Annons

Stabilt budget stativ

Produkter
(logga in för att koppla)

RobinN

Aktiv medlem
Hej!

Vill införskaffa ett stativ som är relativt billigt men stabilt att ha med mig ut och fota. Vad för prisklass blir mest prisvärt? Kameran jag använder väger ju inte överdrivet mycket, Micro 4/3 systemet. Som vanligt vill man att den är portabel också men man kan inte få allt. Behöver inte ha så mycket höjd så ett kortare men stabilt stativ funkar.

Har ni några tips?
 

martinot

Aktiv medlem
För mina m43 med dess normalt relativt lätta objektiv så gillar jag 3LeggedThings mindre kolfiberstativ (för mina större spegellösa system eller DSLR:er med rejälare tyngre glas så gillar jag Gitzos större kolfibervarianter).

Kanske låter lite provokativt; men ju dyrare och högre kvalitet == mer prisvärt (har själv köpt mycket budgetskit i början som mest samlar dam, och var dåliga investeringar).
 

RobinN

Aktiv medlem
3LeggedThing ser intressant ut. Blir lite mer pengar än jag tänkt från början men ser att de har 50% rabatt just nu på CDON. Det som tar emot mest är just tanken på att lägga för mycket pengar för att sedan upptäcka att jag inte tar med den ut så ofta.
 

Rocky_MediuM

Aktiv medlem
Är ny med det här om stativ så kanske inte kan ge de bästa tipsen. Köpte i dagarna själv det här stativet:

Sirui T-2004XL med E-20 kulled

Vilket enligt mig inte är jättetungt. Kitet väger strax över 2 kg och med mittpelaren nerfälld så är det enligt specs ca 146 cm inkl kulled. Stativet ska klara 15 kg och kulleden 12 kg. Ligger fortfarande nerpackat då jag inte haft tid att testa det idag pga ett jäkla busväder här på "bästkusten".

Mitt alternativ som jag ratade till fördel för det här stativet var

Sirui T-1204XL med kulled E-10

Ett lätt kolfiberstativ med kulled som totalt väger ca 1,3 kg. För min del handlade det om att jag tyckte att det var lite för lätt och att stativet skall klara 12 kg och kulan 8 kg. Med mittpelaren nerfälld så är stativet ca 140 cm inkl kulled.

Med ditt system är kanske det ett bättre alternativ?

Sirui hemsida för de nämnda stativen
 

cardazio

Aktiv medlem
3LeggedThing ser intressant ut. Blir lite mer pengar än jag tänkt från början men ser att de har 50% rabatt just nu på CDON. Det som tar emot mest är just tanken på att lägga för mycket pengar för att sedan upptäcka att jag inte tar med den ut så ofta.
Hade en 3LT-kulled tidigare, men returnerade den direkt pga slokade något fantastiskt när man hade låst den - skitirriterande. På pappret klarade den 15 kg vikt, men är stört omöjligt att ställa den i rätt läge och blir mest frustrerande. Manfrottos 322rc2 gillade jag förutom att klämkraften var lite vek för D800 med större objektiv.

Har nu ett manfrotto mg468rc2 som är riktigt bra, men jag fick min för ett otroligt lågt pris pga mycket tur när jag köpte ett stativ.
 

unoengborg

Aktiv medlem
Är ny med det här om stativ så kanske inte kan ge de bästa tipsen. Köpte i dagarna själv det här stativet:

Sirui T-2004XL med E-20 kulled

Vilket enligt mig inte är jättetungt. Kitet väger strax över 2 kg och med mittpelaren nerfälld så är det enligt specs ca 146 cm inkl kulled. Stativet ska klara 15 kg och kulleden 12 kg. Ligger fortfarande nerpackat då jag inte haft tid att testa det idag pga ett jäkla busväder här på "bästkusten".

Mitt alternativ som jag ratade till fördel för det här stativet var

Sirui T-1204XL med kulled E-10

Ett lätt kolfiberstativ med kulled som totalt väger ca 1,3 kg. För min del handlade det om att jag tyckte att det var lite för lätt och att stativet skall klara 12 kg och kulan 8 kg. Med mittpelaren nerfälld så är stativet ca 140 cm inkl kulled.

Med ditt system är kanske det ett bättre alternativ?

Sirui hemsida för de nämnda stativen
Sirui gör bra prylar.

Tänk dock på att stativ förlorar mycket av sin stabilitet om man drar ut mittpelaren. Om TS inte är väldigt kort i rocken är nog de högre T2005X/T2205X bättre val. Om man ska ha kolfiber(T2205X) eller inte är förstås en prisfråga men kolfiber är lättare att bära, dämpar vibrationer bättre och känns inte så kallt att bära och hantera på vintern.

Vad det gäller huvud för foto, välj KX serien (t.ex. K-20X) istället för E serien de låser exaktare och känns allmänt trevligare att arbeta med.
 

Rocky_MediuM

Aktiv medlem
Sirui gör bra prylar.

Tänk dock på att stativ förlorar mycket av sin stabilitet om man drar ut mittpelaren. Om TS inte är väldigt kort i rocken är nog de högre T2005X/T2205X bättre val. Om man ska ha kolfiber(T2205X) eller inte är förstås en prisfråga men kolfiber är lättare att bära, dämpar vibrationer bättre och känns inte så kallt att bära och hantera på vintern.

Vad det gäller huvud för foto, välj KX serien (t.ex. K-20X) istället för E serien de låser exaktare och känns allmänt trevligare att arbeta med.
I mina längdmått är inte kameran medräknad plus att mittpelaren inte är uppe, så lägg till runt 10 cm till för den beroende på modell.
De två jag länkat till är de längsta "normala" stativ, T-2004XL är nästan 4 cm högre än T-1204XL, som Sirui har i sitt sortiment. Lägg märke till att jag har länkat till två st XL-modeller. T-2005X/T-2205X som du nämner är båda kortare än de jag nämner.
Däremot håller jag med om kulleden. Sitter själv i valet och kvalet om jag ska köpa en ny kulled. Kikar på K-20X alternativt Genesis BH-40.

T-2005X/T-2205X

T-XX04XL-serien

Själv är jag inte kortast i rocken, men ingen jätte heller, 178 cm, och om jag räknat rätt så hamnar kameran med mittpelaren nere hela vägen så gott som i ögonhöjd.
 
Senast ändrad:

Rocky_MediuM

Aktiv medlem
Har tittat lite på denna, den borde väl vara fullt duglig? https://www.cyberphoto.se/info.php?article=4530000164

Har just nu endast en OMD EM10 mk II (liten och lätt), men funderar starkt på att införskaffa en Panasonic G9 till våren.
Tänk på, som unoengberg skriver, att ju mer du använder av mittpelaren desto instabilare blir stativet.
Den viktigaste frågan, enligt mig, är hur långt du har från golvet till ögonhöjd.
Om det är lagom för dig så är det ett billigt och bra stativ som jag själv övervägde i ett kort ögonblick, men som ratades för att jag skulle få använda för mycket mittpelare.
 

martinot

Aktiv medlem
Hade en 3LT-kulled tidigare, men returnerade den direkt pga slokade något fantastiskt när man hade låst den - skitirriterande. På pappret klarade den 15 kg vikt, men är stört omöjligt att ställa den i rätt läge och blir mest frustrerande. Manfrottos 322rc2 gillade jag förutom att klämkraften var lite vek för D800 med större objektiv.

Har nu ett manfrotto mg468rc2 som är riktigt bra, men jag fick min för ett otroligt lågt pris pga mycket tur när jag köpte ett stativ.
Kör den (3LT) som sagt som lätt stativ till mina små m43-kameror och objektiv.

Till mina större spegellösa, och mina DSLR:er, så kör jag som sagt med Gitzos rejälare doningar och rejälare kulleder.

Olika produkter med olika vikt och styrka. Bra till olika saker/system.
 

unoengborg

Aktiv medlem
I mina längdmått är inte kameran medräknad plus att mittpelaren inte är uppe, så lägg till runt 10 cm till för den beroende på modell.
De två jag länkat till är de längsta "normala" stativ, T-2004XL är nästan 4 cm högre än T-1204XL, som Sirui har i sitt sortiment. Lägg märke till att jag har länkat till två st XL-modeller. T-2005X/T-2205X som du nämner är båda kortare än de jag nämner.
Däremot håller jag med om kulleden. Sitter själv i valet och kvalet om jag ska köpa en ny kulled. Kikar på K-20X alternativt Genesis BH-40.

T-2005X/T-2205X

T-XX04XL-serien

Själv är jag inte kortast i rocken, men ingen jätte heller, 178 cm, och om jag räknat rätt så hamnar kameran med mittpelaren nere hela vägen så gott som i ögonhöjd.
Ah, såg inte att du länkade till de större varianterna. Det gör heller inte något om det är något högre än dig själv. Dels för att stativet blir stabilare om man inte alltid behöver dra ut de yttersta små tunna bensegmenten, dels för att man kan behöva längre ben om man vill placera stativet i en backe. Skulle dessutom tro att XL varianterna du länkade till är stabilare eftersom jag antar att 4 respektive 5:an i modellbeteckningarna är antalet bensegment.
 

Rocky_MediuM

Aktiv medlem
Ah, såg inte att du länkade till de större varianterna. Det gör heller inte något om det är något högre än dig själv. Dels för att stativet blir stabilare om man inte alltid behöver dra ut de yttersta små tunna bensegmenten, dels för att man kan behöva längre ben om man vill placera stativet i en backe. Skulle dessutom tro att XL varianterna du länkade till är stabilare eftersom jag antar att 4 respektive 5:an i modellbeteckningarna är antalet bensegment.
Japp! Du har rätt i ditt antagande. 4 resp 5 är antalet segment på stativet.

Funderade ett kort ögonblick på att köpa Genesis C5, vilket verkar vara ett bra stativ för en relativt billig peng. Föll på att det var alldeles för högt för mig och att stå och meka med benen inte riktigt kändes rätt. Om man nu kan tänka sig att göra det, så tror jag att det är ett riktigt bra stativ som väger lite mer än det stativ jag köpte.

Den lilla varianten Genesis C3 kanske kan vara något för RobinN att överväga då det är både lätt och ytterligare lite billigare och har fått bra kritik.
 
ANNONS