.

Försäljningsargumentet för D7500 är främst att den klarar många bilder per sekund men fotograferar man inte fåglar eller snabba sporter räcker säkert D7200 utmärkt och man får mer pengar över till objektiv.

Om man å andra sidan faktiskt fotograferar sådant vill man troligen ha D500 bättre ergonomi som gör det lätt att skifta mellan en fokuspunkt för att t.ex. fokusera på en genom ett grenverk och flera punkter för flygande fågel
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Ganska tveksamt om D7500 är bäst i klassen:
https://www.dxomark.com/Cameras/Compare/Side-by-side/Nikon-D7500-versus-Nikon-D7200___1161_1020

Ja, den klarar svagt ljus lite bättre, men enligt det är rör sig om mindre än 1/3 bländarsteg vilket väl knappt är synligt för blotta ögat. Sedan är den förstås bättre på video, men inga Nikon kameror utom möjligtvis nya Z6 är bra på video eftersom autofocus för video är långsam hackig och ljudlig.

Är video viktigt välj någon spegellös kamera istället.

Försäljningsargumentet för D7500 är främst att den klarar många bilder per sekund men fotograferar man inte fåglar eller snabba sporter räcker säkert D7200 utmärkt och man får mer pengar över till objektiv.

Om man å andra sidan faktiskt fotograferar sådant vill man troligen ha D500 bättre ergonomi som gör det lätt att skifta mellan en fokuspunkt för att t.ex. fokusera på en genom ett grenverk och flera punkter för flygande fågel
Jämfört med D7200 är D7500 snabbare, har större buffert, tilt/touch-skärm, bättre ljusmätning, bättre AF, bättre vädertätning. Skillnaderna hos DXO är nog försumbara (kanske inom mätfelet). Bäst i klassen enligt bland andra Thom Hogan. Spegelfria eller D500 tillhör väl andra klasser!
 

unoengborg

Aktiv medlem
Jämfört med D7200 är D7500 snabbare, har större buffert, tilt/touch-skärm, bättre ljusmätning, bättre AF, bättre vädertätning. Skillnaderna hos DXO är nog försumbara (kanske inom mätfelet). Bäst i klassen enligt bland andra Thom Hogan. Spegelfria eller D500 tillhör väl andra klasser!
Ja, den har de fördelar du nämner, men frågan är om det är något TS behöver. Många bilder per sekund hjälper inte om det är mörkt inomhus.
Troligen bättre att lägga pengarna på ljustarkare optik eller blixt. Hade TS funderat på fågelfoto eller liknande hade saken varit en annan.
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Ja, den har de fördelar du nämner, men frågan är om det är något TS behöver. Många bilder per sekund hjälper inte om det är mörkt inomhus.
Troligen bättre att lägga pengarna på ljustarkare optik eller blixt. Hade TS funderat på fågelfoto eller liknande hade saken varit en annan.
Så, som jag sa från början, om man söker en kamera i samma klass som D80: D7200 för bäst värde, D7500 om man vill ha bäst i klassen. Gärna med en 18-55 AF-P och en 35/1.8G DX
 

Brix

Aktiv medlem
Vi har i dag en D80 med ett Nikon 18-105mm f/3.5-5.6G ED AF-S-objektiv. Använder den mest till att fotografera personer och natur, och oftast på semestrar. Hade gärna använt den mer inomhus i "vanliga" miljöer, men då vi inte har någon extra blixt så har det inte blivit så. Nu har vi precis fått barn och vi önskar fotografera betydligt mer än vi tidigare gjort, framför allt inomhus, och då duger inte den uppsättningen längre (blir just nu suddigt även i dagsljus, inomhus). Hade gärna haft något som går att filma med också, som presterar bättre än S7an jag har nu.

Har varit väldigt nöjd med D80n i övrigt under den tid jag använt den, förutom just hur den presterar i dåligt ljus.

Så här har jag ett par frågor som jag hoppas ni kan hjälpa mig med:
* Borde vi "bara" investera i en bra blixt och nöja mig där?
* Köpa en ett nytt kamerahus som klarar av mycket högre ISO utan att det blir brusigt? Borde vi dessutom köpa en blixt då?
* Om nytt kamerahus, en smidigare spegellös (typ X-T2) eller en med spegel (typ D7200)? Hur mycket skiljer det i sig i smidighet vs. bildkvalitet?

Budget är runt 10'. Kan väl både gå upp och ner i pris, om jag kan motivera det för mig själv och för tanten :)
Det mesta av bildkvalitén ligger i objektivet. Den största skillnaden mellan olika kamerahus/sensorer sett till bildkvalité ligger just i brusprestanda och dynamiskt omfång. Med ett nyare kamerahus får du lägre brus på höga ISO'n och större dynamiskt omfång. Du får också t.ex bättre autofokus, snabbare seriebildstagning och högre upplösning.

Jag kör själv Fuji och kan varmt rekommendera dem. Deras prylar håller väldigt hög kvalité och deras kameror är mycket intuitiva och roliga att använda och de har riktigt grymma objektiv. Man kan också få riktigt bra JPG's direkt ur kameran med Fuji tack vare deras fina färgprofiler(film simulations).
 

unoengborg

Aktiv medlem
Så, som jag sa från början, om man söker en kamera i samma klass som D80: D7200 för bäst värde, D7500 om man vill ha bäst i klassen. Gärna med en 18-55 AF-P och en 35/1.8G DX
Det är viktigare att ha prylar som ger så bra möjligheter till bilder som möjligt inom det tänkta motivområdet. Det skiljer kring 3500 mellan modellerna som kan användas bättre än på snabb bildfrekvens. Ljusstarkare optik eller blixt, eller ytterligare en blixt för mer varierad ljussättning. Det är ytterst tveksamt om bäst i klassen är bästa valet för TS och hans motiv.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
För en amatör räcker inte en beg 600 eller 800 blixt?
jo då
Fördelen med 685/v860 är att de kan lika mycket som SB5000 och klarar då HSS om kameran har funktionen. (Det har inte 3xxx serien, vet ej med 5xxx)
Dessutom inbyggda radiosändare som är kanon tillsammans med en trigger om man vill plocka loss blixten från kameran.

Nikons blixtar är mer välbyggda.
Men de är förbannat dyra.
Jag köper hellre 2-3 blixtar än 1 Nikon.

Vill man sen köra blixtarna manuellt så är det som Johan skrev, betydligt billigare.
Men det är inte JAG intresserad av. Jag gillar automatiska TTL & HSS funktionerna.

Vill man sedan lägga mycket mer på en bra portabel blixt med mycket mer kraft så är Godox AD200 bra alternativ men de kostar ändå ca 3000. OM det är intressant så är V860 det bättre valet.
Men jag tror inte att TS är intresserad av det.
 

Hans Österlind

Aktiv medlem
Vi har i dag en D80 med ett Nikon 18-105mm f/3.5-5.6G ED AF-S-objektiv. Använder den mest till att fotografera personer och natur, och oftast på semestrar. Hade gärna använt den mer inomhus i "vanliga" miljöer, men då vi inte har någon extra blixt så har det inte blivit så. Nu har vi precis fått barn och vi önskar fotografera betydligt mer än vi tidigare gjort, framför allt inomhus, och då duger inte den uppsättningen längre (blir just nu suddigt även i dagsljus, inomhus). Hade gärna haft något som går att filma med också, som presterar bättre än S7an jag har nu.

Har varit väldigt nöjd med D80n i övrigt under den tid jag använt den, förutom just hur den presterar i dåligt ljus.

Så här har jag ett par frågor som jag hoppas ni kan hjälpa mig med:
* Borde vi "bara" investera i en bra blixt och nöja mig där?
* Köpa en ett nytt kamerahus som klarar av mycket högre ISO utan att det blir brusigt? Borde vi dessutom köpa en blixt då?
* Om nytt kamerahus, en smidigare spegellös (typ X-T2) eller en med spegel (typ D7200)? Hur mycket skiljer det i sig i smidighet vs. bildkvalitet?

Budget är runt 10'. Kan väl både gå upp och ner i pris, om jag kan motivera det för mig själv och för tanten :)
Hej

Väg inte saker och argumenten på guldvåg då det allra mesta är hårklyverier. Jag tycker du ska byta till en småbild för då är du ”färdig” (det finns inte bättre att köpa), en D800/810 plus en 24-85/3,5-4,5(att det är en kitzoom kan man strunta i, den är tillräckligt bra) skaffa en SB-700/800 som du styr trådlöst skaffa också en glugg 35/1,8 eller 35/2,0 (för lågljussituationer), jag har fotat mina barn och familj i åratal och bilderna blir jättefina. Jag hade förut en D300 o 16-85 tillsammans med den utrustningen jag skrev om ovan. D800an som jag har nu är väldigt mycket bättre på allt utom att raw-filerna växer enormt och seriebildtagningen är långsammare. Priserna mellan på kamerorna i begsektorn modeller D800 är pytteliten mot en ny D7200. En ny D7500 är dyrare än en beg D800. Jämför inte så noga skillnaden är mindre än du tror mellan modernare kameror. Man bör nog dock räkna bort D80/90/300/7000/(7100) titta gärna på D600/610/750/800/810/(700). Tycker du nikon är klumpiga skulle jag välja MFT(m4/3) alltså Olympus eller Lumix(panasonic) annars hamnar man bara i storkameraträsket igen.

OBS! Viktigt är att kunna jobba med ett bra bildbehandlingsprogram, det betyder väldigt mkt mer än alla kameramodellvarianter tillsammans! Fina bilder får man i bra ljus och att balansera befintligt ljus med trådlös blixt är fantastiskt för slutresultatet, det gäller att öva lite sen sitter det. Det är smart att börja med det billigaste, en blixt det är kanske tillräckligt för dig, D80 kan ju styra blixten trådlöst, det blir bättre än du anar, om inte, går du på nästa åtgärd, kameran osv osv

Jag gav 12000kr för en D800 och 24-85 i nyskick (10500 exponeringar), en beg blixt torde hittas för ca1500kr. En D600/610 ligger ca 3000 kr lägre.

Hans
 

unoengborg

Aktiv medlem
Hej

Väg inte saker och argumenten på guldvåg då det allra mesta är hårklyverier. Jag tycker du ska byta till en småbild för då är du ”färdig” (det finns inte bättre att köpa), en D800/810 plus en 24-85/3,5-4,5(att det är en kitzoom kan man strunta i, den är tillräckligt bra) skaffa en SB-700/800 som du styr trådlöst skaffa också en glugg 35/1,8 eller 35/2,0 (för lågljussituationer), jag har fotat mina barn och familj i åratal och bilderna blir jättefina. Jag hade förut en D300 o 16-85 tillsammans med den utrustningen jag skrev om ovan. D800an som jag har nu är väldigt mycket bättre på allt utom att raw-filerna växer enormt och seriebildtagningen är långsammare. Priserna mellan på kamerorna i begsektorn modeller D800 är pytteliten mot en ny D7200. En ny D7500 är dyrare än en beg D800. Jämför inte så noga skillnaden är mindre än du tror mellan modernare kameror. Man bör nog dock räkna bort D80/90/300/7000/(7100) titta gärna på D600/610/750/800/810/(700). Tycker du nikon är klumpiga skulle jag välja MFT(m4/3) alltså Olympus eller Lumix(panasonic) annars hamnar man bara i storkameraträsket igen.

OBS! Viktigt är att kunna jobba med ett bra bildbehandlingsprogram, det betyder väldigt mkt mer än alla kameramodellvarianter tillsammans! Fina bilder får man i bra ljus och att balansera befintligt ljus med trådlös blixt är fantastiskt för slutresultatet, det gäller att öva lite sen sitter det. Det är smart att börja med det billigaste, en blixt det är kanske tillräckligt för dig, D80 kan ju styra blixten trådlöst, det blir bättre än du anar, om inte, går du på nästa åtgärd, kameran osv osv

Jag gav 12000kr för en D800 och 24-85 i nyskick (10500 exponeringar), en beg blixt torde hittas för ca1500kr. En D600/610 ligger ca 3000 kr lägre.

Hans
Med tanke på att målet är att ta bilder i svagt ljus hade jag nog undvikit m4/3. Det går förstås att kompensera för den mindre sensorn genom att välja ljusstarkare objektiv, men då är vi troligtvis tilllbaka på stort tungt och dyrt även om kamerahuset är litet.

Att byta till fullformat är å andra sidan en bra ide. D800 är billig men har kanske lite väl många megapixel. Om TS hitills har klarat sig med 10 megapixel är det väl kanske inte så troligt att han brukar göra meterstor utskrifter att hänga bakom soffan, och inget i hans problembeskrivning antyder att det är något han önskar sig.

Bildfilerna blir som du skriver jättestora och de är en fröjd att arbeta med om man har har en snabb dator, vilket i sin tur eventuellt kan innebära behov av att uppdatera dator till något med mycket minne och snabb processor om inte redigeringsarbete ska bli olidligt långsamt. Om inte jättestora utskrifter är intressant kan D610 eller D750 vara bättre val eftersom de ger mindre filer.

Bildbehandling är som du skriver enormt viktigt. Fotografera i RAW för att ge bra möjligheter för efterbehandling. Om TS inte redan har ett bra raw konverterare/bildbehandlingsprogram är det kanske där han ska börja. Det finns idag många bra att välja på som t.ex. Capture One, ON1 photo raw, Adobe Lightroom,...

Därefter kan han TS prova att skaffa blixt/blixtar, byt kamerahus (för störst effekt byt till fullformat). Fullformat kommer dock att innebära byte av objektiv
 
ANNONS