Annons

Fujifilm på Fujilabb, Kodakfilm på Kodaklabb

Produkter
(logga in för att koppla)

Olivlunden

Aktiv medlem
Nu ska jag försöka vara så tydlig som möjligt, fråga gärna om ni inte begriper :D

Antag att jag har en rulle exponerad Provia 100F. Jag skickar rullen till ett Fujilabb för E6 framkallning och får därefter tillbaka resultatet.

Antag sedan att jag har en rulle exponerad Kodak E100VS men istället skickar jag dennna rulle till Kodaks labb för E6 framkallning.

Spelar det nu någon roll vilket labb jag använder här? Egentligen kan man ju tycka att det vore bäst att skicka Fuji-rullar till Fuji-labb och Kodak-rullar till Kodak-labb?

Båda rullarna framkallas ju med E6. Resultatet borde ju bli exakt likadant? Kodak och Fuji använder väl i grund och botten samma kemikalier?

Ska man skicka Fuji-rullar till Fuji-labb och Kodak-rullar till Kodak-labb eller kvittar det vilket labb jag använder? :confused:

Jag är verkligen förvirrad för jag har fått rådet att skicka respektive rulle till respektive labb för optimalt resultat.
 

acke

Avslutat medlemskap
E6 är namnet på den standardiserade framkallningsprocess som används för alla moderna färgdiafilmer utom Kodachrome.
Mvh/Acke:)
 

Pentapix

Aktiv medlem
Det finns många Kodakfotografer som skickar till Fuji & vice versa. Det förekommer ibland snack om att exempelvis Kodak skulle framkalla Fujifilmer sämre med avsikten att man ska skifta till Kodakfilm. Jag är övertygad om att så icke är fallet då labbet i fråga direkt skulle förlora i både rykte & ekonomi. Däremot kan det ju vara så att ex.vis Kodak har nogrannare koll på kemin och därför helt enkelt ger bättre filmer än andra. Där finns ju en hel del att hålla koll på i tankarna.
 
ANNONS